کد خبر: 19938
تاریخ انتشار: جمعه, 25 ارديبهشت 1394 - 12:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

سامانه جامع الکترونیک در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

نشست رونمایی از سامانه جامع الکترونیک با حضور دکتر  علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بابک دربیکی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، سیدعباس صالحی، امیرمسعود شهرام‌نیا و مصطفی امرایی صبح جمعه 25 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.
سامانه جامع الکترونیک در نمایشگاه کتاب رونمایی شد

 

به گزارش لیزنا، دکتر علی جنتی  در این نشست با بیان اینکه فضای مجازی به سرعت درحال تحول شگرف و برق آسیایی است، گفت: در یک دهه گذشته شاهد گسترش و توسعه سریع فضای مجازی هستیم. علوم و دانش‌های بشری در این فضا در حال جای‌گیری است. ابزارهای هنری مانند فیلم‌های سینمایی و کوتاه عموماً در فضای مجازی قابل مشاهده است.

 

وی با اشاره به سایت یوتیوپ عنوان کرد، گفت: فیلم‌های کوتاه در  این سایت قرار می‌گیرد و در هر دقیقه سیصد فیلم در آن به اشتراک گذاشته می‌شود، حال محاسبه کنید در هر 24ساعت چند فیلم در  این سایت گذاشته می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در گذشته برای انتقال کتاب به کشوری مانند عربستان سعودی مشکلات زیادی را در مرز داشتیم، عنوان کرد: اما اکنون در فضای مجازی می‌توانیم کتاب‌ها را بدون هیچ مرزی نشر دهیم؛ در فضای مجازی دنیای بدون مرز ایجاد شده و می‌توانیم کتاب را به سادگی به مخاطبان انتقال دهیم.

 

وی ادامه داد: همچنین از اطلاعات آن سوی مرزها استفاده می‌کنیم. البته اطلاعات نامناسب هم وجود دارد که در مقابل دریای دانشی که به دست می‌آوریم بسیار محدود است. در این فضا می‌توانیم از علوم دیگران استفاده کنیم و اطلاعات خود را به سمع و نظر دیگران برسانیم.

 

جنتی با تقدیر از اقدام آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: این اقدام کاری بسیار ارزنده است . قبلا مشابه آن وجود داشته اما این سیستم بسیار گسترده‌تر است و قابلیت استفاده از سیستم‌های عامل دیگر را دارد و همه کاربران به همه کتاب‌ها و موضوعات مختلف دسترسی دارند.

 

وی گفت: این سامانه جامع الکترونیکی یک نمایشگاه کتاب در فضای مجازی در 365 روز سال است و امکان بسیار خوبی را برای کاربران جهانی به ویژه ایرانیان خارج از کشور فراهم کرده است.

 

جنتی با بیان اینکه هزینه پست و ارسال کتاب به خارج بیش از هزینه کتاب است، گفت: با این اقدام کتاب به قیمت ارزان و مناسب در سامانه ثبت شده و در اختیار کاربران گذاشته می‌شود. بنابراین دانش و علم به سرعت گسترش می‌یابد و افراد به راحتی به آنها دسترسی می‌یابند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان عنوان کرد: به سهم خودم از عنایات حضرت آیت الله جوادی آملی و اقدامات آقای مصطفی امرایی تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم از این سامانه در حوزه نشر حداکثر استفاده را ببریم.

 

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در آیین رونمایی از  این سامانه  گفت: کتاب جهانی است و برای همه انسان‌هاست. باید تولید‌اندیشه و تفکر مبتنی بر آن باشد. به همین دلیل استاد جوادی آملی نگاه خاصی به کتاب دارند.

 

وی  افزود: نگاه وحدت‌آمیز و جهانی این عالم دینی در کتب و آثارش پیداست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی آملی ادامه داد: ما باید این فضا را برای کسانی که در حوزه جهانی‌اندیشه می‌اندیشند باز کنیم. ایران سرزمینی کهن است و در همه ابواب مانند فرهنگ، هنر، دانش، فلسفه، عرفان و کلام نقش موثری دارد. جهان باید این ذخیره انسانی و الهی را بهتر بشناسد اما متاسفانه ما از ابزار ارائه این ‌اندیشه و ابواب فاصله داریم و اندیشمندان ما که با این ابزار آشنا هستند باید نسبت به این  موضوع توجه ویژه‌ای کنند تا جهان بیشتر با این افراد آشنا شود.

 

رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء عنوان کرد: گامی که مرکز بین‌المللی اسراء برداشته این است که همه ناشران و اصحاب علم و فرهنگ از درگاه عمیق آن با جهان ارتباط پیدا می‌کنند و آراء خود را به جهانیان می‌نمایانند.  ما با وجود داشتن‌اندیشه و افکار از ابزار ارائه آنها بی‌بهره‌ایم و باید این گام توسط اهالی فن برداشته شود.

 

همچنین مصطفی امرایی رئیس مرکز نشر اسراء در این نشست با اشاره به اهداف سامانه جامع الکترونیک گفت: این طرح در جهت حفظ بحث اقتصاد مقاومتی در نظر شکل گرفته است و بسته‌ای را فراهم کرده که برخلاف بسترهای الکترونیک دیگر برند و شاخص‌های ناشران را در خود جای داده شود و از سوی دیگر ارتباط ناشر با کاروران حفظ ‌شود.

 

وی افزود: لایحه‌های امنیتی که در این بخش دیده شده، در رده امنیت بانکی کشور است و در سیستم‌ها  و بسترهای مختلف جواب می‌دهد. انطباق دقیق کتاب دیجیتال با فیزیکال از دیگر شاخصه‌های این طرح است که در حوزه پژوهش می‌تواند به عنوان رفرنس‌دهی به پژوهشگران کمک کند. چند لایه بودن این ریدر کتاب‌ها در حوزه‌های مختلف مانند کمک آموزشی، مطالعات روشندلان و کودکان، به آنها یاری می‌دهد.

 

رئیس مرکز نشر اسراء اظهار کرد:  در این سامانه  منبع جامعی از تمام کتاب‌های ایران جمع‌آوری شده و کارور با استفاده از تنظیمات مختلف  آن می‌تواند بدون شناخت ناشران و مولفان  هر اثری را که  می‌خواهد، جستجو کند. از سوی دیگر با دانستن  اسامی مولف و ناشر کتاب نیز می‌تواند به جستجو بپردازد. برند ناشران در این سامانه به صورت اختصاصی دیده شده  و شناسنامه، فروشگاه‌ها، کتاب‌ها و ارتباط با ناشر در هر بخش در نظر گرفته شده است.

 

امرایی در پایان گفت: بخش دیگری از بحث کاربری، اخبار حوزه فرهنگ که در حالت آفلاین و آپ لاین است که برای کاربر ارسال می‌شود. همچنین کاربر می‌تواند با نشانه گذاری کردن، کتاب را تهیه کند. موضوع دیگری که در نظر گرفته شده ارتباط با سامانه‌های داخلی و خارجی بانکی است که از برون رفت میلیاردها دلار در حوزه چاپ و نشر جلوگیری می‌کند و کاربران خارج از کشور نیز به راحتی می‌توانند آثاری را که می‌خواهند،  تهیه کنند.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: