کد خبر: 17037
تاریخ انتشار: یکشنبه, 27 مهر 1393 - 11:58

داخلی

»

نیش و نوش

»

طنز مکتوب

دکتر شدن پول می خواد نه سواد!‎

   
دکتر شدن پول می خواد نه سواد!‎

 

لیزنا، کتابدارزاده: امروز در خدمت جناب آقای دکتر دکترزاده، دکترای گزینش و انتخاب دانشجوی دکتری از دانشگاه دکتر شناسی در جهت نحوه گزینش دانشجوی دکتری هستیم.

 

سلام آقای دکتر، از اینکه وقت گرانقدر خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

بنده هم عرض سلام و دکتر باشید دارم خدمت همه مشتاقان دکتری.

 

آقای دکتر بعنوان سوال اول، شما چه کسانی را به مصاحبه دعوت می کنید؟

والا اصولا، ما کسی را دعوت نمی کنیم تا سازمان محترم سنجش و کیفیت لیست قبولی های کنکور را به ما بدهند. بعد از دریافت لیست قبولی ها بنده و همکاران نام همه افراد را یک به یک روی کاغذهای کوچک به صورت جداگانه می نویسیم، کاغذها را درون یک ظرف می ریزیم و معمولا پسر خانم دکتر، دکتر دوست شروع به درآوردن نام افراد می کند. اینطوری ما کاملا عادلانه رفتار کردیم و در حق هیچ کسی هم اجحافی نمی شود.

 

دست مریزاد آقای دکتر، یعنی در این مرحله حساس شما پارتی بازی نمی کنید؟ و آشناها را از ظرف بیرون نمی آوردید؟

واقعیت چون من اصولا آدم صادقی هستم، اصل قضیه اینه که ما کلا اسم کسایی رو که دوست داریم قبول بشن رو روی کاغذ می نویسیم. حالا این بچه هم هرچه قدر دوست داره این اسمها رو بهم بزنه ما که خیالمون راحته!

 

احسنت بر شما آقای دکتر، بفرمائید که در مصاحبه چه سوالهایی می پرسید؟

سوال؟! خوب مشخصه عزیز من، مهمترین سوال از این دانشجوها وضعیت مالی شونه، دانشجویی که وضعیت مالی خوبی نداشته باشه ما اصلا وقت خودمونو هدر نمی دیم که بخوایم سوال دیگه و بی ربطی بپرسیم.

 

خوب اگر وضع مالی خوبی داشت ازشون چه سوالاتی می پرسید؟

حالاشد. بعد از سوال مهم مالی، ما میرسیم سراغ اینکه این دانشجو چقدر به فکر اساتیدش بوده و چه کارهایی برای اونها انجام داده. مثلا چند تا مقاله نوشته، اسم اساتیدش رو نویسنده چندم زده. کتاب نوشته یا نه توی کتاب اسم استاد رو نوشته یا خیر. این بررسی ها نشون میده این دانشجو چقدر به اساتیدش علاقه مند بوده و چقدر باعث شده که اساتیدش پیشرفت کنن.

 

تا اینجا که خیلی از بیاناتتون استفاده کردیم، بفرمائید که کسی هم هست که بهتون زنگ بزنه و دانشجویی رو سفارش کنه؟

وضعیت مالی بهترین زنگه واسه ما، البته دوستانی هستند که از ما انتظار دارند دانشجویان را به خاطر سوادشون قبول کنیم. ولی سواد به خودی خود بیخوده، دانشجو باید پول داشته باشه، میفهمی ؟ پول.

 

خوب دکتر عزیز، آینده این دانشجوها را چطور می بینید؟

آینده ای روشن و بهتر از ما، اساتید ما زیاد به پول بها نمی دادن و وضعشون هم درب و داغون بود. اما ما نسلی متفاوتیم ما به دانشجو یاد می دیم که فقط به پول فکر کنند، سواد می خوان چه کار . این همه استاد باسواد داشتیم چه گلی به سرمون زدن، اصلا چه گلی به سر خودشون زدن؟!

 

و به عنوان کلام پایانی هر چه می خواهید بگویید.

خدارو شکر امسال ظرفیتارو بردن بالا، ما هم تونستیم یه چند هزارتایی دانشجوی مایه دار تور کنیم. اینطوری هم خودمون رو عاقبت به خیر کردیم هم اونارو. دکتر شدن پول می خواد نه سواد!

برچسب ها :
سمک عیار
|
Iran
|
1393/09/15 - 08:28
0
0
مهم ترین کار دیوئی در حوزه ارتباطات حرفه‌ای تشکیل انجمن کتابداری بود
- مهم ترین کار دیوئی در حوزه علم کتابداری تشکیل دانشکده بود
- مهم ترین کار دیوئی در حوزه سازماندهی، رده بندی بود.
.....
حضرات طراح تست، استادان محترم کی می‌خواهیم دو دوتا چهارتای اولیه فکر کردن را یاد بگیریم....
من قبول ندارم رشته کتابداری جای رفوزه های رشته های دیگر است اما این همه ضعف روش، فکر و شخصیت علمی در میان بزرگان و مراجع این رشته از کجا می‌آید...
سمک عیار
|
Iran
|
1393/09/15 - 08:28
0
0
بالاغیرتا عنایت بفرمائید به این پرسش که اولین تست کنکور سراسری دکترا در سال گذشته بود:
مهم‌ترین کار دیوئی چه بود؟
یعنی نظام دکترای کتابداری کشور به این بلوغ نرسیده است که هرامر نسبی و مقایسه‌ای بر یک مبنا و سنجه خاص قابلیت مقایسه پیدا می‌کند. بنابراین از میان چند کار عمده دیوئی یا هرکس دیگری بر یک مبنای ویژه می‌توان داوری کرد که مهم‌ترینش کدام است. اگر هم بگوئید در فلان کتاب گفته شده که مهم‌ترین کار دیوئی فلان است باید گفت آیا واقعا کنکور دکتری سنجش محفوظات افراد آن هم از نظرات دیگران است؟ پس درک و شعور علمی و استدلالی و اجتهاد خود متقاضیان چه می‌شود؟
سمک عیار
|
Iran
|
1393/09/15 - 08:02
0
1
طنزی بود که برای بخشی از جوانان علاقمند به علم و پژوهش (فارغ از امتیازات جنبی تجاری)بسیار تلخ است. در کشوری که اگر 60 یا 70 میلیون برای دوره دکتری کنار گذاشته باشید به راحتی تمام درها برای شما باز خواهد شد و اگر این پول موجود نباشد هرقدر هم کار علمی و پژوهشی درخشان کرده باشید باید از سد پدیده‌ای بگذرید به نام کنکور با هزاران داوطلب حرفه‌ای در تست‌‌زنی که اتفاقا بسیاری از آن‌ها تنها در این زمینه مهارت بالائی دارند. اگر هم رتبه‌ی شما زیر 20 باشد که احتمالا اصلا به مصاحبه دعوت نمیشوید حتی اگر به اندازه دکتر فتاحی در کتابداری مملکت کار کرده باشید. آقایان فکر نمی‌کنید نظام آموزش عالی مملکت را رسما نابود کرده‌اید؟ ظاهرا به جز طنزی تلخ و لبخندی از سر تاسف کاری نمی‌توان کرد.شاید تنها راه جلای وطن و پیگیری حضور در جهان علم در سرزمینهای دیگر باشد اما چه بر سر افسانه‌ی علم در این مملکت خواهد آمد. خدا پدر نفت را بیامرزد که باوجودش می‌توان در مملکت هر گندی به بار آورد و همچنان به حیات ادامه داد. سرزمین که خام فروشی آن را از مختصری عقلانیت هم بی‌نیاز می‌کند.
کتابدار
|
Iran
|
1393/08/17 - 17:13
0
1
در عجبم از این مردم
ازاین مردم مدرک دوست
کتابدار خوش بین
|
Iran
|
1393/08/10 - 20:18
1
2
تو هند اکثر کارمندای کتابخانه های عمومی دکتری کتابداری دارن!!!
چه اشکالی داره کتابدارای کتابخانه های عمومی ما هم مدرک دکتری داشته باشن؟؟
ناشناس
|
Iran
|
1393/08/08 - 21:52
0
3
در این ممکلت فقط با عمر جوانها بازی می کنند به جای اینکه فکری به حال بیکاری جوانان بکنند با افزایش ظرفیت دانشگاه ها جوانان را با دانشگاه سرگرم می کنند اینطوری جوانان بیکار نمی مانند و هم هزینه های دانشگاه ها از جیب دانشجویان تامین می شود
نقدی
|
Iran
|
1393/08/03 - 14:01
1
1
خالی از لطف نیست مقاله آقای شعبانعلی با عنوان دکترا نمیخوانم: http://www.shabanali.com/ms/?p=1136
پاسخ ها
فرزانه
| Iran |
1393/08/14 - 00:39
ممنون از معرفی این مقاله
کلا سایت خوبی هست
کتابدار دانشگاهی
|
Iran
|
1393/07/28 - 11:42
0
13
تعداد ورودی های کارشناسی خیلی از رشته ها از جمله رشته ی ما به شدت کم شده و نفس های آخرش رو می کشه. فعلا نفس ارشد و دکتری بالا میاد که اون هم تا چند مدت دیگه به سرنوشت کارشناسی مبتلا میشه. اون روز دیر نیست که برای ثبت نام ارشد و دکتری مثل کاردانی و کارشناسی پرده نصب کنن و اس ام اس بفرستن. امسال دانشگاه... دکتری رو آباد کرد و چند مرتبه تکمیل ظرفیت در ظرفیت اعلام کرد. دور نیست اون روزی که تعداد اساتید یک گروه کتابداری از تعداد دانشجویان این رشته بیشتر بشه ! من نمی دونم واقعا دوستان با چه امیدی 50 میلیون هزینه این رشته می کنند؟ رشته ای که نه بازار کار خصوصی خاصی داره و نه اسم و رسم و برند خاصی که حتی باهاش بشه پز داد!
هیچ هایکر!
|
Iran
|
1393/07/27 - 21:36
0
6
روزی که قبول شدم، خوشحال شدم. ولی وقتی شیر ظرفیت ها رو باز کردن و با اونهایی که رتبه های غیر قابل قبول داشتن و رزومه و تجربه هم نداشتن همکلاس شدم! از خودم میپرسم چرا؟؟
دکتر شدن فقط پول نمی خواد. کافیه در کنکور دکترا ثبت نام کنید بالاخره یک دانشگاهی قبول می شید. چند روز دیگه دکترای پودمانی هم ایجاد می شه. منتظر باشید!
من
|
Iran
|
1393/07/27 - 12:55
0
11
اساتید ما زیاد به پول بها نمی دادن و وضعشون هم درب و داغون بود. اما ما نسلی متفاوتیم ما به دانشجو یاد می دیم که فقط به پول فکر کنند، سواد می خوان چه کار . این همه استاد باسواد داشتیم چه گلی به سرمون زدن، اصلا چه گلی به سر خودشون زدن؟!
فکر نمیکنم اساتید محترم همچین بی پول باشن هر کدوشون چند تاشغل نون آبدار دارن.قصد جسارت ندارم اما درسته عده ای از اساتید خوبمون باسوادن اما همشون باسواد نیستن قبول داشته باشیم
کریمی
|
Iran
|
1393/07/27 - 12:29
0
12
آره ولا به خدا...تو دوره کارشناسی ما یه استادی داشتیم میگفت من تا حلا عملی با کاردکس نشریات کار نکردم.. لزومی هم نداره شما یاد بگیرین.. نمرتون را میدم..
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: