کتابخانه های قطار تاسیس می شوند

 

 

به گزارش لیزنا، با انعقاد این تفاهمنامه‌ مقرر شد که شرکت حمل و نقل ریلی ایران علاوه بر جابجایی کتاب با در نظر گرفتن تسهیلاتی خاص، جابجایی مسافران را در ایام نمایشگاه عهده‌دار شود.

 

 سیدحسن موسوی‌نژاد در مراسم امضای این تفاهنمامه اظهار کرد:‌پیش از این بخش ریلی شاید مهم‌ترین و تنها حمل‌کننده مطبوعات و مجلات به شمار می‌‌رفت. در حال حاضر نیز امکاناتی برای بهر‌ه‌برداری مجدد از این حوزه به ویژه در بخش جابه‌جایی کتاب ایجاد شده است.

 

مدیرعامل شرکت حمل نقل ریلی ایران افزود: بنا داریم در بخش حمل و نقل با ناشران همکاری داشته باشیم و برای جابه‌جایی بسته‌های کتاب امکانات خاصی در نظر بگیریم.  همچنین در یک نظرسنجی که از مسافران درباره امکانات مورد نیازشان صورت گرفته،  آنها گفته‌اند که در مسیرهای طولانی کاری برای انجام ندارند و وجود کتابخانه‌ای در قطار برای مطالعه امر مفیدی است.

 

موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه سالیانه حدود 28 میلیون نفر در سیستم ریلی جابه‌جا می‌شوند اظهار کرد: متوسط مسافت جابه‌جایی هفتصد کیلومتر و متوسط زمانی آن ده تا دوازده ساعت است و بیش از نیمی از مسافران در این مدت بیدار و به دنبال مطالعه هستند.

 

وی گفت: ما از همه مسیرها به تهران قطار داریم. با این حال در اردیبهشت می‌توان قطارها و واگن‌های ویژه نمایشگاه تعیین کرد تا مسافران با تخفیف و سرعت بیشتری بلیت تهیه کنند و کاروان بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب راه بیفتد.

 

سیدعباس صالحی نیز در این نشست گفت:  از اتفاقاتی که امسال در نمایشگاه و در حاشیه آن صورت گرفته امضای تفاهمنامه‌هایی است که به صنعت نشر و کتاب کمک می‌کند و زیرساخت‌هایی برای حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم می‌شود. آغاز این تفاهمنامه‌ها با شرکت پست بود و امیدوارم نمایشگاه جایگاهی برای امضای تفاهمنامه‌هایی باشد تا به صنعت نشر و کتابخوانی کمک شود.

 

وی افزود: حوزه کتاب تمامی اقشار جامعه را از سینما، تئاتر، موسیقی، هنرمند تا مسئولان که یا خودشان مولف هستند یا ارتباطی با کتاب دارند درگیر می‌کند و مجموعاً از نظر ترکیب این نمایشگاه چه از لحاظ داخلی و چه خارجی منحصر به فرد است.

 

رئیس نمایشگاه کتاب بیست و هشتم با اشاره به توافقنامه حمل و نقل کتاب و کتابخانه در قطارها اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین‌کننده این کتاب‌ها خواهد بود و شرکت حمل و نقل ریلی کشور کتابخانه‌ها را در قطار تعبیه می‌کند. بلافاصله پس از امضای این توافقنامه کارگروه‌های مشترکی فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا در هفته کتاب که آبان ماه است بخش بزرگی از سیستم ریلی کشور صاحب کتابخانه باشد.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.