کد خبر: 7613
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 بهمن 1390 - 20:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

آخرین اخبار

برگزيدگان سومين جشنواره فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌ها اعلام شدند

  اختتاميه سومين جشنواره فصلي مطبوعات وخبرگزاري‌ها عصر امروز برگزار شد.

 

به گزارش لیزنا به نقل از ايسنا، مراسم اختتاميه سومين جشنواره فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌ها با حضور محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و پدرام پاك‌آيين - مدير كل مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي - و محمود اكرامي‌فر - دبير سومين جشنواره فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌ها و جمعي از مديران و خبرنگاران برگزار و از برگزيدگان تقدير شد.

محمود اكرامي‌فر در اين مراسم گفت:‌ تيم داوري را از زبده‌ترين روزنامه‌نگاران و خبرنگاران درنظر گرفتيم كه روزنامه‌ها را هر روز رصد مي‌كنند تا درستي‌هاي مطبوعات را به‌نمايانند.

وي افزود:‌ از اين فصل، جلسه‌هاي هفتگي براي رشته‌هاي عكس، گزارش و خبر هفته داريم كه اسامي برگزيدگان هفته به‌طور مكتوب، براي مديران روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها ارسال مي‌شوند.

او از برگزاري جلسات نقد و بررسي در روزهاي چهارشنبه خبر داد وگفت: دو داور در هر بخش انتخاب كرديم تا احتمال خطا كاهش يابد.

وي هم‌چنين تصريح كرد: ‌يكي از مواردي كه داوران به آن اشاره كردند در حيطه تيتر روزنامه‌ها بوده كه گفته‌اند به غير از تيترهاي يك، دو و سه، بقيه تيترها از بقيه خبرگزاري‌ها آورده شده‌اند.

او افزود: گاهي ديده مي‌شود كه در فصل اول روزنامه‌ها، تيترهاي بسياري زيادي ديده مي‌شود كه حتي برخي سعي مي‌كنند با كرشمه‌، تيترنويسي زيباي كلامي ايجاد كنند كه برعكس آن دشوارخواني ايجاد مي‌شود.

به گفته او هم‌چنين در بحث مقالات، مقالاتي كه در صفحات اصلي هستند با مقالاتي كه در ضمائم روزنامه‌ها منتشر مي‌شوند، نمي‌توانند رقابت كنند و تفاوت مقالات در ضمائم قوي‌تر است.

وي به يادداشت‌هاي بسياري در روزنامه‌ها اشاره كرد و گفت:‌ بهتر است مقالات و تحليل‌ها بيش‌تر از يادداشت‌ها باشند و در بحث گفت‌وگوها بيش‌تر به صورت چهره به چهره و حضوري باشد و گزارش‌هاي ميداني نيز بيش‌تر شوند.

اكرامي درباره نقد در روزنامه‌ها تاكيد كرد: گاهي اوقات در حوزه فرهنگي، نقل بيش‌تر از نقد ديده مي‌شود؛ درصورتي كه نقد در رسانه‌ اين نيست كه تنها به بدي‌هاي يك فيلم يا گزارش بپردازند؛ نقد خوب، نقد عميق و به جا از يك برنامه، فيلم و يا گزارش است.

دبير جشنواره در پايان تاكيد كرد: معتقديم كه وظيفه ما انتخاب خبرهاي خوب است اما اين را نمي‌گوييم كه تنها خبرهاي خوب را انتخاب كرده‌ايم بلكه اين كار منصفانه انجام شده است و معيارهاي سنجش كيفي هستند نه كمي.

اسامي برگزيدگان در جشنواره فصلي مطبوعات و خبرگزاري‌ها به شرح زير است:

*بخش خبرگزاري‌ها*

-گزارش‌هاي خبري

رتبه سوم به گزارش "راديو تصويري" به خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رتبه دوم به گزارش با عنوان "تخت جمشيد ترك خورد" به خبرگزاري مهر و در رتبه اول به گزارش "شكار پرنده جاسوس، موفقيت ايران" به خبرگزاري ايرنا تعلق گرفت.

-بخش خبر

رتبه سوم به خبرگزاري تقريب به خبر "افتتاح فيس بوك اسلامي در تركيه"، رتبه دوم به خبرگزاري فارس به خبر "تناقض آمار هواي سالم در پايتخت" و رتبه اول به خبرگزاري موج به خبر "بازار ارز با گمانه پيش مي‌رود" تعلق گرفت.

-بخش عكس

رتبه سوم به مهدي شاه‌محمدي از خبرگزاري شبستان، رتبه دوم امين خسروشاهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) و رتبه اول به احمد معيني از ايرنا اختصاص يافت.

*بخش مطبوعات*

-بخش گفت‌وگو

رتبه سوم به گفت‌وگوي «من باند باز نيستم، اما تيم دارم» از روزنامه هفت صبح به قلم محمدصادق شايسته، رتبه دوم به گفت‌وگوي «نسبت اخلاق و حقوق» از روزنامه شرق به قلم اصغر زارع كهنوجي و رتبه اول به «تحليل جامعه‌شناختي غلبه خودمحوري بر ديگر خواهي» به قلم حسن فرامرزي از روزنامه جوان تعلق گرفت.

-بخش گزارش خبري

رتبه اول به گزارش "آكادمي، راه جديد ستاره شدن" به گروه فرهنگ و هنر روزنامه ابتكار و رتبه دوم به مرجان اسلامي‌فر از روزنامه ايران براي گزارش "خدماتي كه پس از فروش از ياد مي‌رود" و رتبه اول به فريد غديري و بهشاد بهرامي از روزنامه دنياي اقتصاد براي گزارش «خط كشي جديد براي پايتخت» تعلق گرفت.

-بخش گزارش

رتبه سوم براي گزارش "مكالمه! اصل فراموش شده در آموزش زبان انگليسي در ايران" به فريده عباسي از روزنامه اطلاعات، رتبه دوم به گزارش «روزهاي رويايي تبلت‌ها» به عليرضا حسنيه از روزنامه رسالت و رتبه اول به گزارش "پروازهاي فراموش نشدني" به مهري حقاني از روزنامه فرهيختگان اختصاص يافت.

-بخش سرمقاله

مسيح مهاجري با سرمقاله "بازگشت به عزاداري سنتي" از روزنامه جمهوري اسلامي در رتبه سوم، عزيز شاه محمدي با سرمقاله "منطق سياست خاورميانه‌اي اردوغان" از روزنامه همشهري در رتبه دوم و رتبه مصيب نعيمي با سرمقاله "همه مسووليم" از روزنامه ايران در رتبه سوم قرار گرفتند.

-بخش مقاله

رتبه سوم به اكبر ثبوت براي مقاله "خواجه فرزانگان، حكومت‌ها و عالمان"، از روزنامه ملت ما، رتبه دوم به محسن سليم براي مقاله "نگاهي به تاريخ روابط ايران و انگليس" از روزنامه خراسان و رتبه اول به ميثم هاشم خواني و جواد صالحي اصفهاني براي مقاله "راهكارهاي قابل تامل براي كنترل بيكاري" از روزنامه دنياي اقتصاد تعلق گرفت.

-بخش تيتر

روزنامه جام‌جم با تيتر "قانون جمع‌آوري قليان دود شد" در رتبه سوم، روزنامه سياست روز با عنوان "واردات برنج قد كشيد" در رتبه دوم و روزنامه تهران امروز با تيتر "كارت رويانيان در نود سوخت" در رتبه اول قرار گرفتند.

-بخش عكس

پيام پارسايي از روزنامه ايران ورزشي در رتبه دوم، محمد خوش‌نشين از روزنامه جام‌جم در رتبه دوم قرار گرفتند؛ اين بخش رتبه اول نداشت.

-بخش صفحه‌آرايي

رتبه سوم به روزنامه باني فيلم، رتبه دوم به روزنامه گسترش صنعت و رتبه سوم به روزنامه استقلال جوان تعلق گرفت.

- بخش كاريكاتور

ساسان خادم از روزنامه هفت صبح، رتبه سوم و حميد صوفي از روزنامه همشهري رتبه دوم را كسب كردند؛ روزنامه‌اي در اين بخش حايز رتبه اول نبود.

-بخش نقد

سعيد مستقاثي با مطلب "سياه‌نمايي خانواده و جامعه ايراني" از روزنامه كيهان، رتبه سوم، احمد ميراحسان با مطلب "تفسيرنما با نماهاي ديگر" از روزنامه شرق، رتبه دوم و ميرعماد اشرفي با مطلب "بيكن در مظان بي‌ديني" از روزنامه رسالت در رتبه اول قرار گرفتند.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: