توجه به جذابیت بخش کودک در اولویت کار کتابخانه‌های عمومی قرار گیرد

به گزارش لیزنا، "ابراهیم شمشیری" با اشاره به اهداف بازدید کارشناسان نهاد از کتابخانه‌ های عمومی کشور گفت: مهم ‌ترین و اصلی‌ ترین هدف این بازدیدها و سرکشی‌ ها، تشکر از تلاش‌ های کتابداران عزیز به نمایندگی از مسئولان نهاد کتابخانه ‌های عمومی است.

 

وی با تأکید بر اینکه تدوین سیاست‌ ها و چارچوب ‌های فعالیت در کتابخانه ‌ها از وظایف اصلی و ذاتی اداره کل امور کتابخانه ‌های نهاد است، افزود: برای تحقق این امر لازم است به صورت دوره ‌ای به نقاط مختلف کشور سرکشی و مسائل و مشکلات از نزدیک رصد شود.

 

شمشیری تصریح کرد: در بازدیدهایی که از کتابخانه‌ های عمومی کشور می‌ شود شاهد خلاقیت‌ هایی از سوی همکاران کتابدار در راستای مدیریت بهتر کتابخانه و ارتباط بهتر اعضا هستیم که این خلاقیت‌ ها قابل تعمیم به سایر کتابخانه‌ های کشور است.

 

وی مشاهده بازخورد بخشنامه ‌ها و دستورالعمل‌ های ستادی در محیط کتابخانه ‌ها را یکی دیگر از اهداف بازدید کارشناسان نهاد از استان‌ ها اعلام کرد و گفت: در این سرکشی ‌ها می ‌توان به نقاط قوت و ضعف طرح‌ ها و میزان عملیاتی بودن بخشنامه‌ ها پی برد و با استفاده از تجربه کتابداران به اصلاح مستمر برنامه ‌ها پرداخت.

 

این مقام مسئول در نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور با اشاره به نقش کتابداران در پویایی و جذابیت کتابخانه ‌ها اظهار داشت: انتظار از کتابداران و مسئولان عزیز کتابخانه‌ ها این است که ضمن خودارزیابی مستمر از وضعیت کتابخانه محل خدمت‌ شان، به رفع نقایص در حد توان و امکانات خود بپردازند.

 

شمشیری با قدردانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل تصویب ماده‌ی 30 طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، ابراز امیدواری کرد: با تصویب این قانون و حل مشکل پرداخت نشدن سهم نیم‌ درصد برخی شهرداری ‌ها به کتابخانه‌ های عمومی، شاهد افزایش منابع درآمدی کتابخانه‌ ها و به تبع آن رشد کیفی این محیط‌ های فرهنگی باشیم.

 

 

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد از اعضای کتابخانه‌ های عمومی، کودک هستند بیان داشت: در راستای افزایش عضویت کودکان در کتابخانه‌ ها در چند سال اخیر ارسال کتاب و نشریات بخش کودک به کتابخانه ‌ها رشد چشمگیری داشته است ولی در کنار این موضوع شاهدیم که کیفیت بخش کودک کتابخانه‌ ها چندان رشد نداشته است.

 

شمشیری از مسئولان کتابخانه‌ های عمومی استان یزد خواست توجه ویژه‌ای به جذاب‌ سازی و ارتقای کیفیت بخش‌ های کودک کتابخانه ‌ها داشته باشند.

 

در ادامه این نشست، مسئولان کتابخانه ‌ها و رؤسای ادارات کتابخانه‌ های عمومی شهرستان ‌های استان سئوالات خود را از مدیرکل امور کتابخانه‌ های نهاد کتابخانه ‌های عمومی طرح کردند و ابراهیم شمشیری نیز به پرسش ‌های آنها پاسخ داد.

 

تقدیر از رؤسای اداره شهرستان، مسئولان و کتابداران کتابخانه‌ های عمومی برتر استان که در جریان سرکشی کارشناسان نهاد کتابخانه‌ های عمومی، بالاترین رتبه را به لحاظ شاخص‌ های کتابخانه‌ ای داشتند، پایان بخش این گردهمایی بود.

 

گفتنی است، مدیرکل و کارشناسان امور کتابخانه‌ های نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور طی سفری چهار روزه به استان یزد، از تمامی کتابخانه‌ های عمومی شهری و روستایی در این استان دیدن کردند و به ارزیابی وضعیت کتابخانه‌ ها در شاخص‌ های مختلف کمی و کیفی پرداختند.