تاکید وزیر ارشاد در بهره‌ گیری کتابخانه ها از امکانات مرمتی کتابخانه و موزه ملی ملک

به گزارش لیزنا، موقوفه آستان قدس رضوی، دکتر «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بامداد روز یک شنبه 23 آذر 1393 خورشیدی از تالارها و بخش های گوناگون موقوفه حاج حسین آقا ملک بازدید کرد.

 

وی در بخش مرمت نسخه های خطی و آثار موزه ای- تاریخی با آگاهی از امکانات و تجربیات فراهم آمده در این گنجینه، پیشنهاد کرد کتابخانه ها و مراکز نگهداری اشیای فرهنگی- تاریخی برای مرمت نسخه های خطی و آثار نفیس خود، از امکانات این موقوفه بهره بگیرند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید تالارهای محققان و نشریات، کتابت و نگارگری، سکه های تاریخی، خاندان غفاری و کمال الملک، نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، قلمدان ها و آثار لاکی، آثار اهدایی بانو عزت ملک ملک، نگارخانه و نمایشگاه های ادواری کتابخانه و موزه ملی ملک، با اشاره به ذوق و هنر حاج حسین آقا ملک در گردآوری این آثار و نفایس این گنجینه، خاطراتی از زمان ساخته شدن ساختمان کنونی این موقوفه در محوطه تاریخی باغ ملی در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد خورشیدی بیان کرد.

 

دکتر «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بازدید از کتابخانه و موزه ملی ملک، در بخش حفاظت و مرمت و مستندنگاری این موسسه، با اشاره به تکنیک ها و روش های تازه این موقوفه در حفاظت و مرمت آثار تاریخی به ویژه نسخه های خطی، گفت: «شایسته است کتابخانه های دیگر برای مرمت و بازسازی نسخه ها و کتاب های خطی خود از توان کتابخانه و موزه ملی ملک بهره بگیرند. حتی در این زمینه برخی کتابخانه های خارجی وجود دارند که به این امکانات و توانایی ها به ویژه در حوزه مرمت کاغذ بسیار نیازمندند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند آن ها را به این مرکز راهنمایی کند».