کتاب را مانند سیگار پرمخاطب کنیم

 

لیزنا، کتابدارزاده، تا حالا فکر کردید چرا هر روز طرفدارهای سیگار بیشتر میشه و از خوانندگان کتاب کمتر؟ حتما دیدید و شنیدید که چرا با این همه تبلیغ که برای خطرات و مضرات مواد مخدر میشه، هر روز به استفاده کنندگان اضافه میشه، یا دقت کردین چرا هر روز استفاده کنندگان ماهواره بیشتر میشه؟ خوب حالا بیایید با هم فکر کنیم که چطوری می تونیم ملت رو کتابخون کنیم.

 

زیاد فکر نکنید، من میگم بهتون، کلا ملت ما از کالاهایی که تبلیغ منفی براشون میشه بیشتر استقبال می کنن و هر چه قدر این تبلیغ منفی تر باشه میزان استقبال بیشتر میشه، به همین خاطر ما هر چی بگیم کتاب خوبه، ملت فکر می کنن که عجب آدمایین اینا، می خوان ما رو به راه جهل و نادانی بکشونن. بریم سیگار بکشیم که اینا میگن بده. اصلا کلا شدیم ملت برعکس.

 

حالا باید به نظرتون چه کار کرد؟ چطوری می تونیم ملت رو کتابخون کنیم؟

 

بازم نمی خواد خودتونو خسته کنید، میگم خدمتتون، اما قبلش به یه مورد که اخیرا شاهدش بودم اشاره می کنم، فیلم جدیدی در سینما اکران شده بود که صدا و سیما حاضر به پخش تیزر فیلم نشد، چند تا از خبرگزاری ها هم که ملت خیلی دوسشون دارن شروع کردن به بد و بیراه گفتن به فیلم و کارگردان فیلم، خلاصه سرتونو درد نمیارم، فیلمه بدون پرداخت هزینه های آنچنانی برای پخش تیزر شد فیلم محبوب ملت، از فیلمهایی هم که کلی تبلیغ کرده بودن هم افتاد جلو.

 

خوب بریم سر راه حل خودمون برای کتابخون کردن ملت، در واقع کار خیلی سختی در پیش نداریم، فقط چند تا نهاد و سازمان باید همکاری کنن، به همین خاطر من پیشنهاد می کنم، صدا و سیما و این خبرگزاری ها که تا به حال تبلیغ مثبتی برای کتابخونی نکردن، حالا لطف کنن شروع کنن به بد و بیراه گفتن به کتاب و کتابخوانی و کتابداری، اصلا اعلام بشه که خرید و فروش کتاب ممنوع شد یا اینکه کتاب رو کالای قاچاق اعلام کنن، گشت ارشاد برخورد با کتابخوانان بزارن و تعدادی از کتابخوانان را زندانی کنن . تمامی کتابخونه ها و کتابفروشی ها را تعطیل کنن . من قول بهتون میدم 90 درصد مردم از هر راهی می افتن دنبال تهیه کتاب و کتابخون میشن. میرن مخفیانه توی زیر زمین کتاب می خونن . کتابا رو میپیچن توی پتو و بین هم رد و بدل می کنن. توی شبکه های اجتماعی شروع می کنن به فعالیت برای جذب کتابخوان. نشست های مخفیانه برای کتابخونی برگزار می کنن و خلاصه در کمترین زمان کل جامعه کتابخون میشن.

 

حالا از ما گفتن بود، مسئولان باید از تجربیات گذشته استفاده کنن. جواب میده. میگید نه، امتحان کنید!