کد خبر: 16411
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 شهریور 1393 - 12:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

نشست های تخصصی با محوریت اخلاق در كتابخانه ملی برگزار شد

      با حضور جمعي از اصحاب انديشه و دانش، دو نشست تخصصي با محوريت "اخلاق" در انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار شد.
نشست های تخصصی با محوریت اخلاق در كتابخانه ملی برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، در نشستی با عنوان " اخلاق در پزشكي" دكتر حيدرنيا متخصص پزشكي اجتماعي و دكتر زهرا حيدري عضو ستاد فناوري گياهان دارويي، سخنراني كردند. دكتر حيدري با بيان اين نكته كه بسياري از مردم به طور مستقيم با اخلاق پزشكي مواجه هستند تأكيد كرد: بحث اخلاق پزشكي، بحثي ميان رشته اي است و شامل مباحث مختلف مي شود. همچنين اين مسئله سابقه طولاني در كشور ما دارد.

 

اين متخصص طب سنتي افزود: گياهان دارويي نقش بسيار مهمي از ابتداي خلقت بشر داشته اند و در زماني كه علم شيمي وجود نداشت، بشر به طور غريزي از گياهان دارويي براي درمان خود بهره مي برد. دكتر حيدر نيا نيز در ادامه اين نشست در تعريف اخلاق پزشكي بيان داشت: اخلاق پزشكي شاخه اي از فلسفه است كه شامل بايدها و نبايدهاي پزشكي مي شود و رعايت اصول و ارزش ها در تصميم گيري بخشي از ان است.

 

وي ادامه داد: اخلاق پزشكي چهار محور را بيان مي كند: بيمارمحوري، مضر نبودن كار پزشك، عدالت در كار و مفيد بودن كار پزشك.

 

وي در پايان بيان داشت: به طور كلي در زمينه بوعلي سينا كار كمي صورت گرفته است و بايد در اين عرصه كه اخلاق پزشكي نيز جزء مباحث بوعلي سينا است، بيشتر كار كنيم.

 

در نشست دوم كه با عنوان "توسعه اخلاق نياز زمانه ما" برگزار شد، دكتر ابوالقاسم فنايي، بيان داشت: هر اتفاق تازه اي كه در جامعه مي افتد، سوألات بي شمار اخلاقي نيز پديد مي آورد.

 

وي ادامه داد: در چارچوب سنتي، يگانه پاسخ، فقه و شريعت است ولي مي بايست اخلاق را در درون جامعه جاري ساخت.وي در قسمتي از صحبت هاي خود به بحث "توسعه" پرداخت و بيان داشت: بايد ديد در چارچوب توسعه مباحث اخلاقي مي گنجد يا خير و ديگر اينكه در زمينه توسعه، علم اخلاق تابع فرايند و مكانيزم توسعه در علوم ديگر و نقادي در قلمرو ديگر علوم است. در واقع در زمينه توسعه اخلاقي ما بايد جامعه اي داشته باشيم كه كمتر دروغ بگويد و يك نگاه انساني و برادرانه داشته باشد.

 

دكتر فنايي در زمينه چگونگي دست يافتن به توسعه اخلاقي نيز گفت: اولين قدم در زمينه مسائل اخلاقي ايجاد ترديد است چراكه شايد خودمان هم از لحاظ اخلاقفي مشكلاتي داشته باشيم. اين استاد دانشگاه در پايان با تأكيد بر اين نكته كه هيچ كدام از پديده هاي وارداتي، فاقد مباحث اخلاقي خود نيست گفت: بايد دقت كنيم كه هر چه ابزار جديد به اين جامعه وارد شود، تبعات اخلاقي آن نيز وارد مي شود و بايد در اين زمينه تمهيدي انديشيده شود.

 

گفتني است در پايان اين نشست، حاضران اقدام به پرسيدن سوألات حول محور موضوع جلسه كردند.    

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: