اولين نشست از سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي در انديشگاه فرهنگي برگزار شد

 


به گزارش لیزنا، روز يكشنبه 4 آبان اولين جلسه از سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي ( هنر زيستن اخلاقي ) با سخنراني دكتر انشا الله رحمتي پژوهشگر و مترجم حوزه اخلاق و حضور علاقمندان اين حوزه برگزار شد.

 

دكتر رحمتي در اين نشست ضمن بيان تصويري اجمالي از اخلاق گفت: مي خواهيم تصوير تقريبي خود از اخلاق را دقت ببخشيم و تاملي در مباحث فلسفه اخلاق داشته باشيم.

 

وي در ادامه با بيان اين موضوع كه فلسفه اخلاق به بايد ها و نبايد ها در حوزه اخلاق مي پردازد، افزود: اخلاق بايد ها و نبايدهاي مطلق و تغيير ناپذير است كه ضمانت اجرائي دروني و بيروني دارد.

 

رحمتي با اشاره به اين موضوع كه ضمانت دروني اخلاق عذاب وجدان و ضمانت بيروني آن مدح و ملامت اطرافيان است تصريح كرد: از حوزه هاي ديگر كه در زمينه ارزش گذاري با حوزه اخلاق مشابه هستند ، مي توان از مصلحت انديشي ، عرف ، قانون و فقه نام برد كه هر يك از اين حوزه هاي مورد بحث با اخلاق در سه وضعيت قرار مي گيرند.

 

وي در ادامه سخنانش در زمينه مباحث فلسفه اخلاق گفت: حوزه هاي مشابه كه بايد از اخلاق تفكيك شوند يا با اخلاق موافقند ، يا با اخلاق در تعارض هستند و يا نسبتي با اخلاق پيدا نمي كنند .

 

اين پژوهشگر حوزه اخلاق در ادامه سخنان خود با اشاره به كاركرد فلسفه اخلاق افزود: تحديد و تعيين حد و مرز اخلاق موضوعي است كه فلسفه اخلاق به آن مي پردازد.

 

 وي با بيان اين نكته كه فلسفه اخلاق به سه دسته اخلاق هنجاري ، روان شناسي اخلاقي و فرا اخلاق تقسيم مي شود تصريح كرد: در اين زمينه سوالات مختلفي مطرح مي شود كه با بررسي و مطالعه بيشتر در فلسفه اخلاق مي توان پاسخ هاي دقيق تري براي آن يافت.

 

در پايان اين جلسه حضار به طرح سوالاتي در زمينه مباحث مطرح شده در نشست پرداختند .


براساس روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، سلسله نشست هاي اخلاق كاربردي درانديشگاه فرهنگي كتابخانه ملي برگزار مي گردد كه زمان بعدي برگزاري نشست مذكور متعاقبا اعلام خواهد شد.