کد خبر: 14447
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 فروردين 1393 - 14:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دکتر باستانی پاریزی درگذشت

دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی، صبح امروز سه شنبه ۵ فروردین درگذشت.
دکتر باستانی پاریزی درگذشت

 

به گزارش لیزنا، دکتر  محمد ابراهیم باستانی پاریزی، استاد تاریخ ایران و کرمان، صبح امروز سه شنبه ۵ فروردین در بیمارستان مهر درگذشت.

 

طی تماس با خانواده ایشان، اعلام شد که مراسم تشییع استاد باستانی پاریزی ساعت 10 صبح روز پنجشنبه 7 فروردین از جلوی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می شود.

 

محمد ابراهیم باستانی پاریزی در سوم دی‌ماه ۱۳۰۴ هـ. ش در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. ایشان صبح روز سه شنبه پنجم فروردین ۱۳۹۳ پس از یک ماه بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران دیده از جهان فرو بستند. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد.

 

پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دو سال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامهٔ تحصیل به تهران آمد و در سال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشتهٔ تاریخ تحصیلات خود را پی گرفت.

 

در ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. در همین ایام با همسرش، حبیبه حایری ازدواج کرد و تا سال ۱۳۳۷ خورشیدی که در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد، در کرمان ماند.

 

باستانی پاریزی دورهٔ دکترای تاریخ را هم در دانشگاه تهران گذراند و با ارائهٔ پایان‌نامه‌ای دربارهٔ ابن اثیر دانشنامهٔ دکترای خود را دریافت کرد.

 

وی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام‌ وقت آن دانشگاه بوده و رابطهٔ تنگاتنگی با این دانشگاه داشته ‌است.

 

اولین کتاب باستانی پاریزی «پیغمبر دزدان» نام دارد که شرح نامه‌ های طنزگونه شیخ محمدحسن زیدآبادی است و برای اولین بار در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شده ‌است. این کتاب تا کنون به چاپ شانزدهم رسیده ‌است. پاریزی بیش از شصت عنوان کتاب تألیف و یا ترجمه کرده ‌است.

 

پایگاه خبری لیزنا، درگذشت دکتر باستانی پاریزی را به خانواده محترم ایشان و جامعه علمی کشور تسلیت عرض نموده و برای ایشان از درگاه ایزد منان علو درجات را مسألت دارد.

برچسب ها :
فرزانه
|
Iran
|
1393/01/08 - 04:43
0
3
واقعا جواهری بود حیف شد که ازدست رفت و نکته جالب شوخ طبعی و خوش اخلاقی مثال زدنی استاد بود.خدا غریق رحمتش کند. من به حال خودمان افسوس میخورم که دیگر مرد بزرگ میانمان نیست
کتابدار بوشهری
|
Iran
|
1393/01/07 - 11:18
0
2
خدا رحمتش کند ولی جالب اینجاست که هیچکدام از آثار استاد برای کتابخانه ها ارسال نمیشه و تعداد محدودی از آثار ایشان هم که در کتابخانه ها موجود است به لطف طرح "کتاب من" است. کاش در این موارد سیاست نهاد کمی اصلاح می شد.
کتابدار
|
Iran
|
1393/01/06 - 09:43
0
3
خدا رحتمش کنه حیف بود آثار ارزنده ای داره
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: