زنگ کتابخوانی در مدارس خوزستان به صدا درآمد

 

 

به گزارش لیزنا، منصور کوهی رستمی گفت: رئیس جمهور کشورمان در ابتدای سال تحصیلی 1392- 1393 پیشنهاد سه زنگ را در مدارس ارائه نمودند که عبارتند از: زنگ کتابخوانی، زنگ گفتگو و زنگ انشاء که هر سه این مورد بدون کتاب و کتابخانه جایگاهی ندارند.

 

وی افزود: طبق هماهنگی های صورت گرفته و نگاه مثبت مسئولین آموزش و پرورش استان امسال در اولین روز هفته کتاب در سطح تمام شهرستان­های استان زنگ کتاب و کتابخوانی به صدا در امده است.

 

رستمی در ادامه گفت: دانش آموزان سرمایه­های عظیم جامعه محسوب می­شوند. برای پرورش و تربیت این سرمایه­ها از ابزارهای مختلفی استفاده می­شود که مهمترین آن­ها کتاب است.  اگر بتوانیم مطالعه را در دانش آموزان به صورت یک عادت در آوریم،  ارتباط آن ها با جهان دانش وآگاهی، سخت و غیر ممکن نخواهد بود.

 

سرپرست اداره کل گفت: با نگاهی اجمالی به پیشرفت کشورهای توسعه یافته در می یابیم که تحولات عظیم فرهنگی ، اقتصادی و صنعتی آنان مرهون توجه خانواده و نظام آموزشی ، مطالعه و پرورش، رشد قابل توجه تیراژ کتب و نشریات، توسعه و تجهیز کتابخانه‏ها، ایجاد فرهنگ مطالعه و تحقیق و اختصاص دادن بودجه کافی به امر پژوهش در کشورها می­باشد.

 

رستمی تاکید کرد: مدرسه محل مناسبی برای آشنایی با کتاب و تقویت روحیه کتابخوانی است. کتابخانه باید به بخشی از نظام آموزشی ما تبدیل شود و آن هم نه به منزله امری فرعی، تفننی و سرگرمی، بلکه به مثابه امری ذاتی و لازم.

 

وی افزود: لازمه عادت به مطالعه لذت بخش كردن كار مطالعه است و لازمه لذت بردن از هر كاري مهارت داشتن در آن كار است. كتابخانه وسيله اي است كه شخص با آن قدم به دنياي كتاب گذاشته و از معارف آن بهره مي گيرد، به همين جهت عامل عمده اي در تشويق مردم به مطالعه بوده و هستند.

 

رستمی در ادامه گفت: با توجه به کمبودهایی که در کتابخانه های آموزشگاهی وجود دارد همکاری و هماهنگی مدارس و کتابخانه های آموزشگاهی با کتابخانه های عمومی در روند توسعه کتاب و کتابخوانی می تواند موثر باشد. زنجیره کتابخانه­های عمومی به عنوان کتابخانه هایی که در اختیار همگان هستند می توانند برنامه های متنوعی برای جذب دانش آموزان داشته باشند.

 

رستمی در پایان گفت: ان شاالله در سطح استان خوزستان تلاش خواهیم کرد این هماهنگی و همکاری بین مدارس و کتابخانه­های عمومی استان را به بهترین شکل ممکن برنامه­ریزی و عملیاتی کنیم. 221 باب کتابخانه­های عمومی استان همراه با تمامی منابع و برنامه­های فرهنگی متنوع، مسابقات کتابخوانی آنلاین و مکتوب، نمایشگاههای دوره ای و ... در خدمت همه دانش آموزان و معلمان عزیز استان خواهند بود.