کد خبر: 17422
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 28 آبان 1393 - 21:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

دانشگاه‌ها بودجه‌های پژوهشی خود را صرف کارهای دیگر می‌کنند

        معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی، درباره کم بودن بودجه خرید کتاب‌های خارجی در دانشگاه‌ها گفت: واقعیت این است که ما چیزی به نام بودجه کتاب در دانشگاه‌ها نداریم، بلکه این بودجه در قالب اعتبارات خود دانشگاه در نظر گرفته شده است. در واقع دانشگاه‌ها یک اعتبار پژوهشی و آموزشی دارند که معمولاً به خاطر مشکلات جاری خود از این اعتبارات، استفاده‌های دیگر می‌کنند.
دانشگاه‌ها بودجه‌های پژوهشی خود را صرف کارهای دیگر می‌کنند

 

به گزارش لیزنا، وی افزود: ما در حوزه اعتبارات پژوهشی چند آیتم داریم که یکی از  آنها خرید کتاب، مجلات، پایان‌نامه‌ها و ... است  اما متاسفانه به خاطر مشکلات اقتصادی، جابجایی‌هایی در منابع مالی این حوزه‌ها انجام می‌شود. با این حال، ما در سال 93 به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که  برای بخش پژوهش حداقل باید 15 درصد  از کل بودجه‌هایشان را هزینه کنند.

 

 

دکتر احمدی در ادامه عنوان کرد: تا پیش از این حتی همین 15 درصد اعتبار دانشگاهی هم به خاطر بدهی و مشکلات دیگر دانشگاه‌ها صرف مسائل پژوهشی نمی‌شد. ما حتی این عدد را برای پژوهشگاه‌ها خیلی بالاتر یعنی 30 درصد درنظر گرفته‌ایم که در برخی دانشگاه‌های بزرگ مثل تربیت مدرس و دانشگاه تهران و ... این عدد باید بالاتر باشد.

 

 

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درخصوص کمک‌های  این وزارتخانه برای  توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهی و منابع علمی به دانشگاه‌ها گفت: کمکی که ما سال گذشته در این زمینه به دانشگاه‌ها کردیم خیلی بیشتر از سال 2012 بوده است، اما همانطور که گفتم دانشگاه‌ها این بودجه را صرف اولویت‌های دیگری می‌کنند. ما در سال گذشته به نسبت سال 91 چیزی حدود سی میلیارد تومان فقط برای تجهیزات دانشگاهی به دانشگاه‌ها اختصاص دادیم. اما به عنوان مثال در سال 90 حدود یک ششم تا یک هفتم این کمک صورت گرفته بود. در واقع بودجه کتاب‌های خارجی نه تنها کم نشده بلکه افزایش نیز یافته است، منتهی مسائل جانبی دانشگاه‌ها باعث شده که کتاب در اولویت‌های بعدی قرار بگیرد.

 

 

دکتر احمدی یادآور شد: در این زمینه طبیعتاً ناشران هم باید خودشان را با این شرایط تطبیق بدهند. ما در مذاکراتی که با ناشران داشتیم به آنها‌ اعلام کردیم که شما نمی‌توانید با استانداردهای  5 سال قبل کار کنید و  باید خودتان را با استانداردهای جدید، دنیای رقابتی و مشکلات ارزی و... تطبیق بدهید. با مدیران بودجه‌ای و مالی کشور هم مذاکراتی در این باره داشتیم و عنوان کردیم که اعتبارات دانشگاه‌ها بخصوص در حوزه پژوهش نیازمند بازنگری است،

 

 

وی همچنین در مورد برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب گفت: من با برگزاری نمایشگاه به شیوه فعلی موافق نیستم، بلکه معتقدم استاد و دانشجو هرموقع که اراده کنند باید بتوانند کتاب بخرد. در تمام دنیا هم نمایشگاه‌ها مرکز خرید نیستند، بلکه  محل عرضه کتاب هستند. در ایران، استاد باید صبر کند تا به او بن بدهند،  نمایشگاهی برگزار شود و برود در صف بایستد و کتاب بخرد. این در شأن و منزلت استاد و دانشجو نیست.

 

 

معاون پژوهش وزارت علوم تاکید کرد: من به زیرمجموعه خودم گفته‌ام که باید سازوکاری طراحی کنیم تا فرد بتواند هر زمان که می‌خواهد با هماهنگی دانشگاه مربوطه و تایید آن، خرید کتاب‌های مورد نیازش را انجام بدهد. اگر شما می‌خواهید تخفیفی داشته باشید، به جای اینکه نمایشگاه بگذارید و بگویید من 40 درصد تخفیف می‌دهم، بگویید این تخفیف را در طول سال با این شرایط در نظر می‌گیرم. یعنی استادان را در منگنه زمانی قرار ندهید که سفارش‌هایی بدهند که مورد نیازشان نیست.

 

 

دکتر احمدی در پایان گفت: ما هم حاضر به همکاری در این زمینه هستیم و درحال حاضر هم قراردادی با دانشگاه آزاد  اسلامی و وزارت بهداشت بسته‌ایم که از این به بعد هر فعالیتی در زمینه کتاب و نشریات را با هماهنگی هم انجام بدهیم و هر توافقی در قالب این سه دستگاه باشد.

 

 

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از 25 تا 28 آبان ماه در سالن تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس برپا شد.

 

 

انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه تربیت مدرس این رویداد فرهنگی را برگزار می‌کند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: