طنز/طراحی و انتخاب فضای کتابخانه های ایران

لیزنا، مجتبی قیاسی خالو (یاشار): در این لینک مطلبی با عنوان "نمایشگاه طراحی کتابخانه 2015" خواندم که تعدادی از کتابخانه ها و فضاهای آن را به نمایش گذاشته و مرا راغب به نوشتن متن زیر کرد.

 

طراحی و انتخاب فضای کتابخانه های ایران

 

بر خلاف کشورهای آنطرف آب، تمام کتابخانه های ما قبل از ساخته شدن از لحاظ موقعیت مکانی و فضاهای ساختمان و امکانات مورد نیاز مانند سایر کارهای دولتی و غیردولتی کاملاً کارشناسی می‌شوند!!!

 

1 – کتابخانه باید داخل پارک باشد و بهتر است کنار زمین بازی بچه ها یا نزدیک پر رفت و آمد ترین خایابان آن اطراف باشد. اگر کتابخانه بخشی از یک ساختمان بزرگتر است، باید در زیرزمین یا زیر پله و یا یک فضای بلااستفاده کثیف، نمدار و تاریک دیگر باشد. ( فضاهایی که در طبقات سوم به بالا و بدون آسانسور هستند نیز مورد تایید است. )

 

2 – کتابخانه نباید پنجره داشته باشد و اگر دارد باید تا حد ممکن کوچک و در ارتفاع بالا و دسترس ناپذیر باشد و اگر کوچک نیست و یا بالا نیست باید قفل بشود و امکان باز کردنش نباشد. ( باز شدن یک الی دو پنجره برای انجام بند سوم بلا اشکال است.)

 

3 – چون پنجره ها شامل بند دوم می شوند برای تهویه کتابخانه باید کولر آبی را مستقیماً پشت یکی از پنجره ها نسب کرد و دقت شود حتما صدای "لق لق لق لق" بدهد. کولری که این صدا را ندهد استاندارد لازم جهت استفاده در کتابخانه را ندارد. ( در صورت استفاده از کولر گازی و یا چیلر دقت شود حتماً فن آن صدا بدهد یا نشتی آب داشته باشد. )

 

4 – نور طبیعی در اولویت دوم، سوم و یا پایین تر قرار دارد. برای تامین نور مصنوعی نیز بهتر است از لامپهایی که دائماً چشمک می زنند و یا ترانسهای آنان صدای ممتد "زززززززززززززززز" می دهند استفاده شود.

 

5 – تا حد ممکن پیش بینی فضاهای اداری، اتاق پرسنلی، غذاخوری مراجعان و کارمندان نشود تا بعد از ساخت کتابخانه نیاز به تعمیرات و تغییرات باشد و مدتی به رفت و آمد بیل و تیشه و بنا و سر و صدا و گرد و خاک بگذرد.

 

6 – بعد از تعمیرات و تغییرات نیز تا حد ممکن دقت لازم نشود تا چندین نوبت نیاز به تغییر دکوراسیون و چیدمان قفسه ها و میز مرجع و میز نشریات و غیره بشود و دست آخر نیاز به جدا کردن بعضی از بخش ها با پارتیشن های چوبی باشد.

 

7 – سقف کتابخانه می تواند محل عبور نامرتب انواع کابلهای برق و لوله های فاضلاب باشد.

 

8 – رنگ آمیزی فضاهای کتابخانه و وسایل باید مرده باشد. استفاده از پوسترهای رنگی، نقاشی، تصاویر منظره و ... ممنوع است و فقط مجاز به نسب جملاتی در باب مزایای مطالعه برای افراد جامعه هستید. (نسب نوشته هایی از قبیل " لطفاً روی میزها ننویسید، لطفاً سکوت را رعایت کنید" و دیگر هشدارهای لازم بلااشکال است)