کد خبر: 17760
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 آذر 1393 - 20:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

سخنان دکتر صالحی در حاشیه رونمایی از تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم

   مراسم رونمايي از تاريخ شفاهي ايران در عصر پهلوي دوم با حضور شخصيت هاي سياسي و فرهنگي در كتابخانه ملي برگزار شد.
سخنان دکتر صالحی در حاشیه رونمایی از تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم

 

به گزارش لیزنا، دكتر سيد رضا صالحي اميري در اين مراسم با ابراز خرسندي از حضور شخصيت هاي فرهنگي و سياسي در رونمايي اين پروژه عظيم پژوهشي گفت: در حوزه تاريخ نگاري به طور معمول از سه شيوه استفاده مي شود: شيوه اسنادي، روش قضاوت تحليلي و تاريخ شفاهي.

 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ادامه با اشاره به روش هاي تاريخ نگاري افزود: در شيوه اسنادي مبناي نگارش و تدوين مباحث تاريخي مبتني بر اسناد و مدارك به جاي مانده از آن دوره تاريخي است و معمولا به علت عدم دسترسي به افراد به نوشته ها و مكتوبات مراجعه مي شود.

 

در روش قضاوت تحليلي منابع بسياري وجود دارد كه عمدتا تحليل تاريخي يا تاريخ تحليلي است كه مزايا و معايب خود را دارد. صالحي با بيان اين كه تاريخ شفاهي يكي ديگر از روش هاي ثبت تاريخ است تصريح كرد: از جهاتي اين روش يكي از مستند ترين شيوه هاي توصيف وقايع تاريخي است در صورتي كه به محاسن و معايب دوره تاريخي كه شرح داده مي شود منصفانه و بي طرفانه پرداخته شود.

 

دكتر صالحي در بخش ديگري از سخنان خود با ابراز تاسف از عدم آگاهي و آشنايي نسل جديد و جوان جامعه با واقعيت ها و وقايع دوران پهلوي دوم گفت: متاسفانه نسل جديد ما كمتر به تاريخ پهلوي اشراف و آگاهي دارند. وي افزود: در دنياي امروز ما با جعل تاريخ توسط عناصر ور شكسته و زخم خورده مواجه هستيم، افراد و رسانه هايي كه قصد تطهير تاريخ پهلوي را دارند.

 

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي با اشاره به وضعيت بسيار نامساعد ايران در دوران پهلوي دوم در تمامي زمينه ها به خصوص فرهنگي، سياسي و اقتصادي گفت: با بررسي و مطالعه عملكرد رژيم پهلوي مي توان به چند رويكرد عمده حكومت پهلوي در حوزه فرهنگ اشاره كرد كه از آن جمله غربي سازي و مدرن سازي فرهنگي كه به شكل محسوسي خصوصا در سال هاي پاياني حكومت پهلوي مشهود بود.

 

صالحي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اين موضوع كه پهلوي دوم بسيار تلاش مي كرد تا با احياي فرهنگ باستان گرايي و زدودن فرهنگ ديني از تمام ابعاد جامعه ايراني اين گونه القا كند كه جامعه در پرتو و چتر سلطنت مي تواند بقا و قوام داشته باشد، افزود: استحاله فرهنگي و تلاش براي از بين بردن شعائر مذهبي و ديني و دوري از آداب و رسوم ملي به وضوح در سياست ها و عملكرد حكومت پهلوي ديده مي شود.

 

وي با بيان اين موضوع كه دلسوزان فرهنگي و كساني كه در اين حوزه فعاليت دارند مكلفند تصوير واقعي از گذشته ايران را به نسل كنوني ارائه كنند گفت: كاري كه در اين پروژه انجام شد اين بود كه ما پهلوي را از زبان چهره هاي مطرح و تاثير گذار حكومت بازنمايي و بيان كرديم. ارزش و اهميت اين كار زماني مشخص مي شود  كه اين پروژه عظيم فرهنگي پژوهشي بدون دخل و تصرف مصاحبه كنندگان انجام شده است.

 

صالحي گفت: اين كار علاوه بر تاريخ شفاهي  به پشتوانه 100 هزار برگ سند اثري در خور توجه است.

 

صالحي در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به كارهايي كه بايد پس از ارائه تاريخ شفاهي پهلوي انجام پذيرد گفت: نقد و تحليل اين پروژه بزرگ توسط اهل فن و تربيت كادر كارشناس انجام می شود.

 

ایشان براي ادامه مسير اين پروژه ملي و ماندگار، افزود: جوانان ما بايد بدانند كه ما از چه فضايي عبور كرديم و در چه فضايي هستيم و قدر شرايطي كه داريم را بدانند. اين نظام حاصل و ثمره مجاهدت، مردانگي و شهامت بزرگان و عزيزاني است كه با همت و خون خود براي ما به ارمغان گذاشته شده است.

 

وي گفت: اسلام تنها راه نجات ماست و هيچ راهي جز مباني وحياني نمي تواند باعث خوشبختي و صلاح بشر شود.

 

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: