کد خبر: 19941
تاریخ انتشار: جمعه, 25 ارديبهشت 1394 - 16:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

تکنولوژی باعث فاصله کودکان از کتاب شده است

وندی فیلیپس، پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: امروزه به دلیل گسترش تکنولوژی، کودکان از کتاب و ادبیات فاصله گرفته‌اند و فرایند کتاب خواندن تقریبا از بین رفته است.
تکنولوژی باعث فاصله کودکان از کتاب شده است

 

 

به گزارش لیزنا،  نشست «ادبیات و شعر کودک و نوجوان مکزیک» عصر پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه با حضور ونسا اسپینوسا از سفارت مکزیک و وندی فیلیپس، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان در تالار گفت‌وگوی سرای اهل قلم برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست ونسا اسپینوسا درباره فیلیپس اظهار کرد: فیلیپس یکی از محققان جوان مکزیک است که قدم‌های بزرگی برای ادبیات این کشور برداشته است.  وی از سال 2008 به  عنوان محقق، زبان‌شناس و استاد دانشگاه درمکزیک فعالیت می‌کند و مقاله‌های متعددی دارد که در نشریات معتبر بین‌المللی چاپ شده است. وی در سال 2014 جایزه برتر دانشگاه ملی مکزیک را به دلیل تعلیم و تربیت جوانان و انجام تحقیقات متعدد کسب کرده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر فیلیپس برای برگزاری یک کارگاه ادبیات آمریکای لاتین که در دانشگاه تهران برگزار شده است به ایران سفر کرده و امیدوارم که سفر خوبی را تجربه کند.

 

در ادامه این نشست وندی فیلیپس با تشکر از سفارت مکزیک و دانشگاه تهران گفت: موضوع امروز در مورد نزدیک کردن کودکان به ادبیات و کتاب است، متاسفانه در مکزیک و سایر کشورهای دنیا به دلیل گسترش تکنولوژی، کودکان از کتاب و ادبیات فاصله گرفته‌اند و فرایند کتاب خواندن تقریبا از بین رفته است، به همین دلیل اگر والدین به مطالعه کودکان توجه داشته باشند و آنها را به کتاب خواندن مجاب کنند هدیه‌ای به کودکان داده‌اند که سایر کودکان از آن محروم هستند.

 

وی ادامه داد: خواندن کتاب در کودکی مزایای فراوانی دارد که مواردی مانند عادت کودک به مطالعه، افزایش دایره لغات کودک، علاقه برای تحصیلات عالیه، تحریک احساسات و افزایش تمرکز برخی از این ویژگی‌ها است.

 

فیلیپس با اشاره به تحقیقات متعددش در حوزه کتاب خواندن کودک بیان کرد: تحقیقات مفصلی در حوزه مطالعه کتاب کودک انجام داده‌ام و به این نتیجه رسیدم که کودکانی که در سن کم مطالعه داشته‌اند در بزرگسالی پیشرفت کرده‌اند و افراد موفقی شده‌اند و در مقابل کودکانی که در سنین پایین مطالعه نداشته‌اند، جایگاه اجتماعی پایینی در جامعه دارند.

 

وی ادامه داد: کتاب یک تغذیه ذهنی است و برای جواب به نیازهای مغز طراحی شده است و اگر این تغذیه مناسب نباشد، می‌تواند کودک را از کتاب خواندن دور کند. به همین دلیل در تولید کتاب کودک باید بیشترین نظارت و بررسی انجام شود.

 

این پژوهشگر مکزیکی با اشاره به تولیدات کودک و نوجوان مکزیک گفت:  در مکزیک یک مجموعه کتاب کودکان و نوجوان را با دقت و حساسیت زیادی تولید کردیم و هر کتاب از این مجموعه برای سن خاصی طراحی شده زیرا توجه به این موضوع بسیار مهم و اساسی است.

 

وی ادامه داد: طی تحقیقات انجام شده متوجه شدم که در سال‌های گذشته در کشور مکزیک کتاب‌های بسیار خوبی برای سنین بزرگسال طراحی شده است اما مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفته است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم فرهنگ کتابخوانی را از کودکان آغاز کنیم تا امروز بذری بکاریم و در آینده جامعه کتابخوانی را درو کنیم.

 

فیلیپس در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد:‌ از پدر و مادرهای ایرانی خواهش می‌کنم که از هر فرصتی استفاده کنند و برای کودکان کتاب بخوانند.

 

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: