کد خبر: 16442
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 شهریور 1393 - 14:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

هدیه شهروند یزدی به کتابخانه آستان قدس

      قرآن خطی ارزشمندی که در دوره قاجار به خط نسخ عالی کتابت شده است، توسط یک شهروند یزدی به نام سید علیرضا سامه یزدی، به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اهداء شد.
هدیه شهروند یزدی به کتابخانه آستان قدس

 

به گزارش لیزنا،  معاون اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر اظهار داشت: اين قرآن كه به خط نسخ عالی 15 سطری به سبک احمد نیریزی، توسط ابوالقاسم شریف در سال1252 قمری کتابت شده است در نوع خود نفیس و ارزشمند می‌باشد.

 

حجت الاسلام نوری نیا یادآور شد: در دو صفحه ابتدای این قرآن دعای قبل از تلاوت در ترنج محرر به طلا کتابت شده است.

 

وی با بیان اینکه دو صفحه اول این قرآن هرکدام دارای سرلوح مذهب و مرصع زرین بال کبوتری و کتیبه صدر و ذیل قلم‌دانی است و بین‌السطورآن زراندازی مضرس، قاب تذهیب تشعیر زرین و دارای شرفه تشعیری می باشد افزود: سر سوره‌های این اثر ارزشمند به رقاع زرین و غیر محرر فواصل آیات گوی زرین سجاوندی و علائم وقف به سرخی جداول اوراق و کمند به زر و تحریر و لاجورد می‌باشد.

 

نوری نیا، جلد این اثر کم نظیر را روغنی دو رو، برون زمینه بوم اشرافی منقش به گل و بوته با جدول بندی ساده و کتیبه های پیوسته قلم دانی و دورن منقش به پیچ و خم اسلیمی زرین با گل و خوشه انگور زرین  عنوان کرد و گفت: این اثر هنری و معنوی پس از ثبت و فهرست نویسی در ردیف آثار خطی گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت، نگه داری و اطلاع رسانی می‌شود.

 

گفتني است که گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي با حدود 88 هزار نسخه قرآن و کتاب خطی، یکی از گنجینه‌های علمی جهان اسلام محسوب می شود، كه با نيّت‌های خير واقفان و اهداكنندگان، در طول تاريخ به وجود آمده و اکنون به عنوان يكي از پايگاه‌هاي فكري جهان  مورد توجه و استفاده محققان، دانش پژوهان و نسخه شناسان قرار دارد. 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: