کد خبر: 19953
تاریخ انتشار: شنبه, 26 ارديبهشت 1394 - 12:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

نمایشگاه امسال، کم تخلف تر بود

    نشست مطبوعاتی قائم‌مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب، عصر پنجشنبه ( 25 اردیبهشت) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
نمایشگاه امسال، کم تخلف تر بود

 

در نمایشگاه، 60 میلیارد تومان فروش داشته ایم

 

به گزارش لیزنا، امیرمسعود شهرام نیا در  نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه (25 اردیبهشت) درباره رقم فروش نهایی  نمایشگاه کتاب اظهار داشت: به دلیل اینکه پرداخت ‌ها در روز آخر جمع می‌شود هنوز از فروش نهایی اطلاع دقیقی نداریم، اما در 6 روز نمایشگاه عدد 48 میلیارد تومان را که مربوط به سال گذشته است، اعلام شده و در حال حاضر بالاتر از 60 میلیارد تومان فروش داشته ‌ایم.

 

وی افزود: با این حال، این رقم مربوط به سیستم‌ های بانک صادرات است و باید دو بخش دیگر شامل گردش مالی خارج از پوزهای بانک صادرات که اغلب  در اختیار ناشران بزرگ  است که  بخش قابل توجهی پول نقد و بن‌ های کاغذی مربوط به سال گذشته به آنها افزوده شود.

 

3 روز اول نمایشگاه با ریزش بازدیدکننده روبرو بودیم

 

شهرام ‌نیا در ادامه بیان کرد: اما درباره جمعیت بازدیدکننده اینطور نیست و در روزهای مختلف، آمارهای مختلفی ارائه شده است. در دو روز اول نسبت به سال گذشته جمعیت دوبرابر شده، 3 روز اول هفته ریزش بازدیدکننده داشتیم و از اواسط هفته نسبت به سال گذشته با افزایش جمعیت بازدیدکننده روبرو بودیم. خصوصا روز پنجشنبه که به لحاظ فروش و هم به لحاظ بازدیدکننده با رقم بالایی روبرو بودیم که رقم فروش روز گذشته بیش از 12 میلیارد تومان بوده و پرفروش‌ترین روز تاریخ نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران است.

 

بخشهای دانشگاهی و عمومی، پرفروش ترین بخش های نمایشگاه بودند

 

قائم مقام و معاون اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب در باره پرفروش ‌ترین بخش ‌های نمایشگاه عنوان کرد: بخش دانشگاهی و پس از آن بخش عمومی پرفروش ‌ترین بخش‌های نمایشگاه بوده‌اند پس از آن بخش بین‌الملل با تفاوت کمی در رتبه سوم قرار دارد. بخش کودک و نوجوان و آموزشی در رتبه ‌های بعدی هستند اما باید توجه داشت که تعداد ناشران هر بخش متفاوت است و با توجه به اینکه بیشترین تعداد ناشران در بخش عمومی بوده یا قیمت متوسط کتاب‌های کودک و نوجوان پایین‌تر  است، طبیعتا این آمار قابل تحلیل هستند.

 

از شهردار دعوت کردیم تا در اختتامیه نمایشگاه شرکت کند

 

وی درباره مراسم اختتامیه نیز گفت: این مراسم ساعت 16 فردا شنبه 26 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و از محمدباقر قالیباف شهردار تهران دعوت شده اما هنوز جواب قطعی نداده ‌اند. در این مراسم جمعاً از 9 غرفه تقدیر می‌شود؛ دو غرفه در بخش عمومی، چهار غرفه مربوط به سایر تشکل ‌ها، دو غرفه بین ‌الملل و یک غرفه مربوط به بخش جنبی نمایشگاه که شاخص انتخاب غرفه‌ ها شامل ارائه خدمات به مردم، ظاهر غرفه، حجاب غرفه ‌داران، تعامل خوب با مشتریان و عدم تخلف است.

 

نمایشگاه امسال، کم تخلف تر بود

 

وی افزود: نمایشگاه امسال کم تخلف ‌تر بود چراکه با این تخلفات به صورت جدی برخورد می‌شد و در رسانه‌ ها نیز اعلام می ‌شد.  از سوی دیگر گزارش‌ هایی در شبکه‌ های اجتماعی منتشر می ‌شد که بلافاصله پس از هر گزارش مورد بررسی قرار می‌گرفت.

 

حضور مقامات کشوری در نمایشگاه کتاب، موید اهمیت آن است

 

شهرام‌نیا در ادامه گفت: وقتی اتفاق بزرگی با حضور مقامات کشوری از مقام معظم رهبری تا روسای قوه‌ ها، وزیران ، سفیران، روسای نمایشگاه بین‌ المللی، نویسندگان و فرهیختگان برگزار می‌شود موید اهمیت نمایشگاه است. حال رسانه‌ای که توقع می‌رود وجوه مختلف این برنامه را پوشش دهد روی نکات ریز آن دست می‌گذارد که البته مهم است اما  عملاً پیکر  نحیف نشر را بیشتر  تحت فشار قرار می‌دهد و از اقبال مردم نسبت به نمایشگاه خواهد کاست.

 

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب یادآور شد: دغدغه در حوزه نشر و به عنوان کتابخوان حرفه ‌ای و آشنا به نشر، امسال هنگام  بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب، تمام مسیر را با ایشان بودم می ‌دیدم چه اندازه در حوزه‌های مختلف نشر تسلط دارند و کتاب‌ها و نویسندگان را می‌شناسند و با جریان نشر در حد یک متخصص برخورد می‌کنند. این موضوع سرمایه مهمی برای صنعت نشر است. امسال مقام معظم رهبری تعداد بیشتری از ناشران را دیدند و مسیری را که با مشورت دفتر ایشان تعیین شده بود تنوع بیشتری داشت. با این حال حضور در یک غرفه به معنای تایید ناشر نیست و اشراف و تسلط ایشان افتخاری است که نصیب صنعت نشر شده و توصیه‌ها، تاکیدها و تک گزاره‌هایی که به ناشران می ‌فرمودند ارزشمند است و امیدواریم این توصیه‌ ها چراغ راه بدنه نشر کشور باشد.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: