کد خبر: 4808
تاریخ انتشار: سه شنبه, 06 ارديبهشت 1390 - 11:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

آقایان! بن کتاب با حق مسكن و حق اولاد فرق می کند

در طول اين چند سال مشاهده شده است كه دانشجويان و دانشگاهيان در حالي موفق به دريافت بن كتاب نمي شوند كه كارمندان ادارات دولتي با در اختيار داشتن بن هاي كتاب در حدود صد هزار تومان در حوالي نمايشگاه و پس از آن در حوالي ميدان انقلاب، به فروش اين بن ها مبادرت مي ورزند و...

به گزارش لیزنا به نقل از تابناک ، در حالي كه چند روزي بيشتر به برگزاري نمايشگاه كتاب در تهران باقي نمانده است، اما پيگيری ها حاكي از اين است كه بن كتاب كه هر سال براي استفاده دانشجويان، استادان و محققان در اختيار دانشگاه ها و مراكز علمي و فرهنگي قرار مي گيرد، هنوز در اختيار اين افراد قرار نگرفته و نامه نگاري مسئولان دانشگاه ها هم تاكنون به نتيجه اي نرسيده است.

نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از معدود فرصت هايي است كه دانشجويان و محققان ايراني مي توانند كتاب هاي مورد نياز خود به ويژه كتاب هاي مرجع كه عمدتا به زبان انگليسي هستند را با استفاده از بن كتاب و تخفيف هاي دولتي تهيه كنند.

اين در حالي است كه اتفاقا همواره همين كتاب هاي مرجع و همچنين كتاب هايي كه جزء كتاب هاي مورد استفاده بیشتر دانشجويان و دانشگاه هاي معتبر جهان است در همان روز اول نمایشگاه كتاب به فروش مي روند و دانشجويانی كه تازه در اواسط نمايشگاه بن هاي كتاب خود را تحويل مي گيرند، اصولا قادر نخواهند بود كه كتاب هاي مورد نياز خود را از بزرگترين ميعادگاه فرهنگي كشور در عرصه كتاب فراهم كنند.

اين در حالي است كه پس از نمايشگاه، كتاب هاي خارجي عرضه شده در نمايشگاه با قيمت هاي بسيار بالاتر در كتابفروشي هايي خاص به دانشجويان متقاضي فروخته مي شود و دانشجويان و محققان نيز ناچارند كه به خاطر نياز خود اين كتاب ها را تهيه كنند.

بر اساس پیگیری های انجام شده به نظر مي رسد يكي از مسائلي كه باعث شده واگذاري بن كتاب به دانشجويان و محققان با تاخير صورت بگيرد تلاش ديگر ارگان ها و سازمان هاي دولتي براي تهيه بن براي كارمندان متبوع خود است.

در طول اين چند سال مشاهده شده است كه دانشجويان و دانشگاهيان در حالي موفق به دريافت بن كتاب نمي شوند كه كارمندان ادارات دولتي با در اختيار داشتن بن هاي كتاب در حدود صد هزار تومان در حوالي نمايشگاه و پس از آن در حوالي ميدان انقلاب، به فروش اين بن ها مبادرت مي ورزند و اين محققان و دانشجويان اين سرزمين هستند كه بايد توان اين بي توجهي را بپردازند.

بر این اساس، لازم است مسئولان فرهنگي، مسئولان ادارات و سازمان های دولتی را قانع كنند كه بن كتاب يكي از اقلام رفاهي همانند حق مسكن و حق اولاد نيست كه در آن كارمندان گوي سبقت را از يكديگر ربوده و در جایی دیگر آن را به فروش برسانند.

بن كتاب، كمكي است به محقق و دانشجوي اين كشور تا بتواند با خريد كتاب هاي روز دنيا از تحولات علمي بين المللي عقب نيفتد و بتواند با استفاده از تجربيات ديگران، به توليد علم بپردازد. ترديدي نيست كه هدف از اين بحث در اولويت خاص قراردادن دانشجويان و محققان است و در مرحله بعدي كارمنداني هم كه اهل علم و تحقيق و مطالعه هستند، مي توانند از اين كمك دولت استفاده كنند.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: