کد خبر: 16667
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 شهریور 1393 - 10:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

تا هر اندازه که توان داشته باشیم به کتابخانه های عمومی کمک می کنیم

      حاج علی اصغر خان حسن زنگنه متولی موقوفات حاج حسین علی خان زنگنه، در سخنانی گفت: تا هر اندازه که در توان و مقدورات ما باشد به کتابخانه های عمومی کمک و یاری خواهیم رساند.
تا هر اندازه که توان داشته باشیم به کتابخانه های عمومی کمک می کنیم

 

به گزارش لیزنا، زنگنه که در حاشیه جلسه خیرین کتابخانه ساز استان کرمانشاه صحبت می کرد ضمن اشاره به نیاز مبرم جامعه به موضوع کتاب و کتابخوانی گفت: ما با ساخت کتابخانه فرزندان و نسل های بعدی را به کتابخانه ها راهنمایی و ارشاد می کنیم و چه چیزی بهتر از انجام این عمل است.

 

وی در جواب سوالی مبنی بر انگیزه وقف زمین برای استفاده به عنوان کتابخانه افزود: اهداف عمده بنده یکی شناخت بیشتر خود موضوع وقف، انجام امور خیریه توسط خیرین و همچنین فراگیر شدن این سنت حسنه بود و علت دیگر شناخت بیشتر خاندان زنگنه بوده که سالهای دراز است مشغول خدمت به مردم استان و حتی کشور هستند.

 

وی در مورد برنامه های آینده جهت ساخت، تجهیز و خرید منابع در کتابخانه های عمومی اضافه کرد: از گذشته کمک های ما به بخش مدرسه سازی در جریان و در حال انجام بوده است و ان شاء الله در این کتابخانه های عمومی هم در حد توان وارد خواهیم شد.

 

زنگنه در جواب این سوال که انجام امور خیر و وقف در حوزه کتاب و کتابخوانی تا چه اندازه توان حل مشکلات و معضلات جامعه را دارد عنوان کرد: جامعه ما از نظر آگاهی ها، شناخت و همچنین مطالعه ضعیف است و در حال حاضر نسبت به مسائل شرعی، قانونی و اجتماعی بخصوص در حوزه موقوفات نا آشنا هستند در حالی که بنده حس می کنم قبلا آگاه تر از اکنون بودند و یکی از راه های رفع این معضل پرداختن به کتابخانه های عمومی و موضوع مطالعه است و در این میان ساخت کتابخانه بسیار حائز اهمیت است.

 

وی ضمن اشاره به جایگاه بسیار مهم و والای کتابخانه های عمومی در رشد فرهنگی و دانایی مردم ابراز داشت: مردم ما هنوز با جایگاه و کارکردهای این نهاد فرهنگی آشنا نیستند ولی امیدواریم با ورود خیرین به این حوزه این معضل رفع و دانایی مردم بیش از پیش تقویت شود.

 

حاج علی اصغر خان زنگنه به عنوان حسن ختام سخنانش ورود خیرین را به حوزه کتابخانه های عمومی قرین موفقیت عنوان و ادامه داد: حسنات،  خیرات و برکات این عمل نه تنها الان بلکه برای نسل های بعدی خیرین نیز ماندگار و جاوید خواهد بود.

 

قابل ذکر است حاج علی اصغر خان نامدار زنگنه در اقدامی خداپسندانه زمین کتابخانه یادگار امام(ره) اسلام آباد غرب را وقف خاص کتابخانه های عمومی کرده است.

 

گفتنی است  یکی از تمهیدات دین اسلام در راستای دورندیشی و تامین آینده مسلمانان و فرزندان آنها پایه ریزی سنت حسنه وقف است و در همین راستا از سال 1130 هجرش شمسی حاج حسین خان زنگنه فرزند ارشد شیخ علی خان بزرگ که طبق شواهد، مندرجات و اسناد تاریخی خدمات شایانی در بخش های عمران و آبادانی کرمانشاه انجام داده اند.

 

حاج حسین خان زنگنه با تاسیس بناهای تاریخی و مساجد فراوان در شهر اصفهان و دیگر استان های کشور و همچنین به ایجاد پل ها و ساخت کاروانسراهایی در مسیر زوار و کاروان های زیارتی از شهر اصفهان تا مسیر کربلا و نجف اقدام و املاک وسیعی را نیز در استان کرمانشاه وقف موارد مشابه کرد است.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: