ضرورت نیازسنجی در حوزه واردات اقلام چاپی

 

 به گزارش لیزنا، جشن بزرگ خانواده صنعت چاپ استان مازندارن با حضور محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ و نشر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مازندران، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و کارگران صنعت چاپ استان برگزار شد.

 

مدیرکل دفتر چاپ و نشر در صحبت‌های خود با اشاره به گذشت 2 قرن از حضور دستگاه چاپ در ایران گفت: در صد سال نخست ورود این صنعت به کشورمان بیشترین نوع کار تکثیر و چاپ اوراق کاغذی بوده است. در صد سال دوم این نیازها تغییر پیدا کردند و در حال حاضر صنعت چاپ نقش دیگری در جامعه پیدا کرده است.

 

وی با اشاره به گردش مالی این صنعت در جهان گفت: این صنعت در حال حاضر در جهان گرش مالی 860 میلیارد دلاری دارد. در این گردش مالی 5 درصد سهم کتاب و 15 درصد به نشریات اختصاص دارد. 80 درصد دیگر نیز به حوزه تبلیغات، بسته‌بندی موادغذایی و بهداشتی و... مربوط می‌شود.

 

برازش با اشاره به کاهش کار چاپ در استان مازندران گفت: در سال جاری حدود 60 هزار تن اقلام چاپی از قبیل هولوگرام، تراکت، لیبل و جعبه وارد کشور شده است. این امر موجب رکود در صنعت چاپ شده است. باید با بررسی و پژوهش و مشخص کردن نیازهای دستگاه‌ها نسبت به واردات اقلام چاپی اقدام کنیم تا شاهد رکود در چاپخانه‌های استان‌ها نباشیم.

 

مدیرکل دفتر چاپ و نشر همچنین از ظرفیت های استانی در حوزه کشاورزی و گردشگری سخن گفت و عنوان کرد: می‌توان از این پتاسیل‌های استانی برای ایجاد کار برای چاپخانه‌داران بهره برد.

 

همچنین در اختتامیه این مراسم از پیشکسوتان منتخب صنعت چاپ استان مازندران تجلیل و قدردانی شد.

 

گفتنی است جشن بزرگ خانواده صنعت چاپ استان مازندارن در تاریخ 30 شهریور ماه در برگزار شد.