حرکت کتابخانه های عمومی خوزستان بر محور دانش و پژوهش

 

به گزارش لیزنا، منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، گفت: در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر سازمانی به شمار می‌رود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. منبع اصلی تولید دانایی و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که انجام می‌گیرد. در برنامه پنجم توسعه نیز به صورت مفصل به موضوع پژوهش پرداخته شده است.

 

وی افزود : براساس جزء يكم بند ميم ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه" كليه دستگاه ­هاي اجرائي و مراكز تحقيقاتي وابسته به آنها و شركت­هاي دولتي كه از اعتبارات بخش تحقيقات كشور (توسعه علوم و فناوري و يا اعتبارات پژوهشي) استفاده مي­كنند، موظفند اين اعتبارات را بر اساس سياست­گذاري­ها و اولويت­هاي تحقيقاتي تعيين شده توسط شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري هزينه نمايند. همچنين براساس بند 116 قانون بودجه سال 1392 كل كشور "كليه دستگاه­هاي اجرايي قانون مديريت خدمات كشوري مكلفند يك درصد تا سه درصد از اعتبارات خود را براي انجام امور پژوهشي و توسعه فناوري هزينه نمايند".

 

رستمی در ادامه تاکید کرد: حرکت و تحول کتابخانه ­های عمومی استان بر اساس پژوهش از جمله اهداف و برنامه ­های اداره کل کتابخانه ­های عمومی استان خوزستان بوده است. لذا با هدف بهره ­گيري حداكثري از توان علمي و دانش تخصصي صاحبنظران و خبرگان دانشگاهي، از سال 1392 اولویت­های پژوهشی این اداره کل تدوین و اجرای طرح­های پژوهشی که بتواند مسایل و مشکلات کتابخانه ­های عمومی را به پژوهش علمی بگذارد در برنامه­ های کاری این اداره کل قرار گرفت.

 

این مقام مسئول در ادامه افزود: در دو سال گذشته مبلغ 755 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی صرف اجرای یازده طرح پژوهشی شده است. این طرح های پژوهشی با همکاری دانشگاه شهید چمران و اعضای هیات علمی این دانشگاه اجرا شده ­اند. برخی از آنها در حال اجرا هستند و برخی نیز گزارش نهایی آنها ارائه شده است. طرح ­های مد نظر در سه حوزه کتابخانه­ های عمومی، اعضاء و جامعه استفاده کننده و کتابداران می­باشند.

 

وی گفت: نمونه ای از عناوین پژوهشهای صورت گرفته شامل: "بررسی رابطه بین انواع سرمایه و میزان مطالعه (غیردرسی) در شهر اهواز" ؛ "بررسی وضعیت كتابخانه های عمومی استان خوزستان بر اساس طبقه بندی دیانی: شناخت موانع احتمالی و ارائه راه كارها" ؛ " نقش کتابداران و کتابخانه های عمومی استان خوزستان در مهندسی فرهنگی استان" و ... بوده است و طرحها و پژوهش های جدیدی نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است که در حال بررسی و اقدام می باشد.

 

رستمی گفت: نتایج پژوهشهای فوق برای اداره کل کتابخانه های عمومی بسیاز حائز اهمیت می باشد چرا که از نتایج این طرح­ها جهت برنامه ­ریزی و مدیریت کتابخانه ­های عمومی استان استفاده خواهد شد. نتایج پژوهشهای فوق الگوی ساختاری این اداره کل در حرکت به سمت توسعه و پیشرفت می باشد و نیازهای مراجعان را مشخص می کند.

 

رستمی افزود: برقراری ارتباط با دانشگاه ­های استان به منظور پژوهش محور کردن فعالیت­ها و برنامه های این اداره کل و ارتقای سطح علمی کارکنان و کتابداران جزء اولویت­های کاری این اداره کل خواهد بود که از طریق انجام طرح های تحقیقاتی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان و کتابداران انجام می شود.

 

رستمی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان جزء اولین ادارات کل کتابخانه های عمومی در کشور بوده است که توانست کد پژوهشی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کند و این کار نقطه عطفی در فرآیند پژوهشی اداره کل است.