کد خبر: 14445
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 فروردين 1393 - 10:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

نویسنده ژاپنی جایزه اندرسن 2014 را به خانه برد

ناهوکو اوهاشی، نویسنده ژاپنی و راجر ملو، تصویرگر برزیلی برندگان سال 2014 جایزه هانس کریستین اندرسن شدند.
نویسنده ژاپنی جایزه اندرسن 2014 را به خانه برد

 

 

به گزارش لیزنا، دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) روز گذشته (24 مارس 2014  برابر با 4 فروردین 93) در یک کنفرانس مطبوعاتی در بلغارستان، نام برندگان جایزه بین المللی هانس کریستین اندرسن را اعلام کرد.

 

ناهوکو اوهاشی از میان 28 نویسنده نامزد این جایزه برگزیده شده است. همچنین راجر ملو، هنرمند تصویرگر برزیلی نیز به عنوان بهترین تصویرگر شناخته شد.

 

هیات داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسون، نام شش نویسنده و تصویرگر برتر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را برای دریافت جایزه اندرسون در سال 2014 اعلام کرده بود. نام شش نویسنده و تصویرگر از میان 58 کاندیدا و 33 بخش ملی IBBY 2014 اعلام شده بود.

 

ناهوکو اوهاشی، فانتزی نویس ژاپنی از زاویه دید مردم شناسی فرهنگی رمان های خود را می نویسد. او بر این باور است که مردم سراسر دنیا تنها در یک چیز با هم همسانند، و آن عشق به قصه گویی است. داستان های او درباره نیک نامی و وظیفه ، سرنوشت و فداکاری است. دنیای رمان های او در حالی که درپیوند با سده های میانه ژاپن است ، ساخته تخیل او نیز هستند. درونمایه آثار او تنها خلق یک سرزمین جغرافیایی یا میتولوژی نیست ، او نشانه ها و کنایه هایی به سیستم طبقاتی جامعه دارد و بین ابعاد روحانی و اخلاقی آن هم کنشی ایجاد می کند.

 

راجر ملو هنرمند تصویرگر برزیلی در آثار خود به کشف تاریخ و فرهنگ برزیل می پردازد. او توانمندی کودکان را در درک پدیده های فرهنگی و تصاویر مربوط به آن ها کوچک نمی شمارد.. تصویرهای او به کودکان اجازه می دهد که با تخیل خود دنیای قصه ها را کشف کنند. سفر و کشف ازمهم ترین جنبه های بیان هنرمندانه تصاویر او هستند و اندرونه غنی تصویر های او بازتاب عشق و علاقه او به فلکلور و کشف جهان است. کودکان از راه تصویر های رنگین و شگفت انگیز او به درک ژرف تری از فرهنگ خود و دیگر نقاط جهان دست می یابند. او از مخاطبان خود می خواهد که به دیگر فرهنگ ها احترام بگذارند و به ارزش های آن ها پی ببرند. ملو از میان 30 تصویرگر نامزد این جایزه از سراسر جهان برگزیده شده است.

 

برندگان این جایزه از سوی ده داور بین المللی انتخاب شدند. سحر ترهنده از ایران یکی از داوران این دور از مسابقه بوده است.

 

تد ون لی شات از هلند، هوشنگ مرادی کرمانی از ایران، میرجام پرسلر از آلمان، ناهوکو یوهاشی از ژاپن، رناته ولش از اتریش، و ژاکلین وودسن از امریکا، نویسندگانی هستند که اسامی آن‌ها به عنوان نامزدهای دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسون اعلام شده بودند.

 

در بخش تصویر نیز، سوزان برنر از آلمان، جان برنینگهام از انگلستان، اوا لیندسترم از سوئد، راجر ملو از برزیل، فرانسیس پلیس از فرانسه، و کوین تورستر از نروژ نامزدهای دریافت جایزه بودند.

 

گفتنی است، جایزه هانس کریستین اندرسون یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودک است که از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر دو سال یک بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می‌شود.

 

هوشنگ مرادی کرمانی از طرف شورای کتاب کودک، به عنوان نامزد ایرانی دریافت جایزه هانس کریستین اندرسون در سال 2014 معرفی شده بود. نام او در شمار چهره‌های ماندگار ثبت شده است و در سال 2007 و 2008 از سوی شورای کتاب کودک، نامزد دریافت جایزه آسترید لیندگرن بوده است.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: