کد خبر: 8387
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 14 ارديبهشت 1391 - 09:33

داخلی

»

مطالب فناوری

»

اینترنت

شرکت موسس ویکی‌پدیا در طرح جدید تسهیل دسترسی رایگان به پژوهش‏ها

  جیمی ولز، موسس ویکی پدیا، در طرح ابتکاری دولت انگلیس برای تسهیل دسترسی آزاد و رایگان به پژوهش‏ها همکاری می کند.

 

به گزارش لیزنا به نقل از تلگراف، این طرح در سخنرانی که برای انجمن ناشران ترتیب داده شده است به وسیله وزیر علوم و دانشگاه های انگلیس اعلام می شود.

این طرح در راستای حرکت دسترسی آزاد به انتشارات دانشگاهی برای دانشگاه هایی با کمبود بودجه،  که سالانه باید میلیون ها پوند بهای اشتراک مجلات پژوهشی را پرداخت نمایند اجرا می شود.

ویلت، وزیر علوم و دانشگاه های انگلیس در رزونامه ای نوشته "اعطای این حق به مردم که از پژوهش هایی که با سرمایه عمومی اجرا می شود بهرمند شوند به شکل گیری دوران جدیدی از همکاری و تحقیقات علمی منجر می شود و به علاوه انگلیس را به عنوان طلایه دار پژوهش‏های آزاد معرفی می کند.

امسال از جیمی ولز (موسس ویکی‏پدیا) دعوت شده تا از مشورت‏هایش برای شفاف سازی خط مشی های مرکز تصمیم گیری های انگلستان استفاده شود. او در حال حاضر مشاور اجرای پروژه ای است که در آن وبگاهی برای دسترسی به پژوهش‏هایی با بودجه عمومی در ساخته می شود.

وزیر علوم و دانشگاه‏های انگلستان همچنین در روزنامه گاردین نوشته است: "جیمی ولز می تواند به ما اطمینان دهد که ما پتانسیل همکاری را که به  عنوان ارزش افزوده آن وبگاه است به بالاترین حد آن می رسانیم. ویکی‏پدیا به بخش اساسی در حوزه فرهنگ ما تبدیل شده است و در هنگامی که در حال انجام این پروژه بزرگ هستیم استفاده از مشاوره شخصی که ویکی‏پدیا را پایه گذاری کرده است قطعاً مفید خواهد بود."

به عبارت دیگر از جیمی ولز انتظار می رود تا به ساخت نسل جدیدی از پلت فرم‏های دسترسی آزاد برای پژوهشگران انگلیسی یاری رساند.

یکی از منابع دولتی انگلیس نیز در روزنامه گاردین اعلام کرده است موسس ویکی پدیا همچنین در رابطه با قالبی که مقاله های دانشگاهی باید چاپ شود و استانداردهای داده ای آنها ما را راهنمایی خواهد کرد. وی ادامه می‏دهد که یکی از بزرگترین فرصت ها اکنون خلق شده است. یک مقاله علمی ممکن است چاپ شود اما داده‏های زیربنایی آن وجود ندارند و ما قصد داریم به سمت جهانی حرکت کنیم که در آن داده‏های همراه با یک مقاله در قالب دسترسی آزاد و بدون هزینه چاپ می شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: