کد خبر: 17496
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آذر 1393 - 10:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

بخش فني كتاب كودك نيازمنداستاندارد سازي است

      دکتر جواد محقق، کارشناس حوزه کتاب کودک، تصریح کرد: بازار كتاب كودك از آشفتگي بيشتري به نسبت بازار كتاب هاي بزرگ سال برخوردار است.
بخش فني كتاب كودك نيازمنداستاندارد سازي است

 

به گزارش لیزنا، جواد محقق در خصوص امكان برقرار كردن كودك با كتاب و ضعف استانداردسازي قطع كتاب هاي كودك، در برنامه عيار راديو كتاب گفت: قطع هاي بسيار متفاوت كتاب، در بازار كتاب كودك باعث نوعي آشفتگي بصري هست. بخصوص وقتي اين كتاب ها در قفسه هاي كتاب قرار مي گيرند، به دليل كوتاه و بلندي ها؛ پس و پيش بودن عطف كتاب ها و همچنين نداشتن عطفي كه در آن بتوان نام كتاب و نام نويسنده را در آن نوشت، باعث كراهت منظر در چينش كتاب هاي كودك مي شود.

 

وي تاكيد كرد: به نظر مي رسد كه لازم است مسئولين مربوطه به چند قطعه استاندارد برسند و سعي شود، كتاب ها در اين محدوده و با اين قطع ها منتشر شود تا قدر از اين آشفتگي قطع بازار كتاب كودك تا حدودي در امان بماند.

 

اين كارشناس حوزه كتاب كودك در انتها افزود: كتاب هايي براي كودكان در بازار وجود دارد كه اگرچه محتوا مناسب كودكان به نظر مي رسد اما استانداردهاي فني يك كتاب خوب را ندارد. گاهي حروف كتاب به نسبت سن مخاطب كوچك تر از حد معمول است، گاهي بزرگ تر از اندازه است.  صفحه آرايي كتاب هم به همين شكل دچار آسيب است. بخصوص براي گروه هاي سنين پايين تر، كتاب ها صفحه آرايي مناسب و معقولي ندارند. پيگيري خطوط به شكلي است كه كودكان نمي توانند سطر بعد را دنبال كنند. گاهي اوقات به بهانه صفحه آرايي فانتزي، حروف آنقدر بهم پيچيده مي شود كه تشخيص ابتدا و انتهاي سطر براي كودك دشوار مي شود.

 

 

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: