کد خبر: 16118
تاریخ انتشار: شنبه, 04 مرداد 1393 - 14:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

جایزه « کتاب فصل» متوقف شد

      محمد رضا وصفی تصریح کرد: تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه می یابد، لکن مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف خواهد شد.
جایزه « کتاب فصل» متوقف شد

 

به گزارش لیزنا، نشست خبری مصوبات جلسه نهایی کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب ظهر امروز ( 4 مرداد 1393) با حضور محمدرضا وصفی دبیر این کارگروه برگزار شد.

 

وصفی در این نشست ضمن اشاره به اینکه خانه کتاب بنیاد ادبیات داستانی و شعر و دبیرخانه جایزه جهانی ائین نامه ها را بازبینی خواهند کرد به برگزاری برخی جوایز در حوزه کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: جایزه کتاب خلیج فارس برگزار خواهد شد، برابر آیین نامه جاری در دبیرخانه جشنواره فرهنگی خلیج فارس و همزمان با آن، و با حضور پررنگ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و استان های مجاور خلیج فارس، همچنان با قوت لازم برگزار گردد.

 

وی درباره جایزه گام اول هم توضیح داد: قرار شد این جایزه در ذیل جایزه کتاب سال مورد ارزیابی و تشویق  قرار گیرد و به عنوان اثر ویژه در بخش جوانان معرفی گردد و ارزش مادی جایزه به منظور تشویق جوانان،  همسنگ جایزه کتاب سال باشد.

 

وی همچنین پیرامون برپایی جایزه جلال آل احمد و جایزه پروین اعتصامی هم بیان کرد: اجرای عملیات دبیرخانه علمی و اجرایی دو جایزه یاد شده، از سوی وزارتخانه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تفویض می شود. این بنیاد ، با تشکیل کارگروه کارشناسی، به بازخوانی آیین نامه های اجرایی پرداخته و  پیشنهادات خود را به منظور بررسی در دوره دوم این کارگروه، تا پس از بررسی نهایی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می شود.

 

دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی کتاب به پربحث ترین جایزه طی روزهای اخیر یعنی جایزه کتاب فصل اشاره و بیان کرد:تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه می یابد، لکن مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف خواهد شد. آثار ارزشمند در هرفصل ، به عنوان بهترین های فصل و یا نامزدهای احتمالی کتاب سال ، بر روی میز داوری کتاب سالِ همان سال قرار گیرد و لیست کلیه بهترین ها و نامزدهای احتمالی کتاب سال در اختیار  افکار جمعی و رسانه های عمومی کشور قرار گیرد.

 

به گفته وصفی،از رسانه ها و صفحه ها و درگاه های تخصصی رسانه ها درخواست می شود، به نقد و ارزیابی آن آثار پرداخته و نقد خود را نیز برای جشنواره نقد کتاب ارسال کنند .ضمن اینکه آئین نامه جایزه کتاب سال - که به آن در بند آخر نیز اشاره خواهد شد؛ به گونه ای بازبینی شود که زمینه رقابت  گسترده تر از قبل را فراهم آورد ، و تعداد جوایز در دو بخش برگزیده و تشویقی افزایش یابد .

 

وی درباره جشنواره نقد کتاب اضافه کرد: این جشنواره با توجه به ماهیت و کارکرد متمایز آن ، به کار خود با قوت ادامه داده و کارگروه ویژه ای به بازخوانی آیین نامه و ارائه پیشنهادات جدید به دور دوم این کارگروه تشکل شود.

 

وی با بیان این مطلب که با توجه به جایگاه جهانی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ، فعالیت آن همچنان با قوت ادامه خواهد یافت ابراز داشت: به منظور بهره بردن از نقش آن در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی ، گروه ویژه ای تشکیل تا روند دیدبانی علمی ، ارزیابی آثار و اجرایی آن را  با مشورت اساتید ، صاحبنظران و دست اندرکاران داخل و خارج از کشور ، بازخوانی و برابر اهداف جهانی، پیشنهادهای مناسب را به دور دوم کارگروه جهت قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی؛ ارائه نماید .  دبیرخانه جایزه کتاب سال ، با تشکیل جلسات ویژه ای روندهای علمی و اجرایی کنونی را  با مشورت اساتید ، صاحب نظران و دست اندرکاران، بازخوانی و پیشنهادات مناسب را به دور دوم این کارگروه- بویژه با عنایت به موارد بند دو و سه آمده در اینجا - به منظور قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی ارائه نماید.

 

در ادامه نشست پرسش و پاسخ برگزار شد.

 

گفتنی است، شورای تخصصی بررسی و بازنگری جوایز کتاب طی حکم دکتر سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تاریخ 20/3/93  با هدف ارزیابی و  ‌بررسی و اصلاح آیین‌نامه داوری های  موجود جوایز فرهنگی حوزه کتاب ،  با حضور آقایان دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر محمدرضا وصفی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمد علی مهدوی‌راد، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر رضا مختاری، دکتر نجفعلی میرزایی، دکتر مالک شجاعی جشوقانی، دکتر سید محمود حسینی و حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی ، سید فرید قاسمی، دکتر سعید عدالت‌نژاد، دکتر مرتضی کریمی‌نیا، جواد محقق، ابوذر ابراهیم ترکمان، علیرضا کرمانی، علی اصغر سیدآبادی، مجید غلامی جلیسه، تشکیل و در 12 جلسه کاری فشرده ، و طرح مباحث مختلف در خصوص اهداف ، و رویکرد و و عملیات علمی و  اجرایی جوایز و با بهره گیری از نقطه نظرات سایر کارشناسان ، حسب مورد ،در نهایت پیشنهادات خود را در تاریخ دوشنبه 22/4/93 در هفت بند تهیه و به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه نمود .

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: