کد خبر: 19845
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 17 ارديبهشت 1394 - 15:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

پیشرفت ایران در زمینه حقوق مالکیت معنوی

  نشستی با عنوان «حقوق مالکیت فکری» با حضور آنه لییر معاون مدیر کل سازمان جهانی حقوق مالیت فکری (وایپو) ، لادن حیدری مدیر کل حقوقی و امور مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا ربانی مدیر مسئول انتشارات غزال، امروز پنج‌شنبه 17 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد.
پیشرفت ایران در زمینه حقوق مالکیت معنوی

 

 

به گزارش لیزنا، علیرضا ربانی در این نشست گفت: بسیاری از آثار خارجی در ایران بدون مجوز تکثیر و ترجمه می‌شوند. غافل شدن از مساله کپی رایت باعث شده تا آثار از تکثیر بدون مجوز در امان نمانده و اعتماد و انگیزه ناشران داخلی از بین برود، ناشران خارجی نیز انگیزه‌ای برای خرید حق چاپ آثار ایرانی نداشته باشند که این باعث می‌شود آثار ایرانی در جهان مورد اقبال قرار نگرفته و آنگونه که شایسته است معرفی نشوند.

 

وی در ادامه گفت:  خانم لیر به عنوان نماینده یکی از هفده آژانس سازمان ملل که در رابطه با حقوق مالکیت فکری کار می‌کنند، در این نشست حضور دارند.

 

لییر  نیز گفت: در واقع سازمان وایپو متولی مالکیت فکری است و 188 عضو دارد که ایران یکی از اعضای آن است  و اخیرا شروع به تصویب قوانین در حوزه مالکیت معنوی و خصوصا مالکیت صنعتی کرده است.

 

وی ایران را یکی از پیشگامان در زمینه تکثیر قوانین در حوزه مالکیت معنوی دانست و افزود: این کشور به سرعت شروع به وضع قوانین داخلی در این زمینه کرده است.

 

لییرکنوانسیون برن را اساس بحث کپی رایت عنوان کرد و گفت: از 188 عضو وایپو 168 عضو آن عضو کنوانسیون برن هستند که طبق آن از مولفان محافظت می‌شود؛ برای بهره‌مندی از خدمات این کنوانسیون نیازی نیست که افراد به عنوان مولف ثبت نام کنند و مولفان تابع کشورهای عضو کنوانسیون به محض خلق اثر از حمایت‌های قانونی آن بهره‌مند می‌شوند.

 

معاون مدیر کل سازمان جهانی حقوق مالیت فکری افزود: قوانین در حال تدوین در ایران به زعم من مطابق با آخرین تغییرات در این زمینه در جهان است. بنابراین در صورت تصمیم ایران مبنی بر پیوستن به این کنوانسیون زیرساخت‌های مناسبی وجود دارد که باعث تسهیل این امر می‌شود.

 

وی همچنین گفت: در حال حاضر مولفین و ناشران در ایران آسیب پذیر هستند که این ناشی از کپی شدن آثارشان است و هنرمندان مجبور هستند به خارج از ایران بروند تا آثارشان از حمایت حقوقی بهره مند شوند. این برای ایران سیاست مناسبی نیست. چرا که ایران باید از طریق فراهم کردن چارچوب قانونی خوب برای هنرمندان، زمینه ادامه خلاقیت و تولید فرهنگ را فراهم کنند. طبق آمارهای وایپو 14 تا 16 درآمد اقتصادی کشورهای عضو سازمان، توسط بخش فرهنگی تامین می‌شود و سود حاصل از تولید محصولات فرهنگی بیش از سود حاصل از صنایع سنتی‌تر مانند غذا و صادرات سنتی است.

 

لییر دلیل عقب ماندگی کپی رایت نسبت به سایر حوزه‌های مالکیت فکری را ملموس نبودن آثار اقتصادی آن در کوتاه مدت دانسته و افزود: ایران معاهده مراکش را در حوزه مالکیت معنوی امضا کرده است که باید مراحل تصویب داخلی را بگذراند. این معاهده برای نابینایان این امکان را فراهم می‌کند که به کلیه محصولات تولید شده برای آنها در سراسر جهان دسترسی داشته باشند.

 

لادن حیدری نیز در این نشست عنوان کرد: مشکل عمده ما در زمینه مالکیت معنوی ناشی از عدم آگاهی نسبت به قوانین داخلی و تنظیم ناصحیح قراردادهای نشر است که در بعضی از موارد موجب بطلان کامل آنها می‌شود.

 

مدیر کل حقوقی و امور مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین یادآور شد: لایحه الحاق کنوانسیون برن از طرف وزارت ارشاد به دولت ارسال شده و به دلیل مشکلات داخلی و اظهار نگرانی عده‌ای، دولت لایحه را برای بررسی بیشتر به وزارت ارشاد بازگردانده  است که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه‌ای در این زمینه برسیم.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفتگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می شود.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: