کد خبر: 22510
تاریخ انتشار: شنبه, 19 دی 1394 - 10:53

داخلی

»

مطالب فناوری

»

سخت افزار

«روبوداک» ربات دستیار پژوهش

پروژه پژوهشی روبوداک، با هدف طراحی وتوسعه یک ربات اجتماعی، به عنوان دستیار پژوهش، در ایرانداک آغاز به کار کرد.
«روبوداک» ربات دستیار پژوهش

به گزارش لیزنا، پروژه «روبوداک» با چشم انداز تجمیع و هم افزایی دانش حوزه‌های زبانشناسی رایانشی، مهندسی فناوری اطلاعات و كنترل (پردازش صوت،تصویر و ویدئو)، علوم شناختی و مدیریت اطلاعات پژوهش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرده است.

 


هدف پروژه پژوهشی روبوداک طراحی و توسعه یک ربات اجتماعی است که به عنوان دستیار پژوهش فعالیت خواهد کرد. روبوداک، به عنوان یک ربات اجتماعی می‌تواند در مراحل مختلف فرایند پژوهش، نظیر خلق ایده، جمع آوری اطلاعات، سازماندهی اطلاعات، تولید گزارش وانتشار یافته های پژوهشی در قالب یک دستیار ماشینی به پژوهشگر یاری برساند.



تحقیقات درباره ربات های اجتماعی اکثرا با هدف کمک به افراد معلول و کم توان، وپذیرش و خدمت رسانی به افراد در فروشگاه ها و بانک ها صورت گرفته است. لیکن آنچه روبوداک را از سایر ربات های اجتماعی دردنیا متمایز می سازد قابلیت ‌های منحصربفرد آن برای سازماندهی و تحلیل اطلاعات علمی وپژوهشی است.



به عنوان مثال روبوداک می تواند مقالات پژوهشی و مستندات پژوهشگر را به صورت موضوعی، براساس علایق و نیازهای او دسته بندی و سازماندهی نماید؛ یا حتی می تواند در جستجوی اطلاعات به پژوهشگر یاری برساند و اقلامی را برای پژوهشگر نمایش دهد که مطابق با نیازها و علایق پژوهشی اوست؛ یا می تواند یک سیستم یادآوری کننده داشته باشد تا رخدادهای مهم پژوهشی،نشست ها، سمینارها و کنفرانس هارا به پژوهشگر براساس علایق و اولویت او یادآوری نماید.



هر یک از این خدمات نیازمند وجود قابلیتهایی نظیر پردازش زبان طبیعی (فارسی ولاتین)، پردازش و تحلیل متون و مستندات علمی به صورت معنایی و با استفاده از روابط آنتولوژیک  و مسلما پردازش صوت وتصویر با استفاده از روش های هوش مصنوعی است. علاوه بر آن، آنچه که توانمندی های روبوداک را متمایز می‌سازد، امکان جستجو و بازیابی هوشمند اطلاعات در پایگاه های علمی-پژوهشی مانند گنج است.



آزمایشگاه روبوداک به منظور ایجاد و توسعه روبوداک ایجاد شده که در آن پژوهشگران و دانشجویان حوزه رباتیک و هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، و بازیابی وتحلیل معنایی اطلاعات فعالیت می کنند. این آزمایشگاه فرصت پژوهشی متمایزی رابرای انجام پژوهش‌ های میان رشته ای بامشارکت اعضای هیات علمی پژوهشگاه و سایر متخصصان این حوزه ‌ها در سطح کشور ایجاد کرده است. از ویژگی های برجسته این آزمایشگاه تمرکز بر مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی پژوهشگاه با زمینه های تحقیقاتی متنوع است که البته این مشارکت با هدف یکپارچه سازی دانش آن ها در قالب توانمندی های روبوداک به ثمر می نشیند و نتیجه آن به صورت ملموس با توجه به خدمات روبوداک قابل مشاهده خواهد بود.



گفتنی است، با توجه به برند ایرانداک به عنوان یک پژوهشگاه فعال و باسابقه درحوزه کاربست فناوری اطلاعات در حوزه‌های تحلیل محتوا و مستندات علمی، این پروژه «روبوداک» نام‌گذاری شده است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: