دوره آموزشی پرورش مهارتهای اجتماعی در فرزندان ویژه والدین در کتابخانه دهخدا

 

به گزارش لیزنا، روز چهارشنبه ۱۴ شهریورماه «دوره آموزشی پرورش مهارتهای اجتماعی در فرزندان» ویژه والدین با حضور فاطمه شُکری، کارشناس ارشد روانشناسی و با استقبال جمعی از والدین در کتابخه عمومی دهخدا تهران برگزار شد.

فاطمه شکری با اشاره به اهمیت یادگیری مهارت های اجتماعی گفت: نداشتن مهارتهای اجتماعی موجب منزوی شدن فرد و طرد وی از جانب گروه همسالان می شود؛ در مقابل آموزش مهارت های اجتماعی باعث پذیرش اجتماعی فرد خواهد شد.

وی تاکید کرد : کودکانی که مهارت های اجتماعی کسب کنند، مشارکت پذیر و با اعتماد به نفس بوده و دوستان بیشتری خواهند داشت.

این کارشناس روانشناسی در تعریف مهارت اجتماعی گفت: مهارت اجتماعی شامل مجموعه توانمندی هایی است که موجب موفقیت در زندگی اجتماعی فرد می شود. در واقع هر فرد برای زندگی موفق در یک جامعه، علاوه بر مهارت های فردی به مهارت های دیگری نیاز دارد که از آن به عنوان «مهارتهای اجتماعی» یاد می کنند.

به گفته وی مهارتهای اجتماعی مجموعه رفتارهای اکتسابی است که از طریق مشاهده، مدل سازی، تمرین و بازخورد آموخته می شود.

فاطمه شکری از توانایی مکالمه، ورود به گروه، لبخند زدن و لذت بردن، جسارت و قاطعیت، حل مسئله، تحسین، مشارکت، آگاهی از احساسات و روحیه ورزشی (توانایی تحمل شکست) به عنوان مهارت نام برد.

او در مورد مهارت مکالمه گفت: مهارت «مکالمه» شامل مشاهده، تماس چشمی و سوال و جواب است و درمکالمه نباید به گونه ای عمل کرد که مکالمه یک طرفه باشد. تُن صدا یکی دیگر از مهارتهای مکالمه است.

وی در مورد «مهارت جسارت و قاطعیت» گفت: باید به فرزندان بیاموزیم وقتی در مواردی حق شان ضایع شده، بدون  =اهانت به دیگران حق خود را بگیرند.شکری همچنین در مورد «مهارت حل مساله» افزود: معمولا بچه ها به جای حل مساله از احساساتشان استفاده می کنند لذا اول باید به بچه ها آموزش دهیم که مشکل  چیست.

وی با اشاره به «مهارت مشارکت» یادآورشد: می توانیم گروه هایی تشکیل دهیم و مهارت مشارکت را به صورت غیرمستقیم به بچه ها آموزش دهیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی در مورد «مهارت تحسین» گفت: بچه ها باید یاد بگیرند که خوبی های دیگران را ببینند و از آن قدردانی کنند. همچنین در «مهارت روحیه ورزی» (مهارت توانایی تحمل شکست) بچه ها در کنار موفقیت ها باید تحمل شکست را نیز داشته باشند. باید اجازه دهیم بچه ها شکست ها را نیز تجربه کنند و هنگام شکست، موفقیت طرف مقابل را تبریک گویند.

وی افزود: معمولا کودکان ما تنها هستند، با وجودی که امکانات زیادی دارند اما احساس تنهایی می کنند و این آموزش ها باعث می شود که احساس تنهایی آنان کاهش پیدا کند.

فاطمه شکری از الگوسازی، شرطی سازی کُنشگر و روش هدایت به عنوان روشهای آموزش مهارت یاد کرد.این مدرس روانشناسی در پایان این برنامه نیز به معرفی کتاب های «ارتباط کودک» نوشته هایم گینوت، ترجمه شهرزاد حکیم مختار از انتشارات معیار علم و «آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان» تالیف مسعود جان بزرگی، ناهید نوری و مژگان آگاه هریس، از انتشارات ارجمند پرداخت. وی در خاتمه به سوالات والدین حاضر در نشست پاسخ داد.