کد خبر: 16706
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 26 شهریور 1393 - 13:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

مراسم تجليل از زبان فارسی در كتابخانه ملی برگزار شد

در ادامه سلسله نشست هاي انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي مراسم تجليل از زبان فارسي با حضور انديشمندان ، شعرا و علاقه مندان اين حوزه برگزار شد.
مراسم تجليل از زبان فارسی در كتابخانه ملی برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، مراسم تجليل از زبان فارسي در انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي با سخنراني دكتر اسماعيل آذر و با  حضور جمعي از شعرا و اديباندر سالن همايش هاي كتابخانه ملي  برگزار شد.

 

دكتر اسماعيل آذر پژوهشگر و استاد دانشگاه ضمن ابراز خرسندي از فرصت پيش آمده براي گراميداشت شعر و ادب فارسي افزود: زبان فارسي چه در سطح ملي و منطقه اي و چه در سطح جهاني مطرح است و اين زبان براي ما ابزاري است براي شناساندن فرهنگ غني ايراني.

 

وي در ادامه با اشاره به فارسي پژوهان غير ايراني نظير گوته تصريح كرد: دوست داران و پژوهشگران زبان فارسي پيام آوران خوبي براي زبان فارسي هستند.

 

 دكتر آذر با اشاره به زنده بودن زبان فارسي افزود: ما بيش از هزار سال است كه زبان فارسي را با كمترين تغيير نسبت به ديگر زبان ها داريم و اين نشان از ساختار قوي و اسلوب و زنده بودن زبان فارسي است.

 

وي در ادامه سخنان خود با اشاره به شعراي فارسي نظير مولانا و حافظ و سعدي گفت: تمام دنيا بر خوان معرفت و معنويت ما نشسته اند ، فلسفه مولوي به زبان ساده اين است كه انسان را مضاف اليه خداوند مي كند و از محدوديتي كه آدمي به آن دچار است به واسطه خدا رنگ الهي مي زند و به نا محدود مي رساند.

 

در ادامه اين مراسم ، طباطبايي از شعراي معاصر به غزل سرايي پرداخت كه با استقبال حضار روبرو گرديد.

 

سخنران بعدي اين مراسم دكتر طهماسبي اديب و پژوهشگر حوزه زبان و ادب فارسي بود. وي با برشمردن ابعاد قدرت و اقتدار زبان فارسي در طول اعصار مختلف به سه نكته اساسي در اين زمينه اشاره كرد.

 

طهماسبي با اشاره به ساختار تركيبي زبان فارسي افزود: يكي از امكانات و محاسن زبان فارسي ساختار تركيبي آن است  كه در برابر زبان هاي تصريفي انطباق و كيفيت بيشتري دارد و مانند زبان هاي صرفي خشك و داراي چارچوب محدود نيست. وي در ادامه تصريح كرد: به زعم زبان شناسان مطرح دنيا فارسي از آهنگين ترين زبان هاي دنياست ، فردوسي در شعر هايش زبان فارسي را به آواز بلبل تعبير كرده است.

 

 طهماسبي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين موضوع كه حتي در شعر معاصر فارسي هم بدون وزن و قافيه اقتداري آهنگين وجود دارد تصريح كرد: از ديگر ويژگي هاي زبان فارسي مي توان به امكان به حافظه سپردن و از بر داشتن شعر فارسي اشاره كرد كه اين ويژگي به قدرت تركيبي زبان فارسي و ساختار محكم و موسيقيايي اين زبان بر مي گردد.

 

در ادامه مراسم دو شاعر نوجوان به مشاعره پرداختند  كه با استقبال حضار روبرو گرديد .

 

در پايان اين مراسم از تابلو نقاشي حيدر بابا اثر استاد وفايي رونمايي شد كه با سخنان كوتاه خالق اثر در زمينه نحوه شكل گيري اين اثر همراه بود.

 

استاد وفايي ضمن گراميداشت روز شعر و ادب فارسي گفت:در مورد تابلو حيدر باب من به دو اثر استاد شهريار مراجعه كردم يكي منظومه حيدر باب به زبان آذري و ديگري به زبان فارسي .

وي تصريح كرد: بررسي و مطالعه اين آثار در روند شكل گيري اين تابلو نقاشي كمك شاياني به من كرد و من را با شرايط و اوضاع روحي و جغرافيايي شاعر در دوره خود آشنا كرد. شايان ذكر است در پايان اين مراسم لوح يادبودي از طرف دكتر صالحي اميري  به استاد وفايي اهداء شد.

گفتنی است، انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي با توجه به سياست هاي جديد سازمان نشست هايي از اين دست را در دستور كار دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: