کد خبر: 16354
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 مرداد 1393 - 11:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی با همبستگی عشایر و مسئولان فرهنگی

      فرماندار آبادان در جمع سران و بزرگان عشایر گفت: همبستگی عشایر و مسئولان فرهنگی موجب ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرستان آبادان خواهد شد.
ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی با همبستگی عشایر و مسئولان فرهنگی

 

به گزارش لیزنا، جلسه ای مشترک با حضور فرماندارآبادان، معاونین فرماندار، رئیس اداره کتابخانه های عمومی آبادان،  شهردار آبادان، اعضای شورای شهر آبادان، جمعی از مسئولان شهرستان آبادان و بزرگان و سران عشایر در منطقه شطیط  شهرستان آبادان با هدف بررسی وضعیت کتابخانه عمومی گلستان آبادان برگزار شد.

 

در این جلسه معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان گفت: کتابخانه عمومی گلستان در یکی از مناطق حاشیه ای شهرستان قرار دارد و در مکان ساخت این کتابخانه به دلیل دوری از منازل مسکونی متاسفانه کارشناسی خوبی در خصوص مکان یابی نشده است و هیچگونه مرکز آموزشی اطراف کتابخانه مذکور وجود ندارد.

 

عزیزالله شهبازی افزود: با توجه به احترام و جایگاه خاص بزرگان و سران عشایر میان مردم منطقه و رایزنی های مکرر اداره کتابخانه های عمومی با معتمدین منطقه و روسای قبایل و عشایر این جلسه با هدف ارائه راهکارهای مناسب به منظور استفاده بهینه از کتابخانه عمومی گلستان و همچنین گسترش و ترویج فرهنگ کتابخوانی در این منطقه برگزار شد.

 

فرماندار ویژه آبادان پس از تقدیر و تشکر از حاضرین با اشاره به رشادت ها و جانفشانی های مردم شطیط در دفاع مقدس و تقدیم بیش از 40 نفر شهید و جانباز، همت همه جانبه این عزیزان را در راستای ارج گذاری به اماکن فرهنگی و علمی از قبیل کتابخانه عمومی خواستار شد تا با حمایتهای بزرگان عشایر بتوانیم از این کتابخانه عمومی استفاده لازم را ببریم.

 

وی افزود: علم و فرهنگ زیر بنای تحقق عمران و آبادی هر منطقه می باشد و زمینه رشد و شکوفایی را در آینده برای نسل جوان و نوجوان و کودک فراهم می کند و مهمترین مزیت علم و فرهنگ این است که مشکلات اجتماعی ، فرهنگی، اقتصادی، شهری و...  هر جامعه را نیز به تدریج حل خواهد کرد و جامعه ای آرام و بانشاط خواهد ساخت.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همبستگی عشایر و مسئولان فرهنگی شهرستان آبادان موجب ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی خواهد شد و اهداف دشمنان جاهل را از بین می برد و موجب اتحاد اقوام مختلف منطقه و پیشرفتهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خواهد شد و به دنبال آن نسل جدید این منطقه نسلی با علم، آگاهی و دانش بالا خواهند بود که می توانند سرنوشت این منطقه را به قله های پیشرفت و ترقی برسانند.

وی افزود: در خصوص مسائل فرهنگی شهرستان و اهمیت و نقش فرهنگ در میان عموم مردم جامعه ، روسا و بزرگان عشایر نیز بر اساس تجربیات خود در این زمینه می توانند نقش بی بدیل و موثری را ایفا کنند، به طور مثال آنها می توانند عضویت تمامی ساکنان منطقه در کتابخانه های عمومی را فراهم نمایند و به این ترتیب زمینه حضور عموم مردم منطقه اعم از جوانان، نوجوانان، کودکان، میانسالان ، بانوان و... را در محیط کتابخانه فراهم نمایند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه دشمنان ما امروز می خواهند از راه فرهنگی در کشور رخنه کنند به اهمیت نامگذاری امسال به سال« فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی » تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز به همین سبب بوده است که این شعار را برای امسال در نظر گرفتند؛ معظم له به اهمیت بحث فرهنگ واقف بوده و نیاز دیدند که مسئولان اجرایی به مسائل فرهنگی کشور بیش از پیش توجه کنند.

 

فرماندار آبادان در ادامه جلسه به برنامه ها و اهداف کتابخانه های عمومی اشاره کرده و افزود: برگزاری برنامه های مختلف مناسبتی در کتابخانه های عمومی ، برگزاری مسابقات کتابخوانی آنلاین و مکتوب، راه اندازی بخش های مختلف کتابخانه از جمله بخش کودک و نابینایان، ارائه مقالات علمی و پژوهشی به اعضاء ، استفاده از کتابخانه های عمومی سراسر کشور با توجه به طرح عضویت ملی، برگزاری کلاسها و دوره های آموزشی علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی در کتابخانه های عمومی، برگزاری ویژه برنامه های کودک و نوجوان در کتابخانه های عمومی، برگزاری ویژه برنامه هایی با موضوع زنان و بانوان خانه دار و .... از جمله برنامه های اجرا شده در کتابخانه های عمومی می باشد که می تواند حضور عموم مردم در کتابخانه را تضمین کند و در حال حاضر نیز این برنامه ها در حال برگزاری است.

 

در ادامه جلسه بزرگان و سران عشایر خوزستان نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص کتابخانه عمومی گلستان که دارای شرایط خاص مکانی می باشد ارائه دادند و اعلام کردند: در خصوص مسائل مربوط به کتابخانه های عمومی و مباحث فرهنگی در مناطق مختلف شهرستان آبادان تمام تلاش خود را به کار بسته و از هیچ کمکی فروگذار نخواهند کرد؛ چرا که توسعه و پیشرفت محیط امن و علمی مانند کتابخانه های عمومی موجب تربیت نسلی آگاه، دانشمند و نخبه خواهد شد که شرایط فرهنگی خوبی را در این بخش فراهم خواهد کرد.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: