کد خبر: 17149
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 آبان 1393 - 16:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

معرفی نامزدهای نهایی جایزه « گنکور»

اسامی چهار نویسنده به عنوان راه‌یافتگان به مرحله پایانی جایزه ادبی «گنکور» فرانسه اعلام شد.
معرفی نامزدهای نهایی جایزه « گنکور»

 

به گزارش لیزنا، اعضای هیات داوران جایزه «گنکور» 2014 در سومین و آخرین مرحله گزینش خود نام «کمال داوود»، «پائولین دریفوس‌»، «دیوید فونکینو‌» و «لیدی سالوایر» را به عنوان نامزدهای این دوره معرفی کردند.

 

کمال داوود با رمان «تحقیقات علیه مورسولا» و دریفوس با «این چیزهایی است که اتفاق می‌افتد» در این رقابت شرکت کرده‌اند. یکی از نکات قابل توجه رسانه‌های خارجی، حذف رمان محبوب «عشق و جنگل‌ها» نوشته «اریک رین‌هارت» از این فهرست چهارنفره است.

 

«شارلوت» نام کتابی است که «دیوید فونکینو» برای نگارشش به فهرست نامزدهای نهایی «گنکور» 2014 راه یافته است.

 

به گزارش پاریس مچ، چهارمین نویسنده این فهرست هم لیدی سالوایر است که رمان «گریه نکن» را به نگارش درآورده است. برنده نهایی این جایزه معتبر ادبیات فرانسه روز پنجم نوامبر معرفی خواهد شد.

 

جایزه ادبی «گنکور» فرانسه اولین‌بار در سال 1903 توسط ژول و ادمون گنکور راه‌اندازی شد. اگرچه برنده این جایزه تنها مبلغی ناچیز معادل 10 یورو دریافت می‌کند، اما جایزه غیررسمی «گنکور» که فروش بالای رمان برنده را برای نویسنده‌اش به ارمغان می‌آورد، بسیار با ارزش‌تر از جایزه اصلی است.

 

گفته می‌شود اثر برنده جایزه «گنکور» بین 300 تا 500 هزار نسخه در بازار فروش خواهد داشت. این جایزه که به عنوان معروف‌ترین جایزه‌ ادبی فرانسه شناخته می‌شود، فقط یک‌بار در طول عمر به هر نویسنده اعطا می‌شود.

 

در این میان «رومن گاری» یک استثنا بود؛ او در سال 1956 برای کتاب «ریشه‌های آسمان» و یک سال بعد از آن با نامی مستعار برای «زندگی در پیش رو» موفق شد دو بار این جایزه را کسب کند.

 

از برندگان سرشناس این جایزه می‌توان از «مارسل پروست» در سال 1929 برای «بیشه‌ای پرشکوفه»، «سیمون دوبووار» در سال 1954 و «پاتریک مودیانو»، برنده نوبل ادبیات امسال، نام برد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: