کد خبر: 5735
تاریخ انتشار: شنبه, 08 مرداد 1390 - 12:10

داخلی

»

نیش و نوش

»

طنز مکتوب

کتابداران را به کتابیاران بسپارید

 

لیزنا، کتابدارزاده: جناب آقای کتابیارزاده لطفا خودتان را معرفی بفرمائید.

بنده عرض ادب و احترام و نزاکت دارم. دکتر کتابیارزاده هستم. تحصیلاتم را در دانشگاه کمبوریج زیمباوه در رشته کتابیاری گذرانده ام. در حال حاضر هم بعنوان عضو هیأت علمی همان دانشگاه مشغول انجام وظیفه می باشم.

در ابتدا ما تشکر می کنیم از اینکه دعوت ما را پذیرفتید و قبول زحمت فرمودید تا در گفتگوی بخش نیش و نوش ما با عنوان حذف پست کتابدار از کتابخانه های آموزشگاهی حضور بهم رساندید.

جناب کتابیارزاده لطفا در یک جمله کوتاه کتابخانه آموزشگاهی را توصیف کنید.

اصولا کتابخانه آموزشگاهی محلی جهت رشد و تکامل و تکاپوی دانش آموز می باشد.

آیا شما در دوران دانش آموزی به کتابخانه مراجعه می کردید؟

واقعیت امر من هر چه دارم از کتابخانه دارم. شما در نظر بگیرید چه جایی امن تر از کتابخانه می توانست برای من وجود داشته باشد. بنده در دوران دانش آموزی از نظر جسه بسیار ضعیف بودم. اگر کتابخانه وجود نداشت من نه از گرمای تابستان از سرمای زمستان و نه از دست گردن کلفتان مدرسه می توانستم در امان باشم. پس به نوعی می توانم بگویم که من جوون خودم را مدیون کتابخانه هستم.

یعنی شما فقط برای فرار از دست بلایا به کتابخانه مراجعه می کردید؟

بنده سوال شما را متوجه نمی شوم. یعنی چی ؟! پس برای چه کاری می رفتم کتابخانه ؟!

پس شما در کتابخانه به دنبال مطالعه نبودید؟

سوال شما جای تاسف دارد. مطالعه بخش کوچکی از یک کتابخانه را تشکیل می دهد. کتابخانه باید محلی برای تفریح و تفرج باشد. کسی که قصد مطالعه دارد نباید وقتش را در  کتابخانه صرف مطالعه کند باید جای دیگری را برای این کار برگزیند مثل فضای باز پارکها، فرهنگسراها، لابی هتل ها، مترو، اتوبوس! و  بسیاری از فضاهای مناسب دیگر.

با این اوصاف نظر شما در رابطه با حذف کتابدار در کتابخانه های آموزشگاهی چیست؟

متاسفانه این دیدی که برای کتابدارها بوجود آمده و خود را صاحب کتابخانه ها می بینند درست نیست. با توجه به لطفی که آموزش و پرورش در حذف پست کتابدار انجام داد ما توانستیم فرزند کوچکم که 3 سال بیشتر ندارد را در پست کتابیار یکی از مدارس وارد کنیم. این موفقیتی بزرگ است.

بنده خودم یک بار به عینه مشاهده کردم در یکی از کتابخانه های مدارس کتابیار با ابتکاری نوین دانش آموزان را در محیط کتابخانه جمع کرده بود. راه حلی که هیچ یک از کتابداران حتی به ذهنشان هم خطور نمی کند. این کتابیار با به راه اندازی لیگ گل کوچیک توانسته بود تمامی دانش آموزان را به محیط کتابخانه بکشاند. واقعا کدام کتابداری چنین ابتکاری دارد ؟!

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: