کد خبر: 16320
تاریخ انتشار: شنبه, 25 مرداد 1393 - 11:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

اهدای کوچکترین صحیفه سجادیه خطی به کتابخانه آستان قدس

      کوچکترین صحیفه سجادیه خطی موجود که بر روی پوست و به‌ دست هنرمند دوره معاصر کتابت شده است، به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی اهدا شد.
اهدای کوچکترین صحیفه سجادیه خطی به کتابخانه آستان قدس

 

به گزارش لیزنا، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، با اعلام این خبر اظهار داشت: این اثر نفیس، با خط نسخ غبار و بر روی پوست به شکل کتابی هشت ضلعی در 50 برگ کتابت شده است.

 

سید محمدرضا فاضل هاشمی، این اثر را در ابعاد 7*9.5 سانتی‌متر و کوچکترین صحیفه سجادیه موجود خواند و گفت: خطاطی و تذهیب این اثر، در شعبان سال 1433 هجری قمری به دست «شمیم‌احمدبجنوری» از هنرمندان مرکز میکروفیلم نور؛ خانه فرهنگ ایران، در دهلی نو  صورت گرفته است.

 

وی در این خصوص این اثر تشریح کرد: دعای آغازین صحیفه سجادیه در  صفحه اول، داخل شمسه‌ زرین 8 ضلعی به قلم شنگرف کتابت شده و دیگر صفحات، به خط نسخ غبار و به سیاهی است.

 

فاضل‌هاشمی، با بیان این‌که کتاب، به زبان عربی و تمام صفحات آن به صورت 8ضلعی است، افزود: صفحات این کتاب، جدول‌کشی به زر و تحریر مشکی است و همچنین جلد آن تیماج عنابی 8ضلعی، دارای ترنج و سرترنج با قاب مخمل مشکی است.

 

رئیس اداره مخطوطات این سازمان، تصریح کرد: این اثر، پس از نمایش در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌الملی قرآن کریم در تهران و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت در مشهد، توسط دکتر خواجه‌پیری رئیس مرکز میکروفیلم نور در دهلی هند به کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی اهدا شده است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: