کد خبر: 16452
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 شهریور 1393 - 12:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

هدیه برنده نوبل ادبیات به کتابخانه عمومی زیمبابوه

      مجموعه‌ای شامل 3000 کتاب متعلق به «دوریس لسینگ»، نویسنده فقید انگلیسی به کتابخانه عمومی زیمبابوه اهدا شد.
هدیه برنده نوبل ادبیات به کتابخانه عمومی زیمبابوه

 

به گزارش لیزنا، بیش از 3000 کتاب از مجموعه شخصی دوریس لسینگ، نمایشنامه‌نویس سرشناس برنده نوبل که سال پیش درگذشت، به کتابخانه عمومی هراره، پایتخت کشور آفریقایی زیمبابوه اهدا شد.

 

لسینگ که در 88 سالگی جایزه نوبل را به دست آورد، عنوان پیرترین دریافت‌کننده مهم‌ترین جایزه ادبی جهان را یدک می‌کشید. او حدودا 25 سال از عمرش را در این کشور سپری کرد و حال پس از مرگش هدیه‌ای را به دانش‌آموزان و کتاب‌دوستان در زیمبابوه‌ اعطا کرده است.

 

به گزارش رویترز، در این مجموعه آثار زندگینامه‌ای، ‌تاریخی، کتب مرجع، شعر و ادبیات‌داستانی به چشم می‌خورند. زیمبابوه کشور فقیری است که کتابخانه‌هایش حتی بودجه برای خرید کتاب‌های جدید را ندارند.

 

لسینگ در زیمبابوه رشد پیدا کرد و از سال 1924 تا 1949 به همراه خانواده‌اش در جنوب رودسیا زندگی می‌کرد. وی در جوانی راهی هراره شد تا به عنوان اپراتور تلفن فعالیت کند.

 

این شاعر،‌ رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس سرشناس انگلیسی متولد 22 اکتبر 1919، در سال 2007 موفق به دریافت جایزه‌ نوبل ادبیات شد. وی یازدهمین زن نویسنده‌ای بود که موفق به دریافت این جایزه‌ی معتبر ادبی می‌شد‌.

 

اولین رمان لسینگ به نام «چمن آواز می‌خواند» در سال 1949 در لندن منتشر شد. وی پس از آن به اروپا رفت و در آن‌جا ماندگار شد. در سال 2001 جایزه‌ «پرنس آستوریاس» اسپانیا را به دست آورد.

 

لسینگ همچنین موفق شد جایزه‌ی یادمان «جیمز تیت بلک» را برای رمان «زیر پوست من» به دست آورد. علاوه‌بر آن،‌ دوریس لسینگ جایزه‌ ادبی «دیوید کوهن» انگلیس را نیز در کارنامه‌ افتخارات خود داشت.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: