کد خبر: 19942
تاریخ انتشار: جمعه, 25 ارديبهشت 1394 - 19:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

پای سخن ناشران در نمایشگاه کتاب ۲۸/شماره هشت

نماینده انتشارات الزویر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محکم تر و با جرات تر جلوی ناشران متخلف در حوزه بین المللی را بگیرد.
پای سخن ناشران در نمایشگاه کتاب ۲۸/شماره هشت

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در روزهای آخر برگزاری نمایشگاه کتاب، جمعه (25 اردیبهشت) از چندین انتشارات در سالن ناشران بین المللی بازدید کردیم اما متاسفانه در میانه کار، به دلیل هوای نامناسب چادری که سالن ناشران بین المللی خوانده می شد، عکاس خبری ما بیمار شد و نتوانست همکاری را ادامه دهد. مشکل تهویه هوا در این سالن، مسئله ای بود که مورد بی توجهی مسئولان برگزاری نمایشگاه قرار گرفته بود.

 

نماینده انتشارات اشپرینگر: دانشگاه آزاد بودجه بیشتری به خرید کتابهای خارجی اختصاص داده  بنابراین استقبال از سالن ناشران خارجی بهتر شده

 

آریو برزن آسیا، متصدی نماینده انتشارات اشپرینگر، در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: شرکت ما نماینده انتشارات SPRINGER در ایران است که در زمینه نشر کتابهای فنی-مهندسی علوم پایه پزشکی و علوم انسانی فعالیت  دارد.

 

وی افزود: مدت 26 سال است که در این حوزه فعالیت داریم. در این نمایشگاه نیز استقبال خوبی از غرفه ما شده، مخصوصا به دلیل بودجه ای که دانشگاه آزاد به تهیه کتابهای خارجی در نظر گرفته، استقبال از سالن ناشران خارجی افزایش یافته است. با این وجود،  شرایط کلی نمایشگاه در حد نمایشگاه بین المللی تهران  نیست و گردشگران خارجی یا حتی بازرسان انتشارات خارجی که در ایران نمایندگی دارند، با بازدید  از این نمایشگاه، با دیدن این گرد و خاک و گرما و بی نظمی در نمایشگاه کتاب، چه فکری در مورد کشور ما می کنند؟

 

او اضافه کرد: مسئله دیگر این است که برای تهیه کتابهای لاتین توسط اساتید و دانشجویان، بودجه کمی اختصاص یافته و بُن هایی که در نظر گرفته شده کافی نیست. سالهای گذشته بسیاری از غرفه های سالن ناشران بین المللی، در جا زدند و فروش خوبی نداشتند، اگر کتابها فروش نرود نمی توان کتابهای جدید را تهیه و ارائه کرد. اما نمایشگاه امسال، نسبت به سالهای گذشته، از نظر فروش و استقبال بهتر شده است.

 

آسیا در ادامه بیان کرد: با این حال، حمایت های مالی از ناشران در بخش بین المللی، یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین وجود رقابت سالم در حوزه کتابهای خارجی، مسئله مهم دیگری است که ناشران در بخش بین المللی  باید به آن توجه داشته باشند تا بتوانند در فضایی سالم تر به فعالیت بپردازند.

 

انتشارات کاسپین: زمان بندی، ترخیص کالاها و عملکرد گمرک خوب بوده

 

مدیر انتشارات کاسپین نیز در خصوص برگزاری نمایشگاه امسال عنوان کرد: نمایشگاه امسال خوب بوده و امیدوارم سال دیگر نیز نمایشگاه به همین روال برگزار شود. به نظر من نمایشگاه کتاب، از نظر زمان بندی عالی بوده و عملکرد گمرگ و ترخیص کالاها به خوبی انجام شده است.

 

وی افزود: تنها مسئله ای که به نظرم می رسد اینکه این فضا، برای سالن ناشران بین المللی مناسب نیست و من ترجیح می دهم که به محل  دایمی نمایشگاههای بین المللی برویم. اما تصور نمی کنم که به این زودی شرایطی فراهم شود که بتوانیم به محل دایمی نمایشگاهها برویم.

 

نماینده انتشارات الزویر: وزارت ارشاد با جرات، جلوی ناشران متخلف در حوزه بین المللی را بگیرد

 

 

دانا خواجَوی مدیر انتشارات الزویر در گفتگو با خبرنگار لیزنا عنوان کرد: بخش ناشران بین المللی  در نمایشگاه امسال، نسبت به سالهای قبل، خیلی منظم تر شده، چون انجمن ناشران بین المللی کار را به دست گرفته که در این حوزه  تجربه کافی و از چیدمان غرفه ها گرفته تا شناسایی ناشران و مسائل مربوط به گمرک و صحت سنجی قیمتها، اطلاعات کافی دارد و این مسائل را در نمایشگاه امسال، به خوبی لحاظ کرده است.

 

وی افزود: افرادی که سالهای قبل نمایشگاه را برگزار می کردند در حوزه ناشران داخلی تجربه داشتند اما با مسائل مربوط به ناشران بین المللی آشنا نبودند ولی امسال خوشبختانه با حضور فعال انجمن ناشران، مسائل مربوط به سالن ناشران خارجی در نظر گرفته شده، به عنوان مثال امسال، صحت سنجی اطلاعات کتابها از طریق بانک اطلاعاتی نیلسون انجام شد و با توجه به اینکه در سال های گذشته، بسیاری از شرکتهای فعال در حوزه انتشارات خارجی در زمینه قیمت کتابها تقلب می کردند دستشان رو شد و در نمایشگاه امسال نتوانستند این حرکت را تکرار کنند.

 

خواجَوی اضافه کرد: همچنین در حوزه بین المللی، فضا و متراژ  برای غرفه ها، با توجه به آورده آنها اختصاص یافته نه اینکه به شکل سلیقه ای عمل شود. حتی فضای اینجا نیز خیلی بهتر از سال قبل شده و  کف سالن موکت شده در صورتی که سالهای قبل،  آسفالت بود. اما هنوز نمی توان گفت این فضا، برای نمایشگاه مناسب است. غرفه های نمایشگاه کتاب، باید زیر سقف  باشند نه زیر چادر و چنین سالنی برای ناشران خارجی، در شان مردم یا ناشران نیست بلکه مثل بازار ماهی فروشان است.

 

وی افزود: برای انجام کار فرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران که یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های دنیاست، باید بسیاری از مسائل در نظر گرفته شود تا نمایشگاه بهتری برگزار شود. البته قبول دارم فشارهایی هم هست و مسائلی همچون  ترافیک نیز وجود دارد و فعلا چاره ای نیست جز اینکه نمایشگاه در این شرایط برگزار شود.

 

او در ادامه سخنان خود گفت: لازم است به حمایت های وزارت ارشاد نیز اشاره کنم که با حمایت از انجمن ناشران خارجی و واگذاری بسیاری از مسئولیت ها به ایشان، جلوی زمین خوردن آنها را گرفت.  اما مسئله ای که وجود دارد اینکه لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محکم تر و با جرات تر جلوی ناشران متخلف در حوزه بین المللی را بگیرد.

 

نماینده انتشارات وایلی: نمایشگاه کتاب، ویترین فرهنگی و سند نشر ماست

 

سپس مهدی عمران لو، مدیر انتشارات وایلی در گفتگو با خبرنگار لیزنا عنوان کرد: انتشارات وایلی ( ایالات متحده آمریکا)، کلیه موضوعات علمی را پوشش می دهد، موسسه آوند دانش نیز مدت 18 سال است که  نمایندگی این انتشارات را در داخل کشور بر عهده دارد و کتابهای انتشارات وایلی را  ترجمه کرده و در غرفه خود در  سالن شبستان عرضه می کند.بر اساس اعلام سرای اهل قلم بخش بین‌الملل، این بخش، شنبه 26 اردیبهشت ماه با 5 نشست میزبان علاقه‌مندان کتاب است.

 

 

وی افزود: به نظر من برگزاری نمایشگاه امسال، با نظم و زمان بندی بهتری انجام شده، تحویل غرفه، ترخیص و انتقال بار و کنترل کتابها نیز منظم تر و بهتر از سالهای گذشته انجام شده است.

 

همچنین نحوه اطلاع رسانی در سالنها نسبت به سالهای گذشته، منظم تر شده است.

 

عمران لو ادامه داد: سرای اهل قلم که امسال در نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده نیز در ارتقا برنامه های نمایشگاه، موثر بوده. اما به نظر من، ایجاد تغییرات زیربنایی در برگزاری نمایشگاه، ضروری است. به عنوان مثال، در این سالن، شیب زمین محسوس است و این فضا و برگزاری نمایشگاه در چادر، به عنوان سالن ناشران خارجی نیست. از نظر تهویه هوا نیز این سالن با مشکل مواجه است. در این سالن، هر سال سیم کشی می کنیم و سالن را برای نمایشگاه کتاب آماده می کنیم و با صرف هزینه زیاد، نمایشگاه موقتی برپا می کنیم، شاید انتقال این نمایشگاه به فضای نمایشگاه بین المللی که زیرساخت آماده ای برای برگزاری نمایشگاه ها دارد، مناسب تر باشد. گرچه با توجه به شرایط و امکانات موجود بیشتر از این نمی توان انتظار داشت که نمایشگاه بهتری برگزار شود.

 

وی در ادامه گفت: البته باید به نقاط قوت بخش ناشران بین المللی همچون تحویل بموقع غرفه، عملکرد خوب برگزارکنندگان بخش ناشران بین المللی و فعالیت دستگاههای  کارت خوان، اشاره کنم.

 

او اضافه کرد: اما نکته دیگر این است که باید دانشجویان و اساتید از قبل در خصوص فعالیت بخش ناشران خارجی نمایشگاه، مطلع می شدند اما اطلاع رسانی به طور صحیح انجام نشد و ما  هنوز نتوانسته ایم مخاطبان خود خصوصا در بخش بین المللی را  به درستی تحت پوشش قرار دهیم.

 

نمایشگاه کتاب، ویترین فرهنگی و سند نشر ماست، لازم است تصویر زیباتری از فعالیت های فرهنگی خود در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. با ایجاد  فضای استانداردی برای برگزاری نمایشگاه کتاب، در جذب ناشران خارجی موفق تر خواهیم بود و  استقبال  مخاطبان داخلی نیز افزایش می یابد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: