کد خبر: 17502
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آذر 1393 - 14:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

نشست نقد و ارزیابی بیست و دومین دوره هفته کتاب برگزار شد

دبیر هفته کتاب در ارزیابی برنامه‌های امسال این مناسبت سراسری، از آنچه رویکرد مردمی شدن هفته کتاب در سال جاری نامید، دفاع کرد. ضرغامی همچنین از تشکیل اولین جلسه کارگروه نشر تهران با حضور نمایندگان وزارت ارشاد، شهرداری تهران و اتحادیه ناشران در روز گذشته خبر داد.
نشست نقد و ارزیابی بیست و دومین دوره هفته کتاب برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، نشست نقد و ارزیابی بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان رسانه های گروهی و برزین ضرغامی دبیر هفته کتاب امسال، صبح امروز چهارشنبه 5 آذر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

 

ضرغامی ابتدا با ارائه گزارشی اجمالی از برنامه های هفته کتاب گفت: اگرچه تلاش کردیم به اهدافی که اعلام کرده بودیم نزدیک شویم، اما توانستیم بخشی از این اهداف را محقق کنیم.

 

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجرای هفته کتاب، تنها سیاستگذار و هماهنگ کننده است و قرار نیست کار اجرایی انجام دهد، تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است نهادهایی را که در حوزه کتاب فعالیت می کنند، شناسایی و از آنها برای اجرای برنامه هایشان حمایت کند. بر این اساس ما اقدام به برگزاری هفته کتاب کردیم و سیاست اول ما هم این بود که نهادهایی را که در سال‌های گذشته به برنامه های حوزه هفته کتاب ورود نکرده بودند، شناسایی و آنها را وارد این فعالیت ها کنیم.

 

به گفته ضرغامی دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ورزش و امور جوانان 4 دستگاهی بودند که امسال برای اولین بار وارد فعالیت های هفته کتاب شدند. بر این اساس دانشگاه آزاد اقدام به برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی، سازمان حفاظت از محیط زیست اقدام به برگزاری جشنواره کتاب سال محیط زیست، وزارت بهداشت علاوه بر تجلیل از ناشران کتاب های حوزه سلامت، اقدام به عقد تفاهم نامه ای در حوزه فرهنگ سلامت با امضای وزرای بهداشت و ارشاد و وزارت ورزش و امور جوانان هم اقدام به تجلیل از جوانانی کرد که بیشترین آثار مکتوب را نوشته‌اند.

 

ضرغامی اضافه کرد: سیاست دیگری که در هفته کتاب امسال به اجرا درآمد، فراخوان از نهادهای غیردولتی فعال در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی بود که خوشبختانه تنها چند روز بعد از اعلام این فراخوان، بیش از 100 نهاد غیردولتی در این جشنواره شرکت کردند. انتخاب برگزیدگان از میان این همه مشتاق و فعال در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، دشوار بود با این حال ما با استفاده از هیات داورانی که تشکیل شد، در نهایت از 10 نفر آنها تجلیل کردیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران لزوم ادامه چنین حرکت‌های مردمی را در حوزه کتاب و کتابخوانی که ویژگی شان استقلال، خودکفا بودن و مستمر بودن فعالیت‌هاست، در دوره‌های بعدی هفته کتاب یادآور شد.

 

دبیر هفته کتاب برگزاری جشنواره های کتاب های خانگی را که به همت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان صورت گرفت از اقدامات بعدی هفته کتاب و جزو امتیازات این دوره ذکر کرد.

 

همچنین به گفته ضرغامی در بُعد استانی هفته کتاب امسال هم، مدیران استانی در بخش های مختلف از کسانی که کتاب هایی را با هدف معرفی آن استان تدوین کرده اند، شناسایی کردند و از آنها تجلیل به عمل آوردند.

 

وی به نشست هم اندیشی ناشران با شهردار تهران که در هفته کتاب امسال برگزار شد، اشاره کرد و گفت: هر ساله این نشست، جلسه ای بود بین ناشران تهرانی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت فرهنگی آن اما امسال این نشست با آقای قالیباف برگزار شد به به جهت تمرکز 75 درصدی ظرفیت نشر کشور در تهران، این نشست از اهمیت زیادی برخوردار بود.

 

ضرغامی سپس گفت: خوشبختانه این نشست منتجب تشکیل کارگروهی سه جانبه متشکل از نمایندگان شهرداری تهران، اتحادیه ناشران و کتابفروشی های تهران و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که روز گذشته هم اولین جلسه آن برگزار شد. جمع بندی این جلسه هم این شد که ناشران و کتابفروشان تهرانی، مشکلات خود را احصا و آنها را در جلسات بعدی با مقامات شهرداری تهران و همچنین معاونت فرهنگی وزارت ارشاد مطرح کنند که امیدواریم بخشی از مشکلات نشر در تهران به واسطه فعالیت های این کارگروه برطرف شود.

 

دبیر بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پایان با ابراز امیدواری نسبت به ادامه فعالیت هایی که در دوره فعلی آغاز شده است با هدف بردن کتاب به معنای واقعی به میان مردم، همچنین از صداوسیما به جهت تهیه 3 برنامه مهم با موضوع کتاب یکی «دیروز، امروز و فردا» دوم برنامه «مناظره با موضوع سرانه مطالعه» و سوم با موضوع برنامه پایش با موضوع «اقتصاد نشر» و همچنین برنامه های کارنامه از شبکه 4، قدردانی کرد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: