کد خبر: 19856
تاریخ انتشار: جمعه, 18 ارديبهشت 1394 - 13:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

راهکارهای سنتی راهگشای ترویج کتابخوانی درمیان کودکان نیست

  منوچهر اکبرلو در نشست «راهکارهایی جهت ترویج کتابخوانی» گفت: راهکارهای سنتی برای ترویج کتابخوانی با توجه به مسائل جدیدی که  جامعه امروز با آن دست به گریبان است دیگر راهگشا نیست.
راهکارهای سنتی راهگشای ترویج کتابخوانی درمیان کودکان نیست

 

به گزارش لیزنا، نشست «راهکارهایی جهت ترویج کتابخوانی» با حضور شهرام اقبال زاده منوچهر اکبرلو پنجشنبه 17 اردیبهشت در سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار شد.

 

اکبرلو در این نشست گفت: در گذشته راهکارهای ساده ای وجود داشت که می توانست کودکان را جذب کتابخوانی کرد. راهکارهایی چون ساده شدن زبان آثار مکتوب، فعال کردن کتابخانه های مدارس و ایجاد زبان طنز در کتاب های کودک و نوجوان. اما در زمانه کنونی مسائل جدیدی نیز بوجود آمده است که به نظر می رسد اگر این مسائل را در نظر نگیریم راهکارهای سنتی جواب نخواهد داد.

 

وی افزود: حضور رسانه های جدید ما را با شرایط جدیدی روبه رو کرده است. در این شرایط هنر این است که تهدید ها را تبدیل به فرصت کنیم چراکه گریزی از وسایل ارتباطی جدید نیست. کنترل، تربیت و فرهنگ سازی ممکن است اما حذف آنها امکان ندارد. نکته بعدی این است که سرانه مطالعه براساس تیراژ کتاب ها تعیین می شود در حالی که امروزه بسیاری از مردم از طریق فضای مجازی اقدام به مطالعه کتاب می کنند. اما این شیوه خواندن در هیچ آماری لحاظ نمی شود.

 

اکبرلو با بیان اینکه باید فضای مجازی را بشناسیم اظهار کرد: فضای مجازی ویژگی های خود را دارد که باید به خوبی شناخته و درک شود. ناشر، نویسنده و مدیران دولتی باید در این زمینه وارد عمل شومند. باید از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه  استفاده و لذت کتاب خواندن را در کودکان ایجاد کرد. کودکان امروز به فضای مجازی چشم دوخته اند باید دید چگونه می توان از این فضاهای جدید برای کتابخوان کردن کودکان بهره برد.

 

شهرام اقبال زاده نیز در این نشست گفت: مساله خواندن جزئی از زندگی است. کودکان باید از نظر عاطفی، شناختی و هویتی جایگاه خود را پیدا کنند و خواندن برای رسیدن به این هدف است.خواندن باید وجه عاطفی، قوه تخیل و قوه عقلانی را تقویت کند. اگر این وجوه تقویت شود می توان ادعا کرد که خواندن خلاق صورت گرفته و نه اتلاف وقت.

 

وی ادامه داد: کشور ما مراحل توسعه را نامتوازن طی کرده است. در غرب ابتدا رسانه های مکتوب پا به عرصه ظهور گذاشت و بعد از آن به ترتیب رادیو و تلویزیون آمد. اما در ایران دوره مشروطه چیزی از ظهور روزنامه نگذشته بود که رادیو آمد و به دنبال آن تلویزیون.

 

این مترجم با بیان اینکه کودکان از بزرگسالان الگو می گیرند، عنوان کرد: الگوی کودکان ما افراد کتابخوان نیستند چراکه افراد کتابخوان سرنوشتی ندارند. مشکل دیگری که در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد این است که کتاب در دسترس نیست و مدارس کتابخانه های مجهز در اختیار ندارند. کتابداران نیز نقش مهمی در جذب کودکان به کتابخوانی دارند. کتابدار باید عاشق و آگاه باشد. اولین شرط این است که محیط آرام و عاطفی و روابط انسانی با کودک برقرار شود تا حس اعتماد شکل گیرد. یک کتابدار موفق، عاشق و آگاه یک شهر را دگرگون می کند.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی (ره) با شعار «خواندن، گفت وگو با جهان» برپاست

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: