کد خبر: 16857
تاریخ انتشار: سه شنبه, 08 مهر 1393 - 16:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

نشست «دفاع مقدس، زبان و سينما» در كتابخانه ملي برگزار شد

      نشست «دفاع مقدس، زبان و سينما» با حضور صاحبنظران و علاقمندان حوزه زبان شناسي و سينما  در انديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار شد.
نشست «دفاع مقدس، زبان و سينما»  در كتابخانه ملي برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، در اين نشست تخصصي  دكتر مرتضي رزم آرا با ارائه مطالبي تحت عنوان «نگاه زبان شناختي به آثار دفاع مقدس» و دكتر علي محمد طرفداري  با موضوع «نگاهي تطبيقي به سينماي جنگ و دفاع مقدس»به ايراد سخنراني پرداختند.

 

دكتر رزم آرا با اشاره به سوال مطرح شده در زمينه رويكرد زبان شناسي رزمندگان دفاع مقدس با توجه به اسناد و مدارك به جا مانده از دوران جنگ گفت: اين بحث مطرح مي شود كه در دوره دفاع مقدس زبان شناسي توصيفي مطرح بود يا زبان شناسي تجويزي.

 

وي در ادامه سخنان خود تصريح كرد: با بررسي اسناد و مدارك جنگ مي خواهيم به اين نتيجه برسيم كه زبان شناسي دوران دفاع مقدس به كدام يك از اين دو گونه نزديك تر است.

 

رزم آرا در بخش ديگري از سخنان خود بيان داشت: اگر در دوران دفاع مقدس به زبان معيار به عنوان مثال رسانه ها، نشريات و كتابهاي درسي  نگاهي داشته باشيم همه زبان شناسي تجويزي را مورد استفاده قرار مي دادند.

 

وي با توضيح مختصري درباره  تفاوت هاي اين دو گونه زبان شناسي گفت: زبان شناسي تجويزي با امر و نهي سر كار دارد و در دنيا تقريبا منسوخ شده است.

 

وي با برشمردن اين موضوع كه با بررسي نثر و ويراستاري در ايران مي توان به غالب بودن اين گونه در دوران دفاع مقدس پي برد افزود: يكي از تفاوت هاي جدي بين زبان شناسي تجويزي و توصيفي اين است كه در گونه توصيفي زبان گفتار و نوشتار به يكديگر نزديك است اما در گونه تجويزي سبك گفتار و نوشتار از هم فاصله زيادي دارد.

 

رزم آرا در ادامه اين نشست با اشاره به انعطاف پذيري كم زبان شناسي تجويزي افزود: اين گونه زبان شناسي حاضر به قبول استقلال زباني نيست، در حالي كه از ديدگاه زبان شناسي توصيفي كلمات و عباراتي كه از زبان ديگر وارد زبان مقصد شده اند و حتي بنا به شرايط زباني جديد تغيير كرده اند جزئي از زبان مقصد هستند.

 

وي در ادامه سخنانش با بيان اين موضوع كه با بررسي و مطالعه اسناد و مدارك به جا مانده از دوران دفاع مقدس به اين نتيجه مي رسيم كه ادبيات جبهه و رزمندگان به زبان شناسي توصيفي نزديك تر است.

 

اين زبان شناس در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به زبان شناسي جنگ در ميان رزمندگان گفت: مي توان غلبه زبان توصيفي بر تجويزي را در جبهه ها مشاهده كرد، براي زبان توصيفي ريشه زبان اهميت چنداني ندارد، زبان شناسان توصيفي خلاقيت بيشتري در واژه سازي دارند.

وي با توضيح اين مطلب كه در دوران دفاع مقدس با اين كه صدا و سيما و رسانه ها و به طور كلي زبان معيار گونه تجويزي زبان  را تبليغ مي كردند ، در جبهه ها رزمندگان خواسته يا ناخواسته در ادبيات خو از گونه توصيفي استفاده مي كردند.

 

در بخش ديگري از اين نشست دكتر طرفداري به سخنراني در زمينه مقايسه سينماي جنگ در جهان و سينماي دفاع مقدس ايران پرداخت.

 

وي با اشاره به نام گذاري سينماي جنگ در ايران به نام سينماي دفاع مقدس تصريح كرد: اين عنوان به نظر من بسيار مناسب و برازنده است.

 

طرفداري در ادامه سخنان خود با اشاره كوتاهي به تاريخچه شكل گيري سينماي جنگ در جهان و خاستگاه اين ژانر سينمايي گفت: به طور عمده سينماي جنگ همزمان با جنگ جهاني دوم به وجود آمد ، هرچند پيشتر نيز آثاري به صورت پراكنده در اين حوزه توليد شده بود، اما با به وقوع پيوستن جنگ دوم جهاني اين سبك از سينما به جهان معرفي شد.

 

اين پژوهشگر با اشاره به فراز و نشيب هاي سينماي جنگ در جهان بيان داشت: در طول جنگ جهاني دوم و پس از آن فيلم هاي خوش ساختي به مقاصد تبليغاتي در جهت خواسته حكومت ها ساخته شد.

 

وي با بيان اين نكته كه در سينماي جنگ ساختار ثابتي وجود دارد كه در محتواي اثر نيز تأثير دارد افزود: چه فرم غالب باشد و چه محتوا در فيلم غلبه داشته باشد، آن چيزي كه حائز اهميت است نگاه خير وشر در خوب و بد در سينماي جنگ وجود دارد.

دكتر طرفداري با اشاره به اين موضوع كه اكثر آثار در حوزه سينماي جنگ توسط كشور هاي پيروز نبرد ساخته شده است گفت:اين نوع نگاه و تقسيم بندي ويژگي شاخص سينماي جنگ است، هر چند در شكل كليشه در سينماي دفاع مقدس نيز شايد ديده شود.

 

وي با اشاره به شكل گيري نوع ديگري از سينماي مرتبط با جنگ كه عملا در نكوهش و تقبيح جنگ و آثار مخرب آن به وجود آمد گفت: اين سبك از سينما در سال هاي پس از جنگ ويتنام به وجود آمد و طبيعتأ خاستگاه آن ايالات متحده آمريكاست، چون با مطالعه جنگ هايي كه ايالات متحده در آن ها حضور داشته به اين نكته پي مي بريم كه هيچ يك از اين نبرد ها ملي و ميهني نيستند.

 

 

طرفداري در ادامه سخنان خود با اشاره به جريان هاي روشنفكري در ايران عدم تأثير اين جريان پس از انقلاب اسلامي در روند شكل گيري سينماي پس از انقلاب و خصوصأ سينماي دفاع مقدس گفت: تأثيري كه انقلاب شكوهمند اسلامي در سينما مي گذارد براي هيچ كس پوشيده نيست، با وقوع جنگ در ايران براي اولين بار ژانر جنگ وارد سينماي ايران مي شود.

 

وي با بيان اين مطلب كه سينماي دفاع مقدس تبلور تاريخي جنگ تحميلي است تصريح كرد: تمايز اصلي سينماي دفاع مقدس ايران كه انصافا نام مناسبي براي آن است با مفهومي كه در جهان وجود دارد اين است كه، سينماي دفاع مقدس ما سينماي جنگ نيست و حتي سينماي ضد جنگ هم نيست.

 

اين پژوهشگر با اشاره به به نكات مغفول مانده از ديد جريان روشنفكري در ارتباط با سينماي دفاع مقدس اين گونه بيان داشت: در اين سبك سينمايي ما ادبيات و باورهاي اسلامي و به خصوص شيعي ما ناديده گرفته مي شود، نبرد حق و باطل و شهادت فرهنگي است كه از 14 قرن پيش براي ما به ميراث مانده است كه ناديده گرفته مي شود.

 

وي با بيان اين كه در ادبيات دفاع مقدس دفاع از خاك وطن در دل دفاع مقدس نهفته است و هدف بالتري دنبال مي شود بيان داشت: در جنگ رزمندگان از اسلام و سرزمين اسلامي و عقايد خود دفاع مي كنند.

 

وي در پايان سخنان با اشاره به دستاورد هاي سينماي دفاع مقدس براي ايران گفت: با وقوع جنگ سينماي ايران براي اولين بار و به گونه اي كاملا جديد و مستقل سينماي جنگ را تجربه مي كند و از لحاظ تكنيك ، كارگرداني و بازيگري نيز كاملا تجربه تازه اي به حساب مي ايد.

 

طرفداري با بيان پاره اي از اسيب هاي سينماي دفاع مقدس و اين كه سينماي دفاع مقدس ابعاد بسيار ديده نشده دارد و موضوع براي كار در اين حوزه بسيار وجود دارد به سخنان خود پايان داد.

 

لازم به توضيح است در پايان اين نشست تخصصي، شركت كنندگان در نشست اقدام به پرسيدن سوألات خود در زمينه مباحث مطرح شده پرداختند.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: