کد خبر: 5123
تاریخ انتشار: شنبه, 24 ارديبهشت 1390 - 18:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

نمایشگاه کتاب

ناشران برتر سال 89 کشور معرفی شدند

به گزارش لیزنا به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، هیات داوران پس از بررسی آثار ناشرانی که به مرحله نهایی راه یافته بودند با توجه به شاخص­های مصوب در دستورالعمل انتخاب ناشر سال، ناشران برگزیده سال 89 معرفی کرد.

متن بیانیه هیأت داوران به شرح زیر است:

کتاب وسیله­ ای است که ما را از حد خود فراتر می­برد و به ما می­آموزد که مردمی بسیار بزرگ­تر از ما رنج برده­اند و در جستجوی دانش و علم و حقیقت بسیار کوشیده­اند. کتاب دری است گشوده بر اندیشه­های دیگران و بر ملت­های دیگر و همچنین وسیله شناختن اعصار گذشته و بهترین ابزار وقوف بر احوال اجتماعی ملت­هایی که از دسترس ما بیرون هستند. تالیف و نوشتن کتاب، تولید و انتشار آن نیازمند فکر، مهارت، سرمایه و کوشش همه کسانی است که در فرآیند تولید و انتشار یک اثر خوب و ارزشمند نقش دارند هرکدام از این­ها در اندازه خود می­توانند بر ارتقای کیفیت کتاب موثر باشند.

به همین منظور هیات داوران پس از بررسی آثار ناشرانی که به مرحله نهایی راه یافته بودند با توجه به شاخص­های مصوب در دستورالعمل انتخاب ناشر سال همچون: توجه به کیفیت آثار تالیفی، تعداد عناوین چاپ اول، تناسب کتاب­های منتشر شده با نیازهای علمی و فرهنگی و ارزشهای مذهبی و ملی جامعه، حسن شهرت در بین مولفان، مترجمان و جامعه فرهنگی کشور، کیفیت آثار از حیث اصول فنی چاپ، داشتن آثار برتر جشنواره­های علمی و فرهنگی معتبر کشور ناشران شرح زیر را به عنوان ناشران برگزیده سال 89 معرفی می­نماید.

الف: حوزه ناشران بزرگسال

1.      ناشران بخش خصوصی تهران: در این بخش هیات داوران به دلیل تناسب کتاب­ها با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ، توجه به نیاز مخاطبان جامعه در حوزه های مختلف، حسن شهرت در بین مولفان و مترجمان و جامعه فرهنگی و داشتن آثار برتر در جشنواره­های معتبر علمی و فرهنگی کشور: انتشارات «هرمس» را به عنوان ناشر برگزیده سال 89 معرفی می­نماید.

2.      ناشران بخش خصوصی شهرستان: در این بخش هیات داوران انتشارات «دلیل ما، انصاریان و نوید شیراز»، را به دلیل فعالیت موثر و تاثیرگذار در حوزه نشر بین­الملل بخصوص ترویج آثار شیعی، توجه به نیاز مخاطبان و اقشار مختلف جامعه، برپایی نمایشگاه اختصاصی در سطح شهرستان به منظور ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حسن شهرت در بین مولفان و مترجمان شایسته تقدیر می­داند.

3.      ناشران وابسته به نهادهای دولتی و عمومی: در این بخش هیات داوران به دلیل تنوع و تعدد آثار، تعداد عناوین چاپ اول، داشتن آثار برتر در جشنواره­های علمی و فرهنگی کشور، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ، تناسب آثار نیازهای علمی و فرهنگی جامعه، حسن سابقه و شهرت در بین مولفان، مترجمان و جامعه فرهنگی کشور مشترکاً «موسسه انتشارات امیرکبیر» و «سوره مهر» را به عنوان ناشر سال 89 معرفی می­نماید.

4.      ضمناً هیات داوران انتشارات «کانون اندیشه جوان» و سازمان انتشارات«پژوهشگاه فرهنگ اندیشه اسلامی» را به دلیل توجه به نیازهای علمی و فرهنگی مخاطبان جوان و تولید آثار مرجع و فعالیت در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی شایسته تقدیر می­داند.

ب: حوزه ناشران کودک و نوجوان

1.      ناشران بخش خصوصی تهران و شهرستانها

در این بخش هیات داوران، به دلیل غلبه بیش از حد آثار ترجمه بر آثار تالیفی، عدم خلاقیت در تولید آثار بخصوص عدم توجه به محتوا و کتاب­سازی ضعیف از حیث اصول فنی چاپ و تصویرگری، عدم توجه به منابع و گنجینه­ای گرانبهای علمی و فرهنگی کشور برای تولید آثار تالیفی با عنایت به نیاز مخاطبان کودک و نوجوان هیچ ناشری را شایسته در خوز عنوان ناشر سال 89 ندانست.

2.      ناشران وابسته به نهادهای دولتی و عمومی

در این بخش هیات داوران به دلیل آثار تالیفی، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ داشتن آثار برتر از جشنواره­های علمی و فرهنگی کشور، استفاده از تصویرگری داخلی یا رویکرد بومی و ملی، انتشارات«کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را به عنوان ناشر سال 89 معرفی می­ نماید.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: