کد خبر: 7187
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 24 آذر 1390 - 17:00

داخلی

»

نیش و نوش

»

طنز مکتوب

اولویت استخدام : فامیل همسر، فامیل، همسایه و ...

لیزنا، کتابدار زاده: خدمت جناب دکتر چیدمان زاده هستیم و امروز بحث و گفتگویی با ایشان خواهیم داشت در رابطه با «نحوه چیدمان اسناد در کتابخانه ها».

جناب دکتر لطفا بفرمائید.

بنده سری میرم سر اصل مطلب. بنده چینش چیدمان زاده فارغ التحصیل رشته «چایدنس» از دانشگاه «چایادونوز اسکول» هستم .  البته چون من چند ماهی خارج از کشور تحصیل میکردم بعضی از کلمات فارسی را نمی تونم تلفظ کنم.

جناب دکتر دانشگاه چایادونوز در کدام کشور واقع شده ؟

سوال جالبی بود . این نشان میده که شما فردی کم مطالعه هستی. اگر سری به کتابخانه های برو و بچ بزنی حتما متوجه خواهی شد.

البته بنده اینطوری که شما هم می فرمائید کم مطالعه نیستم .فقط به نکته ای اشاره کردید شما ، کتابخانه های برو و بچ ؟!

بله . درست متوجه شدید . از نظر ما کتابخانه ها هیچ کدام قابلیت های مورد نیاز جهت ارائه خدمات درست و صحیح را ندارند . از این رو ما تشخیص دادیم کتابخانه های متعددی را با نام کتابخانه های برو و بچ ایجاد کنیم. برای برنامه ریزی صحیح این کتابخانه ها هم «نهادمان برو و بچ» را تشکیل دادیم.

جناب دکتر لطفا بفرمایید هدف از تشکیل این نهادمان چه بوده و چه چیز باعث شد که کتابخانه های برو و بچ شکل بگیرند ؟

خدمتتان عرض کنم که ما نشستیم دیدیم خوب ما هم وظیفه ای داریم . پول هم داریم . سوات هم که از همه بیشتر داریم . خوب گفتیم که بیایم ما هم کاری انجام بدیم.

چرا اسم کتابخانه ها را «برو و بچ» گذاشتید ؟

خیلی ساده . اون روزی که تصمیم گرفتیم، با برو و بچ جمع بودیم و خیلی هم خوش گذشت . همین شد که تصمیم گرفتیم اینطوری نامگذاری بشه.

آقای دکتر ما کمی از بحث امروزمان دور شدیم . ولی مسائل جالبی رو مطرح کردید. سوال من اینجا از شما نحوه گزینش کتابدارها جهت فعالیت دراین کتابخانه هاست.

ببینید در اینجا اولویت اول ما کتابدارهای فامیل همسرگرامی، فامیل خودمان، همسایگان و بعد هم سایر افراد است. البته اگر افرادی هم معرفی شوند که کتابدار نباشند ما سعی می کنیم سه روزه ازشون کتابدار بسازیم.

فقط تا فراموش نکردم به یک نکته اشاره کنم ، اگر کسی جزو سایر افراد بود باید حتما درآزمون کتبی ، شفاهی ، گزینش کتبی ، گزینش شفاهی و چند آزمون دیگر هم شرکت کند . سعی ما بالابردن سطح مطالعه است و همینطوری نمی تونیم کسی رو استخدام کنیم.

جناب دکتر ، شما فرمودید که سه روزه کتابدار می سازید. چطور ممکنه رشته تحصیلی مانند کتابداری که تا مقطع دکتری هم ادامه دارد را شما در سه روز آموزش دهید.

صحیح می فرمایید. ما سعی کردیم آن چیزی که نیاز است را آموزش دهیم . در کتابخانه ها چند چیز مهم است :

1-     نحوه چیدن اسناد

2-     نحوه امانت دادن

خوب ما در این سه روز سعی داریم که غیرکتابدارها را با مسائل چیدمان آشنا کنیم. در دانشگاه ها کار را سخت می کنند و دانشجو مجبور است با روشهای رده چینی «دهوهی» و « گنگ­گره» آشنا شود . اما در دوره های پیشرفته ما اینطور نیست. ما روشی جدیدی رو ابداع کردیم به نام روش «ده گره» که ازتلفیق روشهای دهوهی و گنگ­گره ایجاد شده.

نحوه چیدنشم بسیار ساده است. چینش ترتیبی دارند خیلی ساده، و نکته اینجاست که این را خودمان اختراع کردیم.

جناب دکتر فکر نمی کنید این روش جوابگو نباشد.

خیر . در حال حاضر ما در یکی از کتابخانه ها که بیش از 30000 جلد کتاب دارد این روش را پیاده سازی کردیم و کاملا هم جوابگوست .

جناب دکتر فرمودید 30000 جلد ، لطفا بفرمائیدچند عنوان ؟

فکر می کنم بیش از 15 عنوان بود .

عذرخواهی می کنم آقای دکتر ، فکر نمی کنید این تعداد کتاب تکراری زیاد باشد؟

نخیر قربان تازه کم هم هست . ما که نمی تونیم همینطوری یلخی کتاب بخریم . اینطوری چند مزیت هم داره . دیگر نیازی به راه اندازی سیستم امانت نداریم  و دیگر اینکه پول الکی تو جیب ناشرهای غیر استاندارد نمی ریزیم . بعدشم کار خودمون هم راحت میشه. هر زمان هم کتابهای جدیدی رو بنده فرصت کردم بخونم و خوشم اومد از اونم به تعداد خریداری می کنیم.

با سپاس از شما که در این گفتگو شرکت کردید.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: