نشست خبری چهارمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط برگزار شد

 

 

به گزارش لیزنا، لادن حیدری در نشست خبری چهارمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط اظهار کرد: این سلسله همایش ها با هدف فرهنگ سازی در زمینه حقوق مالکیت معنوی برگزار می شود.



وی گفت :  حقوق مالکیت صنعتی بخش زیادی از قوانین موجود را به خود اختصاص داده است و به حقوق مالکیت ادبی چندان توجه نمی شود. متاسفانه بسیاری از پدیدآورندگان حقوق خود را نمی شناسند قراردادهای خود را بدون توجه به موازین حقوقی منعقد می کنند.



حیدری ادامه داد : دولت باید در زمینه فرهنگ سازی در این عرصه وارد عمل شده و مردم به عنوان مخاطبان و مصرف کنندگان آثار هنری به رعایت حقوق پدیدآورندگان تشویق شوند.

وی گفت: براساس شعارهای دولت مبنی بر واگذاری امور هر صنف به اهالی آن ، تلاش ما این است که مشارکت بخش خصوصی را در زمینه حفظ حقوق مالکیت ادبی و فکری نیز جلب کنیم.



دبیر چهارمین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط ، تقدیر از پایان نامه های برتر را یکی از برنامه های این همایش عنوان کرد و از دانشگاهیان، کارشناسان حقوقی و صنوف دعوت کرد تا با شرکت درهمایش، برگزارکنندگان را در رسیدن به اهداف مورد نظرشان یاری کنند.



وی درباره تنظیم لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت معنوی گفت: برگزاری بیش از یکصد جلسه برای تدوین این لایحه نشان از دقت دولت برای تنظیم هر بند آن دارد. واژه های حقوقی جدیدی در این لایحه خلق شده و بر اساس نیازهای روز تنظیم شده است.



مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این قانون یکی از بهترین قوانینی است که در این زمینه در جهان وجود دارد.



حیدری درباره مشکلات حقوقی پدیدآورندگان آثار هنری نیز این گونه اظهار نظر کرد: دولت نمی تواند به قراردادهای بخش خصوصی وارد شود ، وزارت ارشاد در این زمینه تنها نقش آگاهی دهنده دارد. در صورتی که پدیدآورندگان آثار هنری حقوق خود را نشناسند و آن را پیگیری نکنند هیچ کس نمی تواند به آنها کمک کند.