کد خبر: 16787
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 مهر 1393 - 11:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

تشکیل کارگروه فرهنگی مطالعه در ماهشهر

      فرماندار شهرستان بندر ماهشهر در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی گفت: تشکیل کارگروه فرهنگی مطالعه با توجه به نیازهای علمی و فرهنگی مردم شهرستان و با حضور عموم نخبگان، فرهنگیان، اساتید، پژوهشگران و... می تواند در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالعه و فرهنگ عمومی شهرستان بسیار تاثیرگذار باشد.
تشکیل کارگروه فرهنگی مطالعه در ماهشهر

 

به گزارش لیزنا، منصور قمر، فرماندار شهرستان بندر ماهشهر، گفت: توسعه هر جامعه در گرو رشد علم و دانش است و این امر با مطالعه و کسب دانش محقق خواهد شد. یکی از وظایف اساسی و زیربنایی مسئولین اجرایی شهرستان این است که بدنبال راهکارهایی برای رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان باشیم.

 

وی گفت: باید راهکارهای اجرایی متناسب با نیاز شهرستان و نیاز عموم مردم با توجه به فرهنگ مردم منطقه ارائه شود تا هم قابلیت اجرایی د اشته باشد و هم بخشی از نیازهای علمی و فرهنگی شهرستان را برطرف کند.

 

قمر در ادامه افزود: به عنوان مثال تشکیل کارگروه فرهنگی مطالعه با توجه به نیازهای علمی و فرهنگی مردم شهرستان و با حضور عموم نخبگان، فرهنگیان، اساتید، پژوهشگران و... می تواند در زمینه ارتقاء فرهنگ مطالعه و فرهنگ عمومی شهرستان بسیار تاثیرگذار باشد. در این کارگروه می توان با برگزار ی جلسات و اجرای برنامه های متنوع علمی و فرهنگی شاخص مطالعه را در سطح شهرستان بالا برد و به همت این کارگروه می توان در راستای کیفی کاری خدمات کتابخانه های عمومی متناسب با نیاز مراجعه کنندگان فعالیتهای ویژه را اجرا کرد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین برگزاری نمایشگاه های کتاب ، مسابقات کتابخوانی، جلسات نقد و بررسی کتاب، نشستهای رونمایی از کتاب، همایشها علمی و فرهنگی و... به مناسبت های مختلف درسطح شهرستان میتواند موجب سوق دادن شهروندان به سوی مطالعه ، کتاب و کتابخوانی شود و حضور بیش از پیش عموم مردم را در کتابخانه ها عمومی تضمین کند.

 

وی در خصوص كمبود فضای كتابخانه ای در سطح شهرستان گفت: نیاز است شهرداریهای ماهشهر، چمران و بندر امام(ره) و همچنین شوراهای شهر و دهیاری ها در این زمینه فعال شوند و زمین برای ساخت کتابخانه در مناطقی که فاقد کتابخانه هستند تامین کنند تا فرمانداری نیز اعتبار ساخت کتابخانه را تامین کند.

 

قمر در پایان خواستار همکاری و همراهی کلیه مسئولین اجرایی شهرستان برای ارتقای سطح فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرستان شد و اظهار کرد: همکاری و اتحاد مسئولین اجرایی شهرستان در جهت ارتقاء فرهنگ مطالعه مفید تضمین کننده رشد و توسعه سطح فرهنگ عمومی شهرستان خواهد بود .

 

در ادامه جلسه مسلم میرزاوند سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ماهشهر گزارشی  کوتاه از عملکرد سال 92 و خلاصه فعالیت های انجام شده در کتابخانه ها پرداخت و گفت: راه اندازی 1 باب کتابخانه مشارکتی در سال 92 از جمله اقدامات انجام شده بود که تعداد کتابخانه های سطح شهرستان را به 9 باب کتابخانه رسانده است.

 

وی در ادامه گفت: افتتاح ایستگاه های مطالعه در فرودگاه شهرستان ماهشهر ، راه آهن بندر امام(ره) و ترمینال خلیج فارس نیز با حضور مسئولین استانی و شهرستانی انجام شده است. همچنین دریافت بالغ بر 11 هزار جلد کتاب جهت کتابخانه مرکزی شهرستان بندر ماهشر، نصب تابلو راهنمای کتابخانه ها در سطح شهر و نصب تابلوهای مرتبط با کتاب و کتابخوانی در محوطه پارک فردوس به همت شهرداری بندر ماهشهر نیز ازاهم اقدامات انجام شده در کتابخانه های عمومی ماهشهر بوده است.

 

میرزاوند افزود: از دیگر اقدامات فرهنگی انجام شده در کتابخانه های عمومی : اجرای برنامه قصه گویی در مناسبتها ویژه کودکان ، کلاس های نقاشی ،  پرکردن اوقات فراغت همشهریان با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی  در تابستان ، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری جلسات رونمایی از کتاب، بازدید اقشار مختلف از کتابخانه های عمومی و... نیز جزء برنامه های کتابخانه های عمومی بوده است که انجام شده و در حال انجام می باشد.

 

وی در ادامه گفت: در سال 1393 برنامه های بسیار خوبی را برای عموم مردم با توجه به رده های سنی مختلف در نظر گرفته ایم و بسیاری از این برنامه ها در حال انجام است: رونمایی از کتاب، جلسات نقد و بررسی کتاب، ویژه برنامه های کودکان و نوجوانان، مسابقات کتابخوانی آنلاین و مکتوب و ... در دوره های مختلف برگزار می شود و عموم مردم می توانند از این خدمات بهره مند شوند.

 

میرزاوند در پایان گفت: کار و فعالیت فرهنگی در هر منطقه نیاز به یک همت جمعی و عزم جدی دارد و ما هم در شهرستان به کمک کلیه مسئولین شهرستان نیاز داریم و طبق فرمایش مقام معظم رهبری همه دستگاههای اجرایی در این رابطه مسئولند و امیدواریم با همکاری دوستان عزیز بتوانیم با اجرای برنامه های جدید، متنوع و گسترده فضای کتابخانه های عمومی را مملو از جمعیت کنیم.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: