نخستین نشست نقد کتاب «سنجش و مصور‌سازی پراکندگی جغرافیایی ثروت علمی» انجام شد

به گزارش لیزنا، در ابتدای این نشست، دکتر سعید اسدي، نويسنده كتاب، مفاهیم مطرح شده در کتاب از جمله ثروت علمی، سنجش علم و فناوری، تولید و مصرف علم در استان های ایران و تحلیل مکانی و مصورسازی توزیع ثروت علمی را شرح داد.



پس از آن دکتر فریبرز درودی، رئیس مرکز اطلاعات و مدارک علمی و عضو هیات علمی پژوهشگاه روشمند بودن متن مبتنی بر طرح پژوهشی، بیان مناسب مفهوم ثروت علمی و ابعاد آن، توضیح منطقی و مطلوب علم سنجی از نظر پیشینه، اهداف و کاربردهای آن، پرهیز از توضیح های اضافی، نگارش سلیس و قابل درک کتاب، بهره‌گیری مناسب از نمودارها و جدول‌ ها و نتیجه ‌گیری آخر هر فصل را به عنوان نقاط قوت کتاب عنوان کرد.



وی هم‌چنین، گسترش کلیدواژه‌ ها، استفاده از منابع جدیدتر، گسترش واژه‌ نامه و ایجاد نمایه برای کتاب را به عنوان پیشنهادات خود را برای بهبود مطرح نمود.



پس از آن دکتر رویا پورنقی استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه در اين زمينه كتاب ديگري در كشور منتشر نشده گفت: از نقاط قوت این کتاب اینست که عنوان و موضوع كتاب نوآوري صورت گرفته و همچنین فهرست منابع در داخل متن آمده و هر فصل شامل مقدمه و خلاصه است.

 
وی در انتقاد از کتاب گفت:‌محتواي برخي فصول با عنوان آن همخواني ندارد و برخی اشکالات نگارشی نیز در آن وجود دارد.



لازم به توضیح است، این نشست در روز یکشنبه 23 آذر 93، با حضور دکتر سعید اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و نویسنده کتاب، دکتر فریبرز درودی و دکتر رویا پورنقی، اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، دكتر محمود بابايي، معاون پژوهش پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران، و دیگر استادان در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) برگزار شد.