کد خبر: 17064
تاریخ انتشار: سه شنبه, 29 مهر 1393 - 12:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

اهتمام جدی برای گسترش کتاب و کتابخوانی در کشور وجود ندارد

      غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی گفت: اصل موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی باید از وزارت آموزش و پرورش دنبال شود.
اهتمام جدی برای گسترش کتاب و کتابخوانی در کشور وجود ندارد

 

به گزارش لیزنا، غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی در گفتگو با برنامه فانوس این رادیو گفت: بحث کتاب و کتابخوانی در کشور به موضوعی تکراری تبدیل شده و سال ها است که درباره آن در مجامع آکادمیک و رسانه ها بحث می شود، ولی اهتمام جدی ای از سوی دست اندرکاران اجرایی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی ادامه داد: کارهای مختلفی برای ترویج کتاب و کتابخوانی انجام شده که برگزاری هفته کتاب، برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه یاد یار مهربان و ... از جمله آنها است ولی باید گفت که این اقدامات تاثیر چندانی برای گسترش این حوزه نداشته است.

 

معاون کتابخانه ملی با بیان اینکه اصل موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی باید از وزارت آموزش و پرورش دنبال شود، اظهار داشت: باید ظرفیت نظام اموزشی کشور در ارتقای کتاب و کتابخوانی بررسی شود.

 

امیرخانی افزود: متاسفانه عملا در مدارس ما کتابخانه ای وجود ندارد و علاوه بر آن افراد بی انگیزه به عنوان کتابدار مدارس انتخاب می شوند به گونه ای وضعیت کتابخانه های مدارس امروزه در بدترین شرایط قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: نظام آموزشی ما کتاب محور به معنای کتاب درسی است و کمتر معلمی به دانش آموزان خود توصیه می کند که از کتاب های غیردرسی استفاده کنند؛ البته نباید فراموش کرد که ملزومات لازم نیز در اختیار معلمان برای این مهم قرار ندارد.

 

معاون کتابخانه ملی با بیان اینکه کتاب باید در بطن زندگی مردم وارد شود، تصریح کرد: اینکه مردم می گویند کتاب گران است، حرف درستی است ولی نکته مهم اینجاست که مردم حاضر نیستند کتاب های دلخواه خود را از کتابخانه ها تهیه کنند؛ از این رو نهادینه کردن کتاب و کتابخوانی را باید از دوران کودکی در افراد شروع کرد.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: