کد خبر: 16674
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 شهریور 1393 - 12:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

اعطای وام با بهره پایین از ضروریات حمایت از صنعت چاپ است

      علی نیکوسخن، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران درباره ضرورت حمایت از صنعت چاپ گفت: . اعطای تسهیلات با بهره پایین یکی از ضروریات حمایت از صنایع، به ویژه صنعت چاپ است.
اعطای وام با بهره پایین از ضروریات حمایت از صنعت چاپ است

 

به گزارش لیزنا، جشن صنعت چاپ و تقدیر از پیشکسوتان و کارآفرینان این صنعت روز شنبه (22 شهریورماه) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

 

علی نیکوسخن، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به وضعیت صنعت چاپ اظهار کرد: چند سالی است که در شهریور ماه و به مناسبت روز ملی صنعت چاپ، علیرغم همه محدودیت‌ها و کمبودهای موجود، فرصتی برای تبادل نظر و تشریک مساعی در حوزه های گوناگون فراصنعت چاپ فراهم شده است تا ضمن تجلیل از گروهی از پیشکسوتان و فعالان این صنعت، بتوانیم از این رهگذر، خواست‌ها و داشته‌های خود را به اطلاع مسوولان و متولیان امر برسانند.

 

وی ادامه داد: امسال از جهات مختلف واجد ویژگی‌های منحصربفردی است. مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به حق سال 1393 را سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند. این انتخاب هوشمندانه تکالیف فراوانی را فراروی مسوولان امر در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی قرار می‌دهد که در این میان صنعت چاپ، به عنوان نقطه تلاقی اقتصاد، صنعت، فرهنگ و هنر، حائز اهمیت و اعتبار و جایگاه ویژه ای است. صنعت چاپ زیربنای اصلی فرهنگ و هنر است؛ و ما امسال در حالی چهاردهمین سالروز ملی صنعت چاپ را برگزار می‌نماییم، که این صنعت علیرغم توانمندی‌های فراوان، هنوز با انبوهی از مشکلات و کاستی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.

 

نیکوسخن در توضیح مشکلات این صنعت گفت: اعمال سلیقه‌ای برخی از کارگزاران درخصوص مالیات بردرآمد، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، شهرداری، چند برابر شدن هزینه‌ها با اجرای هدفمندی یارانه ها، رکود کاری و کمبود شدید نقدینگی و فرسودگی دستگاه‌ها، بخشی از مشکلات است که عدم توجه دستگاه‌های مسوول در پوشش و جبران این هزینه‌ها و نقیصه‌ها، بار معضلات چاپ را سنگین‌تر کرده است.

 

وی ادامه داد: شاید نخستین مشکل فعالان حوزه چاپ در ایران را بتوان سردرگمی این صنعت بین صنعت و فرهنگ دانست. ایثارگران صنعت چاپ از یک سو هیچ امتیازی از حمایت‌های صنعتی دریافت نمی‌کنند و از سوی دیگر از حداقلِ حمایت‌های فرهنگی نیز بی‌بهره‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به مساله معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی موضوع بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد. البته موجب خوشحالی است که در سال جاری، در سایه تدابیر وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی، همکاران ناشر کشور توانستند از این امتیاز برخوردار شوند. اما چاپخانه‌داران همچنان در پیچ و خم‌های کلامی و انشائی گرفتارند و با جابجایی یک ویرگول و اعمال سلیقه برخی از متولیان امور مالیاتی، تاکنون نتوانسته‌اند از این امتیاز بهره‌مند شوند. به خاطر داشته باشیم که فرهنگ و نشر بدون صنعت چاپ معنا و هویت خویش را از کف می‌دهد چرا که چاپ، ستون اصلی خیمه فرهنگ است، پس چه بهتر است که مسوولان بیاندیشند و با برنامه‌های مدون و براساس قانون، چاپخانه‌داران را هم که در فرآیند تولید کتاب نقش اساسی دارند، مشمول این قانون کنند.

 

نیکوسخن خطاب به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای تسهیلات بانکی با بهره های تا 30 درصد به هیچ وجه برای واحدهای صنعتی از جمله واحدهای صنعت چاپ  توجیه اقتصادی نداشته و نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. به یاد داشته باشیم اعطای این نوع وام‌ها و تسهیلات موجب بالا رفتن رقم بدهی‌های معوقه بانکی خواهد شد و رویکردی این چنین تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند از تولید و توسعه صنعتی حمایت کند. اعطای تسهیلات با بهره پایین یکی از ضروریات حمایت از صنایع، به ویژه صنعت چاپ است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: طبیعتا عزیزانی که تاکنون مسوولیت چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برعهده داشته‌اند، تمام تلاش خود را مبذول کرده‌اند تا از این صنعت حمایت کنند. البته باید از اقدام مدیرکل محترم چاپ و نشر و تلاش ایشان جهت کاهش واردات محصولات چاپی از طریق تغییر تعرفه‌های گمرکی نام برد، اقدامی که در صورت به ثمر رسیدن می‌تواند زمینه‌ساز تحولات قابل اعتنایی در صنعت چاپ کشور باشد.

 

رئیس اتحادیه چاپانه‌داران با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های چاپ در کشورهای دیگر گفت: صادرات محصولات چاپی و حضور فعالان و صنعت گران ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی یکی از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که در صنعت چاپ کشور وجود دارد. بطور مشخص، عرضه محصولات چاپی به کشورهای اسلامی، حوزه خاورمیانه، کشورهای CIS و جنبش غیرمتعهدها از جمله مواردی است که در صورت رفع مشکلات ساختاری، صنعت چاپ می تواند در توسعه و بهره‌وری بالاتر صنایع و صادرات کشور ایفاگر نقش مهم و قابل اتکائی باشد.

 

نیکوسخن در پایان گفتدر پایان لازم می دانم از زحمات و تلاش های بی وقفه و شبانه روزی کلیه دست اندرکاران، کارشناسان، دانش آموختگان، پیشکسوتان، نوآوران و کارآفرینان صنعت چاپ کشور صمیمانه تشکر و قدردانی نموده و از خداوند متعال برای یکایک شان توفیق و سربلندی را مسئلت کنم.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: