کد خبر: 19684
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 ارديبهشت 1394 - 14:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

پژوهشکده ترویج علم، امسال تاسیس می شود

رئیس موزه علم و فناوری عنوان کرد: تأسیس پژوهشکده ترویج علم، از برنامه‌ های ما در سال جاری است و برای این کار، نیاز به افراد متخصص داریم.  
پژوهشکده ترویج علم، امسال تاسیس می شود

 

 

به گزارش لیزنا، نشست خبری پنجمین همایش بین المللی موزه علم و فناوری با حضور سیف الله جلیلی، رئیس موزه علوم و فناوری در محل سابق کتابخانه ملی برگزار شد.

 

جلیلی با اشاره به نقش مراکز علمی تصریح کرد: مراکز علمی، نقش ارتباط مردم عامه با علوم و تکنولوژی عصر خود را دارد و بعد از سال ۱۸۸۸ با ایجاد اولین مرکز علمی دنیا در برلین آلمان، هر ساله تعداد مردم و مراکز علمی افزایش پیدا می‌کرد. در ایران نیز مرکزی به عنوان مرکز علم و فناوری مشابه مراکز علمی دنیا اساسنامه آن سال ۸۴ تشکیل و پایه‌ های آن از سال ۸۹ گذاشته شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

 

 

 گالری فناوری های بومی، با هدف جمع آوری فناوریهای قدیمی، ایجاد شده

 

رئیس موزه علم و فناوری ادامه داد: چندین گالری در این موزه تأسیس شده اند، از جمله گالری مرکز علم که با هدف گردآوری مطالب مفید برای عامه مردم است، گالری فناوری بومی، یکی دیگر از قسمت‌ های این موزه است که با هدف جمع آوری فناوری ‌هایی که از قدیم مورد استفاده بوده است قرار دارد، گالری از موس تا موبایل بخش جالب موزه علم و فناوری است که با هدف نشان دادن سیر تاریخ تحول فناوری ارتباطات تشکیل شده است.

 

وی با اشاره به افتتاح گالری انرژی ‌های نو در تاریخ ۱۶ اردیبهشت اضافه کرد: هدف از تشکیل این گالری، نشان دادن روش ‌هایی جدید برای تولید انرژی به صورت ساده است که در بخش اول آن، درباره انرژی هسته ‌ای می‌باشد، انرژی باد و خورشید نیز از دیگر موضوعات گنجانده شده در گالری است.

 

 

 گالری ابزارهای جراحی، افتتاح می شود

 

جلیلی افزود: گالری ابزارهای جراحی، یکی دیگر از مجموعه ‌هایی است که قرار است افتتاح شود، چرا که طب در ایران، سابقه ای طولانی داشته و از قدیم مورد استفاده بوده است و باید گفت: این گالری نیز در ۱۶ اردیبهشت افتتاح خواهد شد.

 

وی با اشاره به هدف اصلی موزه‌ ها، ادامه داد: هدف اصلی موزه ‌ها این است که مردم نگاهی به گذشته، حال و آینده خود داشته باشند و تاریخ عملی یک جامعه را مدنظر قرار می ‌دهد.

 

رئیس موزه علم و فناوری با اشاره به تخصیص چند گالری مختلف در موزه علم و فناوری تا پایان امسال گفت: گالری از چرتکه تا کامپیو‌تر یکی دیگری از بخش‌های موزه علم و فناوری است که به منظور نشان دادن سیر تاریخی ارتباطات است. چرا که اولین وسیله برای محاسبه، چرتکه بوده که تاریخچه آن به مصر، چین و ایران بر می‌ گردد و هیچ صنعتی مانند کامپیو‌تر تا این حد دچار تحول نشده است.

 

وی ادامه داد: افتتاح گالری نجوم،  از جمله برنامه‌ های ما در سال جاری می‌باشد، گالری ارتباطات را نیز  با همکاری صدا و سیما تأسیس خواهیم کرد و گالری هوا و فضا نیز با همکاری سازمان هوا و فضا برای علاقه مندان به این رشته افتتاح کرده که در آن قطعات ماهواره‌ هایی همچون امید در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

 

جلیلی با اشاره به تأسیس گالری شیمی و گالری جهان نما تا پایان امسال گفت: در این دو گالری نیز مطالعات لازم، انجام شده و امیدواریم تا پایان سال راه اندازی شود.

 

 

 تاسیس پژوهشکده ترویج علم، از دیگر برنامه های ما در سال جاری است

 

رئیس موزه علم و فناوری تصریح کرد: تأسیس پژوهشکده ترویج علم، یکی دیگر از برنامه‌ های سال جاری است. چرا که معمولاً برای نمایش اشیاء علمی نیازمند به کار‌شناسان می‌باشند و مصوبات آن با وزارت علوم انجام شده و این پژوهشکده در حال آماده سازی است.

 

 

 یکی از اهداف موزه علم و فناوری، تاسیس شعبه های مختلف در سایر استانهاست

 

وی با اشاره به نیاز تأسیس پژوهشکده ترویج علم گفت: یکی از اهداف بزرگ موزه علم و فناوری این است که بتوانیم در دیگر استان ‌های کشور، شعبه های مختلفی از این حوزه را تاسیس کنیم و  برای تحقق این امر، نیاز به نیروی متخصص داریم.

 

جلیلی با اشاره به جشنواره بین المللی موزه علم و فناوری گفت: این همایش به منظور ترویج علم بین مردم عامه برگزار خواهد شد و در صدد است علم را به زبان ساده برای مردم گویا کند و در واقع علم را به سمت مردم و مردم را به سمت علم سوق دهد.

 

 مهلت ارسال مقالات، تا پایان مهر ماه است

 

رئیس موزه علم و فناوری افزود: فراخوان ارسال مقاله برای این همایش انجام شده و مهلت ارسال مقالات نیز تا پایان مهرماه است، چرا که این همایش در ۲۶ و ۲۷ آبان ماه سال ۹۴ برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به محورهای همایش بین المللی موزه علم و فناوری گفت: از جمله محورهای همایش، می‌توان به گسترش علم و فناوری و سرنوشت محیط زیست، موزه ‌ها و نقش آنها در جلب توجه افکار عمومی به چالش‌ های محیط زیست، شیوه‌های آموزش محیط زیست در موزه‌ ها، موزه‌ ها و گسترش فرهنگ محیط زیست و نقش سیاست گذاری کلان علمی- پژوهشی و آموزشی در حمایت از محیط زیست اشاره کرد.

 

 

 امسال، محیط زیست را محور اصلی همایش قرار داده ایم

 

رئیس موزه علم و فناوری، با بیان اینکه امسال محیط زیست را محور اصلی این همایش قرار داده‌ایم، افزود: شعار این همایش جامعه پایدار و جایگاه موزه‌ها در ترویج علم سبز می‌باشد، چرا که بشر از‌‌ همان آغاز به محیط زیست مدیون بوده و امسال نیز به دلیل ترویج حفظ محیط زیست آن را محور قرار داده‌ایم و در تلاشیم در این همایش از حفظ محیط زیست، بیشتر صحبت شود.

 

وی افزود: گالری خاص مشاهیر ایران و اسلام با تصویب وزارت علوم افتتاح می‌شود. قرار بر این است که در تمام مدارس ایران، گوشه ‌ای از این گالری را به عرصه بازدید قرار دهیم.

 

جلیلی با اشاره به آمار بازدید موزه علم و فناوری گفت: یک چهارم بازدید کنندگان این موزه  را دانش آموزان تشکیل می‌دهند و سه چهارم دیگر آن نیز مردم عام هستند، روزانه ۳۰۰ نفر و در سال ۹۳، ۵۰ هزار نفر از این موزه بازدید کردند و  درصددیم امسال، این رقم را افزایش دهیم.

 

وی در پایان سخنان خود، عنوان کرد: در سال ۹۴، ۶ میلیارد تومان، بودجه برای موزه علم و فناوری دریافت کرده ‌ایم و امیدوارم با کمک مسئولین و تقبل هزینه‌ ها، بتوانیم در هر استان یک موزه علم و فناوری را تأسیس کنیم.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: