کد خبر: 16422
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 شهریور 1393 - 08:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

مراسم معارفه مدیر کل کتابخانه های عمومی قم برگزار شد

      مراسم توديع و معارفه مديران‌كل سابق و جديد كتابخانه هاي عمومي استان قم برگزار شد.
مراسم معارفه مدیر کل کتابخانه های عمومی قم برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، مراسم توديع و معارفه مديران‌كل سابق و جديد كتابخانه هاي عمومي استان قم با حضور معاون سياسي امنيتي استانداري قم،‌ شهردار قم، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد، معاون استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور و تني چند از مسئولين فرهنگي استان برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان قم، حجت الاسلام والمسلمین علی بنایی معاون سیاسی امنیتی استانداری قم در ابتدای این مراسم ضمن تبریک و گرامیداشت هفته دولت و یادبود شهیدان رجایی و باهنر گفت: امیدوارم دولت مردان و کارمندان دولت با تأسی از منش و رفتار این دو شهید بزرگوار بتوانند منشا ارائه خدمات بهتری به مردم باشند.

 

بنایی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از زحمات فرهنگی دکتر علی فریدونی در استان قم افزود: وجود ایشان در استان طی 8 سال گذشته منشا خدمات خوبی بوده که امید است در جایگاه و مسئولیت های بعدی تداوم یابد.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم با اشاره به حدیثی از معصوم گفت: وظیفه اصلی و اولی قم تولید علم و نشر دانش است و هر مقدار برای کتابخوانی در قم هزینه و سرمایه گذاری شود بازتابی فرا استانی در پی خواهد داشت.

 

وي در ادامه از قم به عنوان شهر کتابخانه ها یادکرد و گفت: با شناسایی و ساماندهی کتابخانه های شخصی می توان کتابخوانی را در قم افزایش داد.

 

دکتر فریدونی مدیرکل سابق كتابخانه هاي عمومي قم نيز در اين مراسم  ضمن ارائه گزارشی از عملکرد 8 ساله خود در کتابخانه های عمومی اين استان گفت: آنچه که سالهای گذشته در کتابخانه های عمومی استان قم اتفاق افتاده حاصل همدلی، علاقه مندی و انگیزه ای است که مسئولین فرهنگی به ویژه کتابداران استان به کار کتاب و کتابخوانی داشته اند.

 

وي در ادامه به بحث نیم درصد شهرداری ها اشاره كرد و خاطرنشان كرد: از ابتدای سال 86 در قالب توافقتنامه ای با شهرداری قم اجرای قانون نیم درصد شروع شد و گرچه رضایت بخش نبود و مرّ قانون رعایت نشد اما همواره یک تعامل و هماهنگی بین شهرداری و کتابخانه ها برقرار بود.

 

فریدونی از دیگر کارهای انجام شده در کتابخانه هاي استان قم را به رسمیت شناختن کتابخانه های عمومی توسط استانداری و لحاظ اختصاص بودجه های استانی عنوان و گفت: ماحصل این اتفاق ساخت کتابخانه استاندارد علامه امینی و شهدای نوبهار و تملیک زمین کتابخانه مرکزی استان است.

 

محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نيز در بخش ديگري از اين مراسم با اشاره به سند چشم انداز نهاد در افق 1404 و شاخص تعداد کل کتابخانه ها، تعداد کتاب، تعداد کتابداران و تعداد کتابخانه های دارای بخش کودک، گفت: خوشبختانه کتابخانه های عمومی استان قم از جایگاه خوبی برخوردار است.

 

وي در ادامه افزود: ارتقاء جایگاه کتابخانه های قم مرهون عواملی همچون کتابخانه های شخصی علماست و امیدواریم در مدیریت جدید تلاش شود کتابخانه های شخصی و تخصصی در قالب انعقاد قرارداد مشارکتی به جرگه کتابخانه های عمومی بپیوندد.

 

اللهیاری در ادامه به نگاه ویژه نهاد به جایگاه کتابداران اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله اولویت های نهاد تغییر نگاه مردم به کتاب و کتابخوانی است که این وظیفه بر عهده کتابداران و همکاری مسئولین استانی است.

 

وی در پايان بر تقویت انجمن خیرین کتابخانه ساز استان تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد تاسیس انجمن خیرین اهدا کتاب در استان قم جهت جذب هدایا و نذورات مردم قم و علما در کنار انجمن خیرین کتابخانه ساز می تواند منشا خدمات بهتری در عرصه کتاب و کتابخوانی در استان باشد.

 

محمد دلبری شهردار قم نيز در اين مراسم گفت: همانطور که قبلاً در خدمت دوستان بودیم همراه آقای جباری نیز خواهیم بود. ما کتابخانه های عمومی را جزئی از مدیریت شهری، و تقویت کتابخانه ها را وظیفه خود مي دانیم و این آمادگی را داریم تا با همراهي و همدلي همه، كتابخانه ها را تقويت كنيم.

 

وی همچنین اضافه کرد: نهاد کتابخانه های عمومی مرکزی فرهنگی است. من می دانم که دکتر فریدونی با چه مشکلاتی پروژه ها را افتتاح و کتابداران را در انجام امورات هماهنگ می کردند.

 

دلبری در ادامه متذکر شد: روش تعامل با شهرداری ها را باید فراتر از وضعیت موجود پیش ببریم. اگر قرار است مبنا خط کش قانون باشد، این یک بحث است و اگر قرار برتعامل باشد، بحثی دیگر. من همین جا در حضور اصحاب فرهنگ و کتاب اعلام می کنم که فراتر از این قانون آمادگی همکاری با آقای جباری، همراهان، همکاران و کتابداران عزیز را داریم.

 

وي در ادامه تاکید کرد: باید راه و روشی پیش گرفت که از ظرفیت همدیگر بهتر استفاده شود تا خدمات بیشتر و بهتری به مردم ارائه شود.

 

علی غیاثی ندوشن معاون استان ها، مجلس و مشارکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور نيز در بخشي از صحبت هاي خود در اين مراسم ضمن تشکر و قدردانی از زحمات 8 ساله دکتر فریدونی، از رویکرد مثبت وي و  شهرداری قم نسبت به کتابخانه های عمومی تشکر کرد و ابراز امیدواري كرد این رویکرد منشا خدمات بهتر و بیشتری به شهر قم شود.

 

غیاثی با اشاره به ظرفیت بالای قم از جهت کتاب وکتابخوانی اظهار داشت: امیدواریم مدیرکل جدید کتابخانه های عمومی استان در جهت ایجاد یک شبکه ارتباطی بین کتابخانه ها عمومی و تخصصی در جهت احصاء ظرفیت واقعی قم در جهت استفاده عموم به ویژه پژوهشگران حوزه و دانشگاه تلاش کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عطاء الله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم نيز در این مراسم ضمن اشاره به آشنایی خود با مشکلات کتابداران گفت: تنها یک چیز توانسته است کتابداران را در این راه نگه دارد و آن علاقه و عشق آنان به کتاب و کتابخوانی است.

 

وي وجود انجمن کتابخانه های عمومی استان را مغتنم دانست و افزود: طبق برآورد نهاد کتابخانه های عمومی کشور استان قم در رتبه 8 کشوری از حیث کتابخانه و تجهیزات و از لحاظ استفاده از این امکانات در رتبه 11 قرار دارد.

 

جباری خدمت به شهر کریمه اهل بیت(ع) را توفیق دانست و اظهار داشت: استان قم به جهت صبغه فرهنگی قابلیت این را دارد که جزء استان های برتر و حتی برترین استان از حیثت کتاب و کتابخوانی باشد.

 

وی همچنین در پايان يادآور شد: عمده نظر دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تحقق منویات رهبری و نیز تاکید ایشان بر رسیدگی به مشکلات کتابداران و بهبود وضعیت آنان است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: