کد خبر: 16760
تاریخ انتشار: دوشنبه, 31 شهریور 1393 - 10:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

کتاب تاریخ مصرف ندارد

      نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه شورای اداری اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: تاریخ کتاب هیچ گاه تمام نمی شود یعنی کتاب تاریخ مصرف ندارد.
کتاب تاریخ مصرف ندارد

 

به گزارش لیزنا، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان، گفت: یکی ازنکات جالب جلسه امروز این است که ما شاهد حضور جوانان با نشاط و با انگیزه در سیستم مدیریتی مجموعه نهاد کتابخانه ها هستیم و این جای بسی خرسندی دارد که کار در دست جوانان می باشد و با خلاقیت و ابتکار کارهای مدیریتی را پیش می برند.

 

وی گفت: یکی از علائق من در دنیا ، مطالعه کتاب ، علم و آگاهی می باشد و این در بنیان خانوادگی اینجانب وجود دارد چرا که پدر و دیگر اعضای خانواده من به مطالعه و کتاب اهمیت می دهند و اینجانب بالغ بر 6 هزار جلد کتاب در کتابخانه شخصی خود داردم.

 

آیت الله شفیعی افزود: در زمانی که کارم در دادگستری استان به پایان رسید استاندار وقت به من پیشنهاد تاسیس یک حوزه علمیه را دادند که اینجانب قبول نکردم و علاقه خودم بر تاسیس یک کتابخانه عمومی برای جوانان و نوجوانان به خاطر تامین نیازهای فرهنگی، دینی و علمی آنها بوده است که بتوانند به کتاب و علم و دانش دسترسی یابند.

 

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان این امر محقق شد و کتابخانه شهید سید مرتضی شفیعی در شهرستان اهواز به بهره برداری رسید و در حال حاضر نیز مشفول فعالیت بوده و خدمات خوبی را به مراجعان ارائه می دهد.

 

استاد حوزه های علمیه استان گفت: بر اساس اطلاع ما دو نوع کتابخانه به شیوه های سنتی و قدیمی یا مدرن و جدید در جامعه وجود دارند . در خصوص کتابخانه سنتی می توان به کتابخانه علامه امینی، علامه جعفری در قم و... اشاره کرد که بسیار مورد توجه نسل قدیم می باشد. این در حالی است که در حال حاضر نیاز جوانان به کتابخانه مدرن و پیشرفته می باشد و نیاز است که کتابخانه های عمومی بر اساس سیستمهای جدید و مدرن مجهز شوند و نیازهای جوانان و نوجوانان را برآورده کنند.

 

آیت الله شفیعی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: در خصوص اهمیت کتاب باید بگویم ، کتاب در تمام مراحل زندگی بشر نقشی اساسی و حیاتی دارد. شما باید ارزش و جایگاه شغل و کار خود را به عنوان خادمان کتاب و کتابخوانی بدانید و آگاه باشید شغل شما یکی از ارزشمندترین مشاغل در جامعه است. انسان زمانی به ارزش هر چیزی پی می برد که یا ضدش را ببیند یا از آن فاصله بگیرد، مثل ماهی و آب که ماهی زمانی ارزش آب را می داند که از آب بیرون بیاید. شما هم زمانی به ارزش و جایگاه کتاب پی می برید که از این محل فاصله بگیرید.

 

وی گفت: من 18 ماه در جبهه ها و سنگرها حضور داشتم و به چشم دیده ام که کتاب در تمام جبهه ها حضور داشت ، کتابهای حضرت امام (ره)، شهید مطهری، شهید دستغیب و ... و عموم رزمندگان ازاین کتابها استفاده می کردند و در اوقات بیکاری مطالعه می کردند، منظور من این است که کتاب تا آخرین مرحله زندگی انسان حتی تا شهادت نیز با انسان رفاقت و مصاحبت دارد.

 

آیت الله سید علی شفیعی تاکید کرد: در تاریخ آمده است که مغولان زمان حمله به ایران چه کردند یا دشمنان اهل بین از سر دشمنی چه کردند. سوزاندن و آتش زدن کتابها و کتابخانه جزء کارشان برای از بین بردن علم و آگاهی و جلوگیری از پیشرفت مسلمانان بوده است و می خواستند جهان اسلام و تشیع را از علم و دانش تهی کنند چرا که انسانها بدون کتاب و خواندن نقشی نداشتند. اما امروزه از کتاب، کتابخانه به خوبی محافظت و نگهداری می شود  تا علم و دانش پایدار و دائمی بماند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امروزه در دکوراسیون منزل، مساجد و اماکن مقدس، ادارات و سازمانها کتابخانه جایگاه خاصی پیدا کرده به گونه ای که بخشی از مکان را به کتابخانه اختصاص می دهند واین نشان از اهمیت مطالعه و کتاب در بین عموم مردم می باشد و شما نیز باید به جایگاه کار خود پی ببرید.

 

وی در ادامه گفت: در اهمیت کتاب همین بس که از قرآن به " کتاب الله" تعبیر می شود یعنی کتاب خدا ، پس بدانید که جایگاه کتاب بسیار بارزش و بزرگ است و پیامبر عظیم الشان و امامان بزرگوار ما نیز به اهمیت مطالعه، کتابخوانی در سخنان گوهربار خود اشاره کرده اند. پیامبر اسلام بالغ بر 13 کتاب نوشته اند که بخشی از مطالب کتابها توسط علمای دین دراختیار جامعه قرارگرفت و بخشی نیز در اختیار امام زمان(عج) می باشد که با ظهور حضرتشان این کتابها عرضه خواهد شد. همچنین مقام معظم رهبری نیز بسیار کتابخوان بوده و بخشی از وقت خود را روزانه صرف مطالعه و کتابخوانی می کنند. ایشان اکثر کتابهای مربوط به حوزه دفاع مقدس را مطالعه کرده و بر بعضی از کتابها نیز تقریظ نوشته اند مانند کتاب دا، کتاب پایی که جاماند، کتاب من زنده ام و... همچنین از حضرتشان جزوه ای منتشر شده است که سخنرانیها و بیانات گوهر بارشان در خصوص اهمیت مطالعه و کتابخوانی می باشد. پس ببینید رهبر فرزانه انقلاب تا چه حد به مطالعه و کتابخوانی اهمیت می دهند.

 

آیت الله شفیعی  در ادامه تاکید کرد: تاریخ کتاب هیچ گاه تمام نمی شود یعنی کتاب تاریخ مصرف ندارد و مردم در زمانها و مکانهای مختلف از کتاب استفاده می کنند . همانطور که می بینید امروزه کتابهای خطی قدیم بسیار مورد احترام است و علما سعی دارند آنها را حفظ کنند و دانش آن را به دیگران انتقال دهند پس بدانید کتاب تاریخ مصرف ندارد.

 

وی در پایان گفت: در حال حاضر از طریق روشهای علمی و مدرن کتابهایی را برای استفاده برای رده های سنتی مختلف شامل کودکان، نوجوانان، جوانان و... طبقه بندی کرده اند و بر اساس نیاز و سن کتابهایی را معرفی و ارائه می دند که یک روش علمی و بسیار خوب درکتابخانه های عمومی می باشد.


در ادامه سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: مولفه های مدیریتی مربوط به کتابخانه های عمومی عبارتند از:کتابخانه با مفهوم کلی(شامل کتاب ، زیر بنا وتعداد کتابخانه)، کتابدار، جامعه و اعضای کتابخانه های عمومی ، فن آوری های نوین اطلاعاتی و منابع مالی.

 

منصور کوهی رستمی گفت: کتابخانه های عمومی با عنوان یک دستگاه فرهنگی و اجتماعی متاثرازشرایط جامعه می باشند لذا برنامه ریزی و مدیریت این مجموعه پیچیدگی های خاص خودرا دارد که برای هر مورد باید استراتژی مدیریتی خاص را تبیین و براساس این استراتژی های ، برنامه های کاری و عملیاتی تعریف کنیم.

 

وی گفت: مهمترین استراتژی مولف کتابخانه ، استراتژی رشد و توسعه می باشد . زیرا بر اساس سند چشم انداز ایران 1404 افق اینده برای ما روشن و مشخص می باشد . این شاخص ها کمی می باشند و باید  برای رسیدن به آنها استراتژی رشد و توسعه کتابخانه و فضای کتابخانه ای در سطح استان خوزستان دنبال شود . لذا ساخت کتابخانه های مرکزی در شهرستان و کتابخانه های استاندارد در برنامه های کاری کتابخانه های عمومی استان قرار خواهد گرفت .

 

رستمی افزود: مهمترین استراتژی در خصوص عضو و جامعه ضمن تقویت تعامل در ارتباط با جامعه ، استراتژی جذب فراگیر می باشد . مهترین برنامه ها و فعالیتهای این حوزه مبتنی بر خانواده محور کردن کتاب و کتابخوانی در استان ، توجه ویژه به کودکان و ارتباط مستمر با آموزش و پرورش خواهد بود .

 

سرپرست اداره کل افزود: مهمترین استراتژی حوزه کتابداران به عنوان حلقه واسط بین جامعه کتابخانه و به عنوان مهمترین سرمایه سازمان ، استراتژی توانمند سازی و رهبری می باشد . بررسی مسایل ومشکلات معیشتی، تقویت بنیان علمی، برگزاری کلاس ها و کارگاهای آموزشی از مهترین برنامه های این حوزه خواهد بود.

 

وی افزود: رشد و توانایی هر مجموعه به تلاش کارکنان و همکاران در صف و ستاد و همدلی و اتحاد آنها با یکدیگر بستگی دارد و خوشبختانه در نهاد کتابخانه های عمومی همدلی و پشتکارخوبی دربین کارکنان وجود دارد که موجب پیشرفت و رشد این مجموعه شده است و این رشد به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

 

رستمی در ادامه عنوان کرد: این جلسه مصادف شده است با آغازهفته دفاع مقدس که یکی ازوظایف کتابخانه های عمومی به عنوان یک نهاد فرهنگی زنده نگه داشتن باد و خاطره هشت سال دفاع مقدس است که برنامه های مختلفی را در نظر گرفته ایم.

 

وی گفت: امروز ما میزبان حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، یکی از علمای بزرگ استان و پدر شهید بزرگوار شهید سید مرتضی شفیعی هستیم که ایشان برای استان خوزستان شخصیتی علمی، معنوی، ارزشمند و گرانقدر است که افتخار دادند و دراین جلسه شرکت کردند تا از رهنمود ها و فرمایشات ایشان در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی استفاده کنیم.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: