کد خبر: 6214
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 مرداد 1390 - 12:30

داخلی

»

نیش و نوش

»

طنز مکتوب

خواب جدید؛ نام جدید

لیزنا، کتابدار زاده: در مصاحبه ای سراغ دکتر تغییرنام زاده رفتیم تا نظر ایشان را درباره تغییر نام رشته کتابداری جویا شویم.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

بنده تصمیم تغییرنام زاده هستم. تحصیلات خودم را در دانشگاه Rename  بولکینوپاسو در مقطع دکتری به پایان رساندم.

جناب دکتر همانطور که مستحضر هستید طی سالیان گذشته مقوله تغییر نام در رشته کتابداری شروع شده و تا به حال به نتیجه ای نرسیده است. در این راستا ما تصمیم گرفتیم مصاحبه ای را با شما داشته باشیم.

جناب آقای دکتر نظر شما که تحصیل کرده در رشته Rename شناسی می باشید در رابطه با تغییر نام چیست ؟

با توجه به تجربیات بنده در زمینه تغییر نام محصولات و رشته های مختلف که اینجانب بعنوان مشاور در اکثر موارد حضور داشتم ، می توانم بگویم که نام باید با توجه به شرایط تغییر کند. در بعضی مواقع در دانشگاه ما در طی یک ترم نام یک رشته 7 الی 8 بار تغییر می کرد . این تغییر بسته به تعداد واحدهای درسی بود که در هر ترم ارائه می شد.

خوب برداشتی که ما از صحبتهای شما داریم نشان از موافق بودن شما در جهت تغییر نام می باشد .

لطفا پیشنهادات خود را در جهت تغییر نام رشته کتابداری و مشکلاتی که به نظرتان در این نام وجود دارد بفرمایید.

بنده از همان ابتدا با نام گذاری این رشته به نام کتابداری مخالف بودم . بارها هم به ملویل در زمان تاسیس دانشکده کتابداری در سال 1887 گفتم با توجه به اینکه کتاب اهمیت چندانی ندارد و به آن ارزش و بهایی داده نمی شود نام دیگری را برگزینند . توی گوششان نرفت که نرفت . حالا تازه به حرف من رسیده اند . بنده پیشنهاد می دهم که زودتر چاره ای بیندیشند و نام رشته را تغییر دهند .

اگر اینها هم مثل این آقای ساکیچی، مدیر عامل شرکت تویوتا، حرف مرا گوش کرده بودند می توانستند به موفقیت تویوتا دست پیدا کنند . ساکیچی زمانی که مزرعه دار بود و محصولات زراعی را به فروش می رساند اسم شرکتش را  توپودا (کشتزار بزرگ برنج) گذاشته بود که مربوط به همون کارش می شد. وقتی هم که می خواست وارد صنعت خودرو شود با من مشورت کرد و با توجه به شرایط به ایشان پیشنهاد تویوتا را دادم . امروز هم مشاهده می کنید که تویوتا یکی از موفق ترین تولید کنندگان است .

در رابطه با کتابداری هم پیشنهادات متعددی در آن زمان دادم که فایده ای نداشت. حال با توجه به گرایشهای کتابداری و اضافه شدن اطلاع رسانی به این رشته می بایست از نامی استفاده شود که چشم سایرین که در دیگر رشته ها تحصیل می کنند را در بیاورد .

با توجه به اینکه رشته کامپیوتر کلمه ای عام در بین مردم شده است و نزدیکترین رشته به کتابداری می باشد من پیشنهاد می کنم از نام «کامپودار» برای نام رشته استفاده شود .

شما کامپودار را یک بار تلفظ کنید . می بینید که خیلی شبیه کامپیوتر تلفظ می شود . ولی نکته مهمی که وجود دارد ویژگی منحصر به فرد نوع تلفظ آن است . وقتی مخاطب سوال می کند که رشته تحصیلی شما چیست و شما در پاسخ می گویید کامپودار ، چند مسئله به مخاطب القا می شود . حتما رشته خفنی است که به این غلیظی تلفظ می گردد!!

دیدید ، به همین سادگی می توان یک نام جدید را جایگزین کرد .

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: