کد خبر: 23941
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 16 ارديبهشت 1395 - 17:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

تدوین پیش‌ نویس گسترش زبان فارسی در جهان

 محمدرضا رضوی، عضو هیات علمی گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه پیش ‌نویس سند گسترش زبان فارسی از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی آماده ارائه به سازمان ‌ها و نهادهاست، گفت این پیش ‌نویس در ترویج زبان فارسی بیشترین سهم را دارد.
تدوین پیش‌ نویس گسترش زبان فارسی در جهان

 

به گزارش لیزنا، محمدرضا رضوی در نشست «ضرورت ترویج زبان فارسی؛ چالش ‌ها و راهکارها» که در سرای اهل قلم برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: سند گسترش زبان فارسی از سوی شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار گروه واژه‌ گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار گرفت. پیش‌ نویس آن در حال حاضر آماده ارائه به همه نهاد‌های مختلف از جمله وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ‌ها، انتشارات کل کشور است.

 

وی افزود: در این پیش ‌نویس موضوعاتی همچون آموزش زبان فارسی، نظارت بر توانمندسازی زبان فارسی، تعیین جوایزی برای تشویق زبان فارسی در نشر کودکان، دانشنامه ‌های زبان کودک، جذب دانشجوی رشته زبان و ادب فارسی به صورت ویژه پیش ‌بینی شده است.

 

حسن ذوالفقاریان، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست گفت: فرهنگستان اول و دوم در دوره قبل از انقلاب حدود دو هزار واژگان زبان فارسی ساخته بود که فرهنگستان سوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی چیزی بالغ بر هفتاد هزار واژه ساخته است که چهل هزار واژه زبان فارسی در دسترس برای استفاده قرار دارد. البته تعداد کمی از واژگان ساخته شده در کتاب ‌های درسی امروز استفاده شده است.

 

وی با بیان اینکه سالانه ده‌ ها جلد کتاب توسط  دوازده هزار ناشر داخلی کشور منتشر می‌‌شود، افزود: سالانه ده‌ ها هزار جلد از طریق دوازده  هزار ناشر داخلی منتشر می‌‌شود که آثار آنها نقش موثری در درست‌ نویسی می ‌‌تواند داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه درصد زیادی از کتاب‌ها در نشر‌های مختلف بدون ویرایش چاپ می‌‌ شوند. بسیاری از غلط‌ های واژگان فارسی از همین طریق وارد جامعه و فرهنگ می ‌‌شود که می ‌‌تواند تاثیر منفی حیات زبان فارسی داشته باشد.

 

 نسرین پرویزی، پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در زمینه ضرورت ترویج زبان فارسی گفت: بیست و  هزار واژه اساسا فارسی هست که در کتا‌ب ‌های معاصر به کار گرفته نمی ‌شود. ضرورت دارد بیش از پیش واژه ‌های مهجور زبان فارسی احیاء شوند. بیست و هفت هزار واژه مطلق فارسی در کتب به کار نرفته است و به نظر من برای حل معضل واژگان غلط در زبان فارسی و استفاده از 27 هزار واژه زبان فارسی در کتاب ‌های درسی باید برنامه ریزی صحیحی صورت گیرد.

 

پرویزی تصریح کرد: از 183 هزار واژگان زبان فارسی در علوم مختلف 16 هزار واژه لاتین استفاده شده است. این زنگ خطری برای زبان و ادب فارسی در کتب درسی است چراکه بیش از یک چهارم از واژه‌ های کتاب‌های درسی در مدارس سراسر کشور فارسی نیست و از واژه ‌های لاتین استفاده شده است.

 

مریم دانگشر، یکی دیگر از پژوهشگران فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه واژه ‌سازی مهمترین مساله فرهنگستان زبان و ادب فارسی است افزود: در پالایش واژه ‌ها، بحث درست‌ نویسی زبان فارسی، خواندن و نوشتن بسیار مهم است. ما باید بتوانیم زبان فارسی را زبان رسمی شیرین کشور است. بیشترین مقالات دانشگاهی و علمی و تحقیقاتی ایران در دنیا به زبان فارسی منتشر شده است. ما باید بتوانیم زبان فارسی را که زبان علمی مختلف در ایران است را در جهان گسترش دهیم.

 

نشست ضرورت ترویج زبان فارسی چالش ‌ها و راهکارها با حضور حسن ذوالفقاری، محمدرضا رضوی، مریم دانشگر، نسرین پرویزی از پژوهشگران و محققان واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سرای اهل قلم بیست و نهمین نمایشگاه بین‌ المللی کتاب تهران برگزار شد.

 

بیست و نهمین نمایشگاه بین ‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت 95 در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می ‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: